دبیر شورای اسلامی شهر تبریز؛

باکس‌ های زباله به یکی از نمادهای بدمنظر شهر تبریز تبدیل شده است

1402/07/04 - 10:39 - کد خبر: 100217 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه انتظاری که قانون از ما دارد رعایت مدیریت هرم پسماند است، خاطرنشان کرد: در گذشته جمع‌آوری زباله‌ها از منازل در یک ساعت مشخص و از درب منزل انجام می‌گرفت که تغییر رویه در این موضوع باعث شده است امروزه باکس‌های زباله به یکی از نمادهای بدمنظر شهر تبدیل شود.  

به گزارش نصر، احد صادقی عصر دوشنبه(۳ مهر ماه) در نشست خبری با اشاره به اینکه حوزه خدمات شهری که با نام تنظیف شناخته شده یک خدمت دیرینه است، افزود: ما در حوزه نظافت زیرساخت‌های خوبی داریم ولی واقعیت‌ها این موضوع را نشان نمی‌دهد درحالی که هزینه های زیادی در این راه صرف شده است.
وی ادامه داد: بودجه خدمات شهری در حوزه تنظیف نزدیک به ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان است که برای پیمان‌کاران جمع‌آوری و دفن زباله هزینه می‌شود اما با این وجود باز هم نظافت در شهر همچون گذشته انجام نمی‌گیرد.
وی تشریح کرد: رویکردی که هم‌اکنون وزارت کشور به کار برده و تمام شهرها از این دستورالعمل استفاده می‌کنند موضوع مکانیزاسیون است که به معنای مکانیزه کردن بیشتر نظافت شهر است.
عضو شورای استان با بیان اینکه به تازگی برآورد و دفترچه فهرست‌بهایی به همه شهرداری‌ها فرستاده شده است، اضافه کرد: باید کل کشورها، یک‌دست و به صورت استاندارد با یک فرست‌بها به پیمان‌کارها ابلاغ شوند که البته باز هم در حوزه مکانیزه بیشتر از نیروی انسانی دیده می‌شود، البته در اولین دیدگاه می‌تواند یک اتفاق خوب تلقی شود اما با تجربه کردن این رویداد نتیجه می‌گیریم که این امر، رو به بهبودی پیش نمی‌رود. 
وی با اشاره به اینکه اولین قدم سعی و تلاش مدیریت شهری باید کاهش تولید زباله باشد، افرود: زباله‌های شهر تبریز و شهرهای اطرافی که محل دفن ندارند، روی هم نزدیک به ۱۲۰۰ تن می‌شود که روزانه زباله دفن می‌شود، البته در خود شهر تبریز زیر ۱۰۰۰ تن زباله دفن می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه دومین قدم در این حوزه تفکیک زباله‌های تر و خشک است، گفت: اگر سیستم تفکیک پسماندهای خشک داشته باشیم همه زباله‌ها به سمت دفن نمی‌روند و قابل بازیافت‌ها تفکیک می‌شوند که اخیرا شهرهای تهران و مشهد تجربه چنین اقدامی را داشته‌اند.
صادقی با یادآوری بحث تفکیک زباله از مبدا با استفاده از اپلیکیشن هوشمند، تشریح کرد: این اپلیکیشن‌های هوشمند برای جمع‌آوری پسماندهای خشک استفاده می‌شوند که فراخوان آن از طریق سازمان پسماند اخیرا داده شد.
وی اضافه کرد: استارتاپ‌ها در این حوزه می‌توانند به ما کمک کنند تا بتوانیم نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری هوشمند ایجاد کنیم و مردم هر زمانی که زباله خشک داشته باشند با این نرم افزار اطلاع رسانی کرده و تیم شهرداری از درب منزل این زباله‌های خشک را دریافت کنند. 
او با اشاره به بحث تولید کمپوست، پروژه‌ای که به جلو می‌رود، عنوان کرد: مهمترین موضوع در حوزه پسماند بحث دفع آن‌ها است که معضلی به نام شیرابه وجود دارد که در کل دنیا یک موضوع چالشی بین مردم است و تبدیل شده به یک معضل زیست محیطی که در شهر ما فعلا به روش سنتی مدیریت می‌شود. 
دبیر شورای استان در خصوص دفن بهداشتی و مدیریت شیرابه‌ها، توضیح داد: در سال‌های گذشته اقدامی صورت گرفت به نام بحث لندفیل‌ها یا همان دفن بهداشتی و مهندسی زباله‌ها که شیرابه‌ کنترل شده به سمت فیلترها برود و بعد از تصفیه، شیرابه به آب‌های زیرزمینی نفوذ نکند، اخیرا این فیلترها که در شش سال گذشته جای گذاری شده بود، تغییر کرده است.
وی عنوان کرد: سرانه فضای سبزی که از طرف شهرداری اعلام شده ۱۶ متر مربع و سرانه استاندارد ما ۲۰ متر برای هر شهروند تبریزی است. 
وی اشاره کرد: امسال در حوزه فضای سبز ۶۰۰ هکتار افزایش خواهیم داشت که ۲۷۰۰ هکتار فضای سبز شهر تبریز تبدیل می‌شود به ۳۳۰۰ هکتار، که یک یا نیم متر به سرانه فضای سبز اضافه می‌شود. 
عضو شورای استان اضافه کرد: همه تلاش خود را در مورد جنگل‌کاری ارم به کار می‌بریم تا هم فضایی تفریحی برای شمال تبریز ایجاد شود و هم توزیع شهربازی در دسترس بیشتری برای شهروندان باشد. 
وی مطرح کرد: در حوزه زیباسازی و مبلمان شهری بودجه کافی داریم ولی ما سالیان سال است که المان‌های خود را کم حجم انتخاب کرده‌ایم. در سال جاری در حوزه زیباسازی شهر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه لحاظ شده است که متاسفانه تا این لحظه خروجی‌ای از این عملیات نداشته‌ایم.
صادقی با اشاره به اینکه باید بتوانیم تاثیرگذاری افراد موثر را در کمیسیون‌ها زیاد کنیم، گفت: حرکت به سمت طرح حوزه کلان، موضوع اساسی شهر است و پاسخگوی واقعی کسی است که بتواند منجر به عملکرد شود.
وی عنوان کرد: سگ‌های بلاصاحبی که امروزه با آنها مواجه هستیم مربوط به حوزه خدمات شهری است که شهرداری مقداری در حوزه مدیریتی به تقویت نیاز دارد و ضعف مدیریت در این حوزه دیده می‌شود. 
انتهای پیام/
باکس‌ های زباله به یکی از نمادهای بدمنظر شهر تبریز تبدیل شده است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار