وزیر میراث‌ فرهنگی؛

باقی‌ مانده الواح هخامنشی امسال به کشور باز می‌ گردد

1402/07/04 - 08:56 - کد خبر: 100211 نسخه چاپی

نصر: وزیر میراث‌ فرهنگی گفت: زمینه بازگشت باقی الواح هخامنشی به کشور فراهم شده و کارشناسان میراث‌ فرهنگی آبان ماه امسال به آمریکا سفر می‌کنند.

به گزارش نصر، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با برنامه سعدآباد رادیو تهران ضمن تبریک بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به کشور گفت: در ۱۰ روز گذشته دو رویداد بسیار خوب و کم نظیر و ویژه در کشور در حوزه میراث‌فرهنگی رقم خورد که یکی از آن‌ها ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران و دوم استرداد الواح هخامنشی به کشور است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: درباره رویداد اول این نکته حائز اهمیت است که ۵۴ کاروانسرا باهم ثبت جهانی شده‌اند که در سطح جهانی کم نظیر است.  
 ضرغامی ادامه داد: این ۵۴ کاروانسرا به لحاظ جغرافیایی و نیز زمانی دارای اهمیت است و ۲۴ استان و از دوره ساسانی تا قاجار را شامل می‌شود.
او ادامه داد: بیش از یک سال کارشناسان و ارزیابان یونسکو از این کاروانسرا‌ها بازدید کردند و کارشناسان و مدیران میراث‌فرهنگی که از نیرو‌های زبده بودند آن‌ها را همراهی می‌کردند و توضیحات لازم به آن‌ها درباره این کاروانسرا‌ها ارائه شده است.

بخشی از الواح مربوط به فیش حقوقی کارگران است
 ضرغامی درباره بازگشت الواح هخامنشی نیز توضیح داد: باید گفت که اصل این الواح ۳۰‌هزار لوح است که در سال ۱۳۱۱ و هم‌زمان با پهلوی اول کشف و به منظور رمزگشایی و مطالعه به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شدند.  
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اهمیت این الواح افزود: موضوع این الواح مجموعه‌ای از سند‌های مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و راه‌ها است. یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل کارگر ایرانی فیش حقوقی داشته است. کسانی که ادعای تمدن می‌کنند و بدترین شیوه‌های حقوق بشر را امروز در دنیا پیاده می‌کنند و دنبال این هستند که هویت ما را از بین ببرند، خوب است این حقایق را بدانند. آن هم زمانی که خود مدعیان امروزی حقوق بشر، از برده‌هایشان برای مصالح استفاده می‌کردند و آن‌ها را می‌کشتند و ساختمان‌های خود را بالا می‌بردند.
او در تشریح فرآیند استرداد این الواح گفت: همه این اسناد یک جا کشف شد و قرار بر این بود که این الواح بعد از مطالعه به ایران بازگردد، اما این اتفاق نیفتاد تا این که پیگیری‌های حقوقی ایران نتیجه داد و خوشبختانه شاهد بازگشت این الواح هستیم.
ضرغامی افزود: در دوره‌های قبل و در دولت‌های گذشته نیز استرداد الواح پیگیری شد و نتیجه‌بخش بود، اما این محموله، بزرگترین و مهم‌ترین محموله الواح هخامنشی است که به ایران بازگشته است. ۴ سال هم معطل مانده بود و در پی کارشکنی‌های جدی در حوزه تحریم‌ها بودند، اما در نهایت با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری و از همه مهم‌تر شخص آقای رئیس جمهور این الواح به ایران برگشت.  
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره روند بازگشت بقیه الواح گفت: زمینه برای برگشت باقی الواح هم ایجاد شده و قرار است طبق توافقی که با آمریکایی‌ها انجام گرفته، مجدد کارشناسان ما به این کشور بروند و مابقی الواح را صحت سنجی کنند و پس از آن آرام آرام باقی الواح هم به ایران بازخواهند گشت.
او با بیان این که این الواح به مخازن امن موزه ملی ایران منتقل شده‌اند، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به دنبال این هستیم تا بخشی از این الواح برای عموم مردم در معرض نمایش قرار گیرد.

شخصاً موضوع ساماندهی سرویس‌های بهداشتی را پیگیری می‌کنم
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی گفت: این موضوع را با جدیت، شخصاً دنبال می‌کنم. حتی گاهی برخی از دوستان به من می‌گویند بهتر است شما به‌عنوان وزیر درباره این موضوع خیلی صحبت نکنید! اما به خاطر نوکری مردم ایرادی ندارد.
انتهای پیام/
باقی‌ مانده الواح هخامنشی امسال به کشور باز می‌ گردد باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار