رییس دانشگاه تبریز؛

ارتباط دانشگاه و صنعت کامل توسعه نیافته است/ تلاش وزارت علوم برای بهبود درآمد دانشگاه‌ ها

1402/07/04 - 08:46 - کد خبر: 100210 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بهبود درآمدهای دانشگاه‌ها گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت تا به امروز تمام و کمال توسعه نیافته است.

به گزارش نصر، دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه‌های سطح یک واقع در شمال غرب کشور بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی این دانشگاه رتبه جهانی ۴۶۳ در نظام رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۲۲ و در نظام رتبه‌بندی شانگهای در حوزه موضوعی منابع آبی با کسب امتیاز ۴/۴۶ رتبه ۵۱ تا ۷۵ جهان، در حوزه علوم و فناوری ابزار دقیق با کسب امتیاز ۳/۳۲ رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهان، در حوزه موضوعی علوم و فناوری تغذیه با کسب امتیاز ۵/۲۲ رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهان و در حوزه موضوعی مهندسی عمران با کسب امتیاز ۹/۳۰ رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهان را به خود اختصاص داده است.
این دانشگاه بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو دارد که نیمی از آنان زن هستند، همچنین با داشتن ۲ هزار عضو هیات علمی و کارمند، ۲۰ دانشکده، چند پژوهشکده، ۴ قطب علمی و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه و آزمایشگاه مرکزی یکی از دانشگاه‌های برتر ایران و جهان محسوب می‌شود.
پردیس بین‌المللی با سه هزار و ۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دارد که بخشی از این پردیس به عنوان پردیس خودگردان تبریز داخل این شهر و بخشی هم پردیس بین‌المللی ارس در جلفا واقع شده است.
دانشگاه تبریز همچنین بیش از یکهزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی دارد که عمدتا از کشورهای همسایه هستند. بودجه کل دانشگاه تبریز بدون در نظر گرفتن دانشکده‌های اقماری در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان بود و در سال جاری ۱ هزار میلیارد است.
همچنین درآمد اختصاصی این دانشگاه در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است و به طور کلی ۱۵ درصد از کل بودجه دانشگاه از محل درآمد اختصاصی بوده است. همچنین از مجموع دانشجویان این دانشگاه حدودا یک سوم دانشجویان کارشناسی شهریه‌پرداز هستند.
این دانشگاه ا سال گذشته مدرسه اشتغال دانشجویان را راه‌اندازی کرد که ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در آن آموزش دیدند و ۵۰ نفر از آنان در صنایع و واحدهای تولیدی استان مشغول به کار شده‌اند.
صفر نصراله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد مشکلات این دانشگاه و انتظارات از وزارت علوم برای حل این مشکلات اظهار داشت: دانشگاه‌ها به طور کلی مشکلاتی دارند که بخشی به محدودیت‌های مالی برمی‌گردد و باید در کسب منابع دولتی تلاش کنند و به بودجه دولت هم وابسته نباشند.
دانشگاه‌ها باید در جهت درامدزایی تلاش کرده و درامد اختصاصی خود را از طریق توسعه منابع درامد افزایش دهند. عمده مشکلات ما در سال گذشته و امسال در زمینه (تامین بودجه) تغذیه دانشجویی بوده است، می‌دانیم با افزایش قیمت بعضی از اقلام عمده و در تهیه غذای دانشجویی استفاده می‌شوند، اعتبار لازم باید برای آن افزایش یابد.
وی ادامه داد: وزارت علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه کسری بودجه دانشگاه‌ها را رفع کرد و مشکل به شکل احسن برطرف شد، امسال هم چنین مشکلی خواهیم داشت؛ به خصوص از آبان به بعد. ولی با تمهیداتی که وزیر علوم و معاون مالی و اداری وزرات علوم اندیشیده‌اند، بودجه‌ای علاوه بر بودجه اصلی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که این مشکل رفع می‌شود.
دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی ایران است که هم‌اکنون با داشتن ۲۴ هزار دانشجو که نیمی از این دانشجویان دختر هستند، ۲ هزار هیات علمی و کارمند، ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه و آزمایشگاه مرکزی یکی از دانشگاه‌های برتر ایران و جهان محسوب می‌شود.
دانشگاه‌ها ارتباط اصولی با صنایع ندارند
نصراله زاده با اشاره به موضوع خوابگاه گفت: عمده دانشگاه‌های ایران خوابگاه دارند. دانشگاه تبریز هم برای همه روزانه‌ها خوابگاه دارد و حتی برای برخی از دانشجویان نوبت دوم هم خوابگاه داریم با اینکه تعهدی نسبت به این دانشجویان نداریم. سال گذشته هم به همین شکل بود و به بیش از ۵۰۰ نفر دانشجوی نوبت دوم خوابگاه دادیم.
رئیس دانشگاه تبریز در مورد مهم‌ترین موانع برای افزایش درامد اختصاصی از راه بهبود رابطه با صنعت گفت: بخشی از این موضوع به نداشتن ارتباط اساسی و اصولی با صنایع برمی‌گردد. دانشگاه‌ها باید مشکل صنایع و جامعه را حل کنند و جامعه هم در مقابل فروش علم و فناوری، از آنها حمایت کند.
وی تاکید کرد: این ارتباط تا امروز تمام و کمال توسعه نیافته است. با تلاش‌هایی که در مجموعه وزارت علوم صورت می‌گیرد در بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها همچنین اجرای بورسیه‌هایی مانند بورسیه‌های صنعتی و بورسیه دانش، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، توسعه مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناروی تخصصی و مجموعه ارتباطات سازمان‌یافته که شکل می‌گیرد امیدواریم که درامد دانشگاه از محل ارائه تحقیقات و پژوهش‌ها و علم به جامعه افزایش یابد و در این صورت قطعا دانشگاه‌ها از نظر مالی تا حد زیادی مستقل می‌شوند.
انتهای پیام/
ارتباط دانشگاه و صنعت کامل توسعه نیافته است/ تلاش وزارت علوم برای بهبود درآمد دانشگاه‌ ها خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار