به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان مطرح شد؛

حدود ۴۰۰ هزار ایرانی گرفتار مشکلات شنوایی هستند

1402/07/03 - 21:10 - کد خبر: 100199 نسخه چاپی

نصر: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: به طور کلی ۳۸۹ هزار و ۸۷۶ فرد مبتلا به انواع معلولیت شنوایی تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش نصر، هفته چهارم سپتامبر، هفته جهانی ناشنوایان است و در سراسر دنیا به مناسبت بزرگداشت ناشنوایان مراسم‌هایی برگزار می‌شود. همچنین هر سال تاریخ ۲۳ سپتامبر هم به روز جهانی زبان اشاره اختصاص دارد و کشورها در تلاش هستند تا در این روز آشنایی مردم با این زبان را بیشتر کنند.
فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص اقدامات این سازمان برای ناشنوایان کشورمان گفت: دفتر امور توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی برای توان‌خواهان کم شنوا و ناشنوا پس از طی دوره‌های آموزش حرفه‌ای در مراکز حرفه آموزی، شرایط حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی را فراهم آورده است تا توانخواهان بتوانند با استقلال نسبی در انجام قسمتی از یک حرفه توانایی کسب شده و بالقوه خویش را در راستای تولید یا ارائه خدمت به کار گرفته و با حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی در این زمینه موفق گردند.
عباسی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۳۳۵ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات کارگاه‌های تولیدی بهره مند شدند؛ گفت: مراکز پشتیبانی شغلی با هدف تسهیل شرایط دستیابی به شغل پایدار توانخواهان کم شنوا و ناشنوا و به فعال هستند و به عنوان مؤسسه مجری ارتباط بین کارفرما و نظارت بر روند به کار گماری توان‌خواهان اقدام می‌نماید.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص تأمین وسایل کمک توانبخشی گفت: ۲۰ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی به مبلغ ۴۴۵.۱۵۴ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ به افراد دارای معلولیت شنوایی اختصاص یافته است.
عباسی تعداد کل وسایل کمک شنوایی تهییه شده در سال ۱۴۰۱ را 32 هزار و ۱۰۶۰ قلم وسیله عنوان کرد و افزود: 24 هزار و ۸۷۰ عدد سمعک، 29 هزار و ۵۹۵۲ باطری سمعک و ۲۳۸ وسیله جانبی تجهیزات شنوایی برای ناشنوایان و کم شنوایان عزیز تهیه شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۹۸۱ نفر پشت نوبت خدمات هستند؛ ابراز امیدواری کرد که این آمار تا پایان سال جاری به صفر برسد.
عباسی با بیان اینکه به طور کلی ۳۸۹ هزار و ۸۷۶ فرد به انواع معلولیت شنوایی مبتلا سهتند؛ گفت: تمامی این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. از این تعداد ۴۸ هزار و ۸۶۱ نفر با معلولیت خیلی شدید و ۱۴۵ هزار و ۴۱۴ نفر با معلولیت شدید مواجه اند. همچنین ۱۲۰ هزار و ۵۶۴ نفر با معلولیت متوسط و ۷۱ هزار و ۸۴۶ نفر نیز از معلولیت خفیف ناشنوایی رنج می‌برند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ۱۱۸ مرکز توانبخشی به ۵۱۵۲ توان‌خواه دارای اختلال شنوایی خدمات هنر درمانی ارائه می‌گردد.
انتهای پیام/
حدود ۴۰۰ هزار ایرانی گرفتار مشکلات شنوایی هستند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار