خبر/

شکست انحصار تولید تنها داروی مورد تائید FDA برای درمان سکته مغزی در کشور

1402/07/03 - 17:41 - کد خبر: 100191 نسخه چاپی

نصر: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانست تنها داروی مورد تایید FDA برای درمان سکته‌های مغزی را در کشور به تولید برساند.

به گزارش نصر، داروی «آلتپلاز» یکی از داروهای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد است که تاکنون تولید این دارو در انحصار یکی از شرکت‌های امریکایی بوده، ولی محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید این دارو شده است.
این داروی ایرانی به صورت پودر لیوفیلیزه ۵۰ میلی‌گرم تولید شده که در کنار آن یک ویال آب استریل برای تزریق قرار دارد. این دارو تنها داروی مورد تایید FDA برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد است. 
داروی آلتپلاز یک فعال‌کننده پلاسمینوژن از نوع بافت انسانی نوترکیب است که پلاسمینوژن را مستقیماً در پلاسمین فعال می‌کند و منجر به انحلال لخته فیبرین می‌شود. این دارو برای درمان ترومبولیتیک در سکته حاد میوکارد (AMI) برای کاهش مرگ و میر و کاهش بروز نارسایی قلبی، درمان ترومبولیتیک در آمبولی حاد شدید ریه (PE) و درمان ترومبولیتیک در سکته مغزی ایسکمیک حاد تجویز می‌شود.
بابک خوئین، مدیر عامل این شرکت در حاشیه رونمایی از این دارو در جمع خبرنگاران گفت: امروز خط تولید این دارو افتتاح شد و در صورت ارائه حمایت‌های بیشتر قادریم فازهای بعدی این خط تولید را راه‌اندازی کنیم.
وی اظهار کرد: در صورت حمایت‌ تا دو سال آینده دو فاز دیگر کارخانه را به اتمام می‌رسانیم و در نهایت قادریم پنج داروی استراتژیک بیولوژیک دیگر را برای بازارهای داخلی و خارجی آماده و تولید کنیم و به نتیجه برسانیم.
خوئین با بیان اینکه دارو با نام «آلتپلاز» به صورت ویال‌های ۵۰ میلی‌گرمی پودری به تولید رسیده است، خاطر نشان کرد: در کنار این دارو یک ویال آب مقطر نیز قرار دارد و پکیج آن برای بیمارستان‌ها تهیه شده است.
مدیر عامل این شرکت با بیان این‌که راه‌اندازی این خط تولید در سایت یکی از شرکت‌های دارویی صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید این دارو ۱۰ هزار ویال در سال است و برنامه داریم که این ظرفیت را به ۵۰ هزار ویال در سال افزایش دهیم.
انتهای پیام/
شکست انحصار تولید تنها داروی مورد تائید FDA برای درمان سکته مغزی در کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار