آغاز رسمی فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها از امروز؛

حضور بیش از سه میلیون دانشجو در فضای دانشگاه

1402/07/03 - 12:25 - کد خبر: 100156 نسخه چاپی

نصر: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از امروز سوم مهر سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را به صورت رسمی آغاز می‌کنند و دانشجویان ورودی جدید هم باید تا هفته سوم مهر ماه منتظر آغاز سال تحصیلی خود باشند.

به گزارش نصر، در حالی امسال دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وارد دومین سال آموزش حضوری خود پس از کرونا می‌شوند که به نظر می رسد مشکلات آموزشی و صنفی دانشگاه ها برای پذیرش مجدد حضوری تا حدودی برطرف شده و آمادگی بیشتری برای بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وجود دارد و بر اساس اعلام وزارت علوم کلاس های آموزشی دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار می شود.
در همین رابطه محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در جمع خبرنگاران در مورد آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه روز شنبه اول مهر است و روز یکشنبه دوم مهر هم سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) تعطیلی رسمی است، سال تحصیلی دانشگاه‌ها از سوم مهرماه آغاز می‌شود.

وضعیت دانشجویان نوورود درآغاز سال تحصیلی
وی ادامه داد: البته برای ورودی‌های جدید دوره کارشناسی به‌دلیل اینکه دانشجو معلمانی که از طریق آموزش و پرورش قرار است، پذیرفته شوند، چند برابراضافه می‌شوند و موضوع صلاحیت‌های علمی و مصاحبه علمی و گزینش آن‌ها مطرح است، مجبور بودیم فرصتی به آن‌ها بدهیم تا آموزش‌وپرورش اقدامات لازم را انجام دهد.

قول وزیر علوم برای امانتداری از دانشجویان
همچنین زلفی گل یادآور شد: من قول می‌دهم، تمام تلاش خود را انجام دهم تا عزیزان دانشجو در کمال امنیت و آرامش و آسایش بتوانند فعالیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خود را پیگیری کنند و از دوران دانشجویی نهایت استفاده را برای ارتقای علمی خود و کسب تجربه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی ببرند.

شهریه‌های سال تحصیلی جدید
همچنین درآستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها طبق روال هر سال شهریه‌های مصوب دانشگاه‌ها اعلام شد. شهریه‌های دانشجویی بر اساس مصوبه وزارت علوم و تصمیم نهایی هیات امنای دانشگاه‌هاست که برای سال تحصیلی جدید اعلام شده که دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌های دولتی از جمله دانشجویان سنواتی و نوبت دوم مشمول این شهریه‌ها می‌شوند.

انتخاب واحد دانشگاه‌ها
الکترونیکی شدن حضور و غیاب یکی از مهم ترین تغییرات سیستم آموزش عالی برای سال تحصیلی جدید است که بر این اساس حضور غیاب دانشجویان به صورت الکترونیکی ثبت می شود. انتخاب واحد دانشگاه‌ها نیز امساتل  با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی از نیمه شهریور آغاز شده و همچنان این روند انتخاب واحد ادامه دارد.
ثبت نام دانشجویان ورودی جدید کارشناسی ارشد نیز آغاز شده و برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران ثبت نام دانشجویان به صورت الکترونیکی خواهد بود. 
همچنین در این رابطه عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سامانه مرکزی سیستم حضور غیاب الکترونیکی در وزارت علوم در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و همه دانشگاه‌ها باید حضور غیاب خود را به صورت «الکترونیکی» ثبت کنند.
وی همچنین با اشاره به ریل گذاری جدید در آموزش عالی اظهار کرد: بر این اساس دانشگاه‌ها باید برنامه محور، استاد محوری و شاگرد محوری را سرلوحه برنامه خود قرار بدهند و در این مسیر ۳۰ دانشگاه کشور که اغلب دانشگاه‌های معین هستند تا پنج سال باید بر اساس "برنامه محوری"، "استاد محوری" و "شاگرد محوری" حرکت کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه سال تحصیلی تمامی دانشگاه‌ها از سوم مهر ماه شروع می‌شود، یادآور شد: ما آموزش مجازی در دانشگاه‌ها نداریم و دانشگاه‌ها از سوم مهر ماه آموزش خود را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد.

بازگشائی خوابگاه‌های دانشجویی
بر اساس اعلام اداره امور خوابگاه‌ها ثبت درخواست خوابگاه برای دانشجویان تایید خواهد شد که اولا نسبت به تسویه ترم تحصیلی گذشته اقدام کنند و ثانیا شرایط دریافت خوابگاه را داشته باشند.
لازم به ذکر است، دانشگاه‌های بزرگ تهران به دانشجویان ساکن تهران و استان البرز خوابگاه اختصاص نمی‌دهد.
همچنین طبق تاکید صندوق رفاه دانشجویان، دانشجویانی که درخواست خود را برای اسکان در خوابگاه ها ثبت نکنند امکان استفاده از خوابگاه برای نیمسال اول تحصیلی(۱۴۰۳-۱۴۰۲)را نخواهند داشت.
همچنین دانشجویان در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام در خصوص اسکان در خوابگاه های دانشجویی می‌توانند از طریق سامانه پرسش و پاسخ گلستان با کارشناس مربوطه مطرح نموده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنند.
وضعیت غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید
نرخ غذای دانشجویان برای سه پرس غذای کم هزینه، متوسط و پرهزینه در سال تحصیلی جدید از سوی صندوق رفاه دانشجویان اعلام شد.
قیمت غذای کم هزینه ۵۰۰۰ تومان، قیمت غذای متوسط هزینه ۸۰۰۰ تومان و قیمت غذای پرهزینه ۱۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت‌های جدید غذای دانشجویان که معادل حدود ۱۵ درصد قیمت تمام شده غذای دانشجویی است، از مهرماه یعنی سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/
حضور بیش از سه میلیون دانشجو در فضای دانشگاه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار