مدیر کل فرودگاه های آذربایجان شرقی در تحریریه نصر:

فرودگاه تبریز سومین فرودگاه ایران / خدمات 15 ایرلاین هوایی در تبریز

1402/07/01 - 12:01 - کد خبر: 100061 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی گفت: از ۲۱ شرکت هواپیمایی که در کشور فعال هستند ۱۵ شرکت پرواز منظم برنامه ای از فرودگاه تبریز به مقصدهای مختلف انجام می دهند.

به گزارش نصر، "رامین آذری" با حضور در تحریریه نصر به تشریح وضعیت صنعت هوانوردی آذربایجان شرقی در ایران اشاره کرد و گفت: فرودگاه تبریز رتبه سوم کشوری از نظر جابجایی مسافر خارجی را دارد. در چهار ماه نخست امسال 90 هزار و 323 مسافر خارجی از طریق 874 پرواز در این فرودگاه اعزام و پذیرش شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد در نشست و برخاست هواپیما رشد داشته اما در پذیرش و اعزام مسافر 14 درصد افت داشته است.
وی به اهمیت فرودگاه ها در توسعه کشورها اشاره کرد و گفت: فرودگاه های زیادی در دنیا وجود دارد که موجب تغییر چهره شهرها و کشورها و توسعه همه جانبه آن‌ها شده و ثابت کرده‌اند که فرودگاه فقط محل جابجایی مسافر نبوده و نقششان در توسعه بسیار ملموس است.
وی با بیان اینکه در صورت وجود هواپیما، خدمات فرودگاهی افزایش و رضایت مردم نیز افزایش می یابد، تصریح کرد: فرودگاه‌ها را با چند شاخص مهم کیفیت خدمات فرودگاهی و تعداد پرواز و آمار مسافران می‌سنجند. زمانی که فرودگاه را تحویل گرفتم، از نظر تعداد مسافر و تعداد ایرلاین ها در رتبه 8 کشوری بودیم که الان رتبه 4 کشوری را داریم.

سازمان هواپیمایی کشور پاسخگوی تاخیر پرواز شرکت ها است
آذری ادامه داد: از بهمن ماه سال 1401 تا مردادماه سال جاری طبق اعلام دفتر ارزیابی عملکرد، فرودگاه تبریز در چند ماه اخیر از نظر میزان رضایت مسافران و رضایت فرودگاهی رتبه اول و دوم را بین فرودگاه های کشور کسب کرده که با اصفهان و مشهد در حال رقابت هستیم؛ این در حالی‌است که موضوع کمبود بلیط پرواز با تعداد پروازها کاملا مغایرت دارد. وظیفه فرودگاه ایجاد زیرساخت برای انجام پرواز است و پاسخگوی تاخیر پرواز شرکت ها، سازمان هواپیمایی کشور است و فرودگاه ها مسئولیتی در این قبال ندارند.
وی با اشاره به اینکه ما فاصله محسوسی با ایده آل ها داریم، ابراز کرد: مقایسه فرودگاه‌های ایران با بزرگترین و باکلاس ترین فرودگاه‌های خاورمیانه به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و باتوجه به شرایط حاکم در جامعه، مقایسه آن‌ها بی‌انصافی است. در کشورهای اطراف فرودگاه‌هایی داریم که از نظر فرودگاه و جابجایی مسافر جزو هفت فرودگاه اول دنیا بوده و از نظر ایرلاین هایی که در آن فرودگاه ها سهم دارند، جزو ده ایرلاین برتر دنیا هستند. به عنوان مثال شرکت ترکیش پر مقصدترین شرکت اروپایی است که استانبول را به تعداد بیشتری از شهرهای مختلف دنیا وصل می کند؛ لذا فرودگاه بین المللی تبریز را باید در قالب فرودگاه‌های کشورخودمان مقایسه کرد.
آذری یکی از محورهای توسعه را فرودگاه دانست و گفت: فرودگاه‌ها سهم بسزایی در شاه راه‌های اقتصادی دارند چراکه فرودگاه مبداء ورودی از نظر سرمایه گذاران و گردشگران است که از همه ابعاد اولیه را به دید مسافر می‌رساند. در حال حاضر فرودگاه از بعد گردشگری خارج شده و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است.
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرودگاه تبریز نزدیک به 100 هزار نفر بیشتر ازفرودگاه اصفهان در چهار ماهه نخست سال جاری، مسافر جابجا کرده است، اظهار کرد و گفت: فرودگاه تبریز را باید با فرودگاه های اصفهان که زیرسازهای صنعتی زیادی دارد و یا اهوازی که به دلیل داشتن نفت، مراودات مسافر و اداری زیادی دارد مقایسه کرد.

ماهانه یک هزار و ۲۰۰ پرواز در فرودگاه تبریز انجام می شود
آذری به تعداد پروازها و مسافران جابجا شده از فرودگاه تبریز در چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: ماهانه یک هزار و ۲۰۰ پرواز در فرودگاه تبریز انجام می شود. طبق ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور که هر ماه به صورت دقیق تعداد پروازها و مسافران فرودگاه های کشور را اعلام می کند، در این مدت چهار هزار و 501 پرواز در فرودگاه تبریز با تعداد 551 هزار و 156 مسافر ثبت شده و این فرودگاه از این نظر در رتبه چهارم کشوری و بعد از فرودگاه های مهرآباد، مشهد و شیراز قرار دارد. 
وی تاکید کرد: فرودگاه تبریز به دنبال توسعه است و به عنوان نیمه هاب منطقه عمل می کند. در این راستا با پایگاهی شدن ایرلاین ترکیش در فرودگاه تبریز، میخواهیم از این مسیر خودمان را به کل دنیا متصل کنیم و با پایگاه کردن پگاسوز در فرودگاه تبریز در صدد ارتباط با تمام شهر و کشورهای ریز اروپا هستم.
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی گفت: در مقایسه آمار چهارماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه، همه فرودگاه‌ها رشد منفی داشتند و تنها فرودگاه بین المللی تبریزبا 12درصد رشد معناداری همراه بوده است.
آذری ادامه داد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، فرودگاه تبریز از نظر تعداد نشست و برخاست هواپیما 12 درصد و از نظر اعزام و پذیرش مسافر 9 درصد رشد داشته در حالی که رتبه این فرودگاه در بهترین شرایط بین هفت تا هشتم کشوری بود.
وی عنوان کرد: در موضوع پروازهای حج نیز با 82 پرواز و جابجایی 9 هزار و 219 نفر رتبه چهارم را در کشور در اختیار داریم که نسبت به سال قبل بیش از سه برابر شده است
وی با اشاره به تنوع ناوگان در فرودگاه تبریز تصریح کرد و گفت: از 25 ایرلاین در کشور، 15 ایرلاین در تبریز پرواز انجام می دهد. همچنین دو ایرلاین خارجی در 10 مسیر داخلی و 5 مسیر خارجی داریم.

رضایتمندی ۶۹ تا ۷۷درصدی مسافران از کیفیت خدمات فرودگاهی تبریز
آذری با بیان اینکه مسافرانی که از طریق این فرودگاه پذیرش و یا اعزام می شوند با شرکت در نظرسنجی، رضایت خود را از کیفیت خدمات فرودگاهی تبریز را اعلام می‌کنند، افزود: روزانه ۱۵۰ هزار نفر در این فرودگاه پذیرش یا اعزام می شوند که از این تعداد حدود 40 هزار نفر هرماه در نظر سنجی میزان رضایت از کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت کرده اند و 69 تا 77 درصد از این خدمات ابراز رضایت داشته اند.
وی ادامه داد: همانند ماه‌های گذشته، بیشترین میزان رضایت مسافران و مستقبلین از تسهیلات و خدمات ارائه شده در فرودگاه‌های کشور با شاخص رضایت 73.2 درصد، مربوط به سرویس‌های بهداشتی و امکانات جانبی مانند وضوخانه‌ها گزارش شده است.

اتمام پروژه ترمینال جدید فرودگاه تبریز تا چهارسال آینده
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی ابراز کرد: ترمینال کنونی فرودگاه تبریز با 10 هزار و 600 مترمربع با طرح ساخت ترمینال جدید در حال انجام است. ترمینال حاضر جوابگوی چندبرابری حجم مسافران است اما کمبود فضای ترمینال یکی از مشکلات فرودگاه تبریز است و با بهره برداری از این فرودگاه در چهار سال آینده، این مشکل برطرف می شود.
وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا مراحل مناقصه طرح ساخت ترمینال فرودگاه شهید مدنی تبریز را به تعویق انداخت، اظهار کرد: در یک‌ سال گذشته، این طرح به یکی از اولویت‌های مهم شرکت فرودگاه‌ها تبدیل شده و با انتخاب مشاور طرح، سازوکار فراخوان برگزاری مناقصه به زودی فراهم می‌شود.
آذری با اظهار امیدواری برای آغاز طرح ساخت ترمینال فرودگاه تبریز تا پایان سال، گفت: در صورت آغاز این عملیات، تلاش می شود این ترمینال حداکثر تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه امکان نصب جت وی (محل ورود و خروج مستقیم از ترمینال به هواپیما) در ترمینال فعلی با توجه به یک طبقه بودن آن وجود ندارد گفت: در ترمینال جدید این مشکل نیز برطرف شده و سه جت وی برای این ترمینال پیش بینی شده که به سوار شدن و تخلیه سریع مسافران کمک زیادی می‌کند.
آذری ادامه داد: در سه ماه نخست امسال، بیش از 413 هزار مسافر در قالب سه هزار و 306 پرواز از فرودگاه شهید مدنی تبریز به نقاط مختلف اعزام یا پذیرش شده اند و این فرودگاه از لحاظ تعداد مسافر، رتبه چهارم فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها را پس از فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد و شیراز از آن خود کرده است.
آذری فرودگاه‌های اصفهان، تبریز و مهرآباد را به‌عنوان سه فرودگاه برتر کشور در طرح جامع نظرسنجی و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی در مرداد ماه ۱۴۰۲ به لحاظ شاخص رضایت معرفی کرد و گفت: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با شاخص رضایت ۷۶.۱ درصدی در مردادماه به عنوان فرودگاه برتر، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با شاخص رضایت ۷۳.۷ درصدی به عنوان فرودگاه دوم و فرودگاه بین المللی مهرآباد با شاخص رضایت ۶۹.۳ درصدی به عنوان فرودگاه سوم کشور در طرح جامع نظرسنجی و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی معرفی شدند.
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی ابراز کرد: گزارش شاخص رضایت فرودگاه‌های کشور در طرح جامع نظرسنجی و پایش خدمات فرودگاهی تیرماه ۱۴۰۲ در حالی است که شاخص رضایت فرودگاه‌های اصفهان، تبریز و مهرآباد در تیرماه به ترتیب ۷۶.۵، ۶۵.۶ و ۶۸.۳ بوده است.
آذری عنوان کرد: فرودگاه بین‌المللی تبریز با ارتقای ۸.۱ درصدی شاخص رضایت نسبت به تیرماه و ثبت میانگین شاخص رضایت ۷۳.۳ درصد در مردادماه، موفق شد جایگاه دوم فرودگاه‌های منتخب طرح جامع سنجش و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که فرودگاه تبریز در گزارش تجمیعی ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نیز موفق شده است عنوان دومین فرودگاه برتر کشور را به خود اختصاص دهد. ناگفته نماند فرودگاه تبریز در سال گذشته، موفق شد دوبار هم جایگاه نخست فرودگاه‌های منتخب طرح را تصاحب کند که این موفقیت‌ها به لطف اهتمام جدی این فرودگاه در رصد و پایش دقیق نقاط قوت و ضعف فرودگاه حاصل شده است.
انتهای پیام/
فرودگاه تبریز سومین فرودگاه ایران / خدمات 15 ایرلاین هوایی در تبریز سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار