سیب آذربایجان شرقی در سبد میوه کشورهای آسیایی و اروپایی

1402/07/01 - 10:22 - کد خبر: 100058 نسخه چاپی

نصر: کیفیت محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی همواره جزو سه یا چهار استان برتر کشور بوده طوری که به لحاظ داشتن کیفیت بالا، صادرات میوه، خشکبار، سبزی، گل و محصولات گلخانه ای این استان به کشورهای اروپایی و آسیایی انجام می شود و در این بین سیب مرند، مراغه، اهر و زنوز بسیار شناخته شده است.

به گزارش نصر، همواره مزه، بو، رنگ و کیفیت سیب آذربایجان شرقی موجب شده که مشتریان ثابت داخلی و خارجی مشتاق داشته باشد(سال گذشته به ۵۲ کشور بیش از ۳۲۰ میلیون دلار صادرات بخش کشاورزی از استان انجام شد) طوری که استقبال مشتریان از این سیب از برخی سیب های لبنانی و خارجی نیز فراتر است اما متاسفانه هنوز تجاری سازی و معرفی این محصول به خصوص سیب مراغه و زنوز که خوشمزه ترین و باکیفیت ترین آنها در کشور محسوب می شود به خوبی انجام نشده است.
صنایع تبدیلی وابسته به این محصولات در استان کم است و شرکت های بازرگانی و تجاری شهرستانی و استانی برای معرفی و فروش سیب استان نیز حداقل است طوری که سالانه بسیاری از سیب های آذربایجان شرقی توسط دلالان و واسطه ها با کمترین قیمت ها خریداری یا حتی پای درختان باقی می ماند.
البته امسال مشکل دیگری بر مشکلات باغداران استان مضاعف شده و آن سرمازدگی درختان سیب و خشکسالی است طوری که شهرستان مراغه با داشتن مرغوب ترین سیب های سرخ و زرد و نیز شهرستان اهر که سیب های خاص خود را دارد دچار خسارت شده و با کاهش تولیدات در این ۲ شهرستان به عنوان قطب های اصلی تولید سیب در آذربایجان شرقی، امسال بر خلاف سال های گذشته بیشترین تولید سیب از شهرستان میانه گزارش شده ولی خوشبختانه صادرات همچنان ادامه داشته است.

سیب آذربایجان شرقی به بیش از ۱۰ کشور جهان صادر می شود
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: صادرات سیب درختی در سال زراعی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰ کشور از آذربایجان شرقی انجام شده است.
اکبر فتحی اظهار کرد: امسال حدود ۲۰۰ هزار تن سیب سرخ و زرد به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، هندوستان و پاکستان از آذربایجان شرقی صادر شده که ارزش صادرات آن در دسترس گمرکات است.
وی همچنین گفت: سطح زیرکشت باغات سیب آذربایجان شرقی ۴۳هزار و ۹۰۵ هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگی ۳۴۵هزار تن تولید سیب پیش بینی می شود. سطح زیرکشت باغات سیب آذربایجان شرقی ۴۳هزار و ۹۰۵ هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگی ۳۴۵هزار تن تولید سیب پیش بینی می شود.
فتحی ادامه داد: پارسال ۶۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان شرقی تولید شده بود که امسال به علت سرمازدگی در اوایل اردیبهشت و خشکسالی در استان تولید این محصول به خصوص در شهرستان اهر کاهش دارد.
وی اضافه کرد: امسال تاکنون برداشت سیب با ۱۴۲ هزار و ۹۴۱ تن در میانه، ۸۵هزار تن در مراغه، ۵۴هزار و ۹۶۴ تن در هشترود، و ۴۵هزار و ۲۶۵ تن در مرند بیشترین تولید سیب را در آذربایجان شرقی داشتند در حالی که همه ساله مراغه در جایگاه اول قرار می گرفت و اهر نیز جزو سه شهرستان جایگاه داشت و تولید در مرند نیز بیش از اینها بود.

آذربایجان شرقی در تولید سیب رتبه دوم کشور را دارد
مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ کمی در تولید سیب بعد از آذربایجان غربی در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
محمدباقر بی پروا بیان کرد: قیمت محصول عرضه شده باغدران ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال است و سطح زیرکشت باغات سیب آذربایجان شرقی ۴۳هزار و ۹۰۵ هکتار است که امسال به علت مشکلات سرمازدگی تولید محصول ۳۴۵هزار تن پیش بینی می شود.

۶۵هزار نفر اشتغال دایم در تولید سیب آذربایجان شرقی دارند
وی با اشاره به اشتغال قابل توجه در پرورش سیب، ادامه داد: ۶۵ هزار نفر اشتغال دایم در تولید سیب در آذربایجان شرقی دارند البته اشتغال فصلی یا موقت بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر روز در باغ های سیب آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.
مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: هزینه مدیریت باغ اعم از هرس، آبیاری، کود دهی، تغذیه و محلول پاشی و برداشت ( هزینه تمام شده هر کیلو گرم ۱۳۰ هزار ریال) است.
وی همچنین ادامه داد: ۱۲ شرکت تعاونی باغداران شهرستان و یک واحد اتحادیه باغداران آذربایجان شرقی در حوزه خرید، فروش و تجارت سیب فعالیت می کنند.۱۲ شرکت تعاونی باغداران شهرستان و یک واحد اتحادیه باغداران آذربایجان شرقی در حوزه خرید، فروش و تجارت سیب فعالیت می کنند.
وی با اشاره به برخی از مشکلات باغداران سیب استان، گفت: نبود تسهیلات کم بهره به عنوان سرمایه گردش برای مدیریت و نگهداری باغات، بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی اعم از کود، سم، رغبت نداشتن باغداران برای بیمه باغات به دلیل پایین بودن غرامت پرداختی از جمله مشکلات پرورش سیب در آذربایجان شرقی است.
وی ادامه داد: برگزاری گارگاه های تخصصی در زمینه مدیریت باغات، نظارت بر تولید نهال های مثمره رویشی و کشت بافتی برچسب دار و گواهی شده و توزیع به موقع در بین باغدران، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه مدیریت تولید محصولات باغی از جمله اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات باغداران استان است.
وی اضافه کرد: ایجاد باغات الگویی با ژنوتیب اصلاح شده و پر بار برای احداث باغات مدرن و متراکم، پرداخت تسهیلات از محل کمک های فنی و اعتباری برای احداث و مدیریت باغات، تسریع و تسهیل در موضوع صادرات محصولات باغی با گمرکات آذربایجان شرقی از جمله تدابیر جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات و کمک به باغداران استان است.

سیب مراغه در سال زراعی جاری حدود ۸۰ هزار تن برآورد می شود
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه نیز به ایرنا گفت: سطح کل باغات شهرستان ۲۲هزار هکتار است که از این سطح حدود ۱۵هزار هکتار باغات سیب است.
سعید خیراندیش با اشاره به برآورد تولید سیب در سال جاری، اظهار کرد: تولید سیب در سطح شهرستان مراغه در سال زراعی جاری حدود ۸۰ هزار تن برآورد می شود.
وی افزود: در حالی که تولید سیب در سطح باغات این شهرستان در سال گذشته که درصد خسارت نسبت به سال جاری کم بوده است حدود ۱۷۰ هزار تن بوده است ولی امسال به دلیل خسارت سرمازدگی ( حوادث غیر مترقبه) سرمای دیررس بهاره میزان تولید محصول سیب بسیار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: سهم این بخش از اقتصاد در اشتغال زایی دائم و موقت بخش باغداری سیب ۲۵ درصد از سهم اقتصاد در اشتغال زایی دائم و موقت شهرستان را شامل می شود.
وی در خصوص دیگر خدمات ارایه شده توسط دولت به باغداران، گفت: سرکشی کارشناسان پهنه به باغات روستاها، ارائه توصیه های فنی و نظارت بر انجام به موقع عملیات باغی، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی تخصصی در این زمینه به باغداران انجام شده است.

بازاریابی سیب دچار مشکل است
باغدار میانه ای نیز در گفت و گویی اظهار کرد: بررسی کامل هزینه های تولید شامل آب، هزینه های کارگری نظیر هرس کردن و پا کنی، سموم، کودهای حیوانی، کودهای شیمیایی، هزینه تولید برای هر هکتار حدود یک میلیارد ریال برآورد می شود، با این حساب هزینه تولید یک کیلوگرم سیب روی درخت بدون احتساب هزینه برداشت ۱۸۲ هزار ریال خواهد بود.
قادر محمدی گفت: قیمت عرضه شده محصول به خریداران ۳۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم سیب در باغ و روی درخت است.
وی همچنین افزود: در سطح شهرستان تعاونی باغداران فعال بوده اما بازاریابی محصول سیب دچار مشکل است.
انتهای پیام/
سیب آذربایجان شرقی در سبد میوه کشورهای آسیایی و اروپایی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار