مقصود فراستخواه در تبریز:

توسعه از میان فرهنگ ها خلق می‌شود/توسعه باید بقا و پایداری ایجاد کند

1402/04/23 - 15:10 - کد خبر: 96336 نسخه چاپی

نصر: جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با اقتصاد دستوری مردم به شرایط سخت‌تر دچار خواهند شد و وقتی مردم فکرشان محدود به تامین سیب زمینی و پیاز باشد، نمی‌توان از آن انتظار تحول اندیشه های فرهنگی داشت.

به گزارش نصر، مقصود فراستخواه در نشست تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و‌ امکان کنشگری مرزی که توسط انجمن توسعه فرهنگ شهروندی آذربایجان شرقی برگزار شده بود، اظهار کرد: توسعه به‌معنای گسترش افق انتخاب و ظهور قابلیت های نهفته انسانی از طریق ماتریس است. یکی از تعریف های مناسب برای توسعه ماتریس نهادی ماتریکسی است که در سال های اخیر منجر به اندیشه فرهنگ شده است.
وی افزود: توسعه با یک‌نهاد و بعد اقتصادی اتفاق نمی افتد، توسعه باید بقا و پایداری ایجاد کند؛ توسعه در کلاس ها و کارگاه ها برگزار نمی‌شود، بلکه طریقه زندگی مردم باید تغییر یابد و از اقتصاد دولتی دور شود تا به قابلیت‌های انسانی ظاهر شود.
وی با بیان اینکه با اقتصاد دستوری مردم دچار شرایط سخت‌تر خواهند شد، ادامه داد: این درحالی‌ست که گسترش رقابت، خلاقیت و مشارکت بخش غیردولتی و ورود به بازارهای بین المللی و معرفی اصولی ظرفیت ها، منجر به جذب سرمایه گذار می شود. 
فراستخواه با اشاره به اینکه انسان‌ آنطور زندگی می‌کند، که می اندیشد، اذعان کرد: وقتی مردم فکرشان محدود به تامین سیب زمینی و پیاز باشد، نمی‌توان از آن انتظار تحول اندیشه های فرهنگی داشت.
این جامعه شناس تصریح کرد: یک طرف مقیاس های (پیمایش ارزش های جهانی)، طیف ارزش بقا است و یک‌طرف دیگر ارزش های بیان و ابراز وجود هنری است.
فراستخواه یکی دیگر از قابلیت‌های انسانی در توسعه را تعامل، صحبت و ارتباط با دیگران دانست و گفت: انسان باید فضای میانی بین خود و دیگران را ببیند و‌ درک کند و از طریق گفت و‌ گو‌ اندیشه کند، چرا که این قابلیت انسانی با هزینه های بسیار کن منجر به اجرای برخی قوانین زندگی می‌شود.
مولف کتاب کنشگران مرزی عنوان کرد: بخشی از کنشگران ایرانی به این‌ نتیجه رسیده اند که در عرصه کنش های مدنی فقط عمل کافی نیست، چرا که کنش مدنی در ایران هزینه زیادی دارد.
فراستخواه با بیان اینکه فلسفه کنش مرزی، در میان بودگی و یا میان فرهنگی یکی از جدیدترین فلسفه های دنیا است، اظهار کرد: ما باید نگاه مان را در میان فرهنگ ها توسعه دهیم، چرا که زیبایی ها در میان فرهنگ ها نمایان می‌شوند و از بین این میان فرهنگ ها، توسعه را می توان خلق کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: کنش مرزی فلسفه در میان بودگی است. حقیقت در میان ‌دیگری است حقیقت در میان گفت ‌‌و گوها است.
فراستخواه با اشاره به اینکه از مهم‌ترین بایسته های کیفیت شهروندی اول ایجاد تعادل قدرت در شهر ‌و کشور است، عنوان کرد: توسعه فرهنگ با مدل فرهنگ سازی از بالا یا مهندسی فرهنگی، ممکن نخواهد شد، بلکه از طریق تسهیل گری مشارکت پذیر ایجاد می‌شود. یکی از چهار عمل اصلی سیاست گذار شیب سازی و روان سازی است و برای توانمند شدن آن ها مثلا اطلاعات کافی از جریان امور شهر داشته باشد.
این استاد برنامه ریزی توسعه آموزشی عالی ادامه داد: قابلیت ها به همراه تجربه و زیست مداوم آن ها در اعمال نیکوکارانه مساوی با شایسته گری است که نتیجه آن زنجیره ارزش اجتماعی شهروندان در کشور می شود‌.
فراستخواه افزود: یکی از قابلیت های شناختی دانش نهادینه شده در شهروند، مدل های شناخت، ذهن، ژن، باورها، انگیزش ها و هیجان، حافظه فرهنگی، نفوذ، تولیدارتباط و‌تعامل است.
وی با بیان اینکه  ما جز کوچکی از جهان بزرگ هستیم، خاطرنشان کرد و گفت: جامعه ما با مشکل ناشنوایی سیستماتیکی مواجه است لذا باید یک‌طرح تاب آوری و تفکر سیستمی برای زیستن داشته باشیم وگرنه شهروند کنشگری نخواهیم بود 
انتهای پیام/
توسعه از میان فرهنگ ها خلق می‌شود/توسعه باید بقا و پایداری ایجاد کند سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حمید خسروی (دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه دانشگاه بهشتی)   10 ماه پیش  

سپاس و احترام بخاطر اشتراک گذاری چکیده ای ارزشمند از سخنرانی استاد ارجمند و بزرگوارمان جناب دکتر فراستخواه که همانند نگینی در جامعه ما به فکر توسعه دانشگاه ها و در انحنای آن جامعه ایرانی است.
پژوهشیار