معاون فروش گروه صنعتی تراکتورسازی ایران:

سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه جهت مصرف سوخت تراکتورهای فرسوده پرداخت می‌شود

1402/03/27 - 15:01 - کد خبر: 94489 نسخه چاپی

نصر:  معاون فروش گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با اشاره به تخصیص اعتبار به بخش مکانیزاسیون کشاورزی با دستور رئیس جمهور، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه جهت مصرف سوخت تراکتورهای فرسوده پرداخت می‌شود.

به گزارش نصر، ناصر قربانیان روز شنبه، ۲۷ خرداد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: نزدیک به دو سال است که گروه تراکتورسازی عرضه مستقیم تراکتور به کشاورزان را شروع کرده و همزمان با آن نیز مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از واحدهای استانی این مجموعه اعلام کردند که به هیچ عنوان به کشاورزان جهت خرید تراکتور تسهیلات نخواهند داد.
وی در تشریح فرآیند طی شده و تبعات سنگینی که این تصمیم غیرمنطقی بر پیکره صنعت و کشاورزی وارد کرده است، گفت: متاسفانه مرکزی که وظیفه ذاتی و قانونی آن حمایت از کشاورز و کشاورزی است، با این تصمیم، خسارات جبران ناپذیری را بر عرصه توسعه مکانیزاسیون و امنیت غذایی کشور وارد کرده است.
وی ادامه داد: گروه تراکتورسازی به عنوان تولید کننده نیازی به این اقدامات نداشت و تلاش برای رساندن صدای کشاورزان به گوش مسئولان از جمله شخص اول دولت را در اولویت خود قرار دارد که در این راستا با حضور رئیس جمهور در مجموعه تراکتورسازی و تاکید بر حمایت از این صنعت بومی کشور، موضوع ارائه تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور مطرح و رییس جمهور نیز شخصا دستور اختصاص اعتبار برای این منظور را در تراکتورسازی برای حمایت از تولید و کشاورز دادند.
قربانیان با ارائه پیشنهادی درباره نحوه اختصاص و توزیع این اعتبار به کشاورزان، اظهار کرد: بهترین محل و روش هزینه کرد این اعتبار نوسازی ناوگان تراکتورهای فرسوده است چرا که سالانه صرفا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه بابت اضافه سوخت مصرفی فقط ۲۰۰ هزار دستگاه تراکتور فرسوده کشور که بالای ۲۰ سال عمر دارند یارانه پرداخت می‌شود.
وی افزود: باید هزینه‌های سرسام آور نگهداری، تعمیرات، استهلاک، بهره وری و ... را به این مبلغ اضافه کرد که عملا به نظر می‌رسد با عمر بالای ۲۰ سال این وسیله به عنوان تراکتور برای کشاورز و حتی ضریب و درجه مکانیزاسیون نمی‌توانند مفید واقع شوند.
وی یادآور شد: رسیدن به این آمار و ارقام و بسیاری از نتایج دیگر به پشتوانه تحقیق علمی و عملی که با دریافت نظرات و اعداد واقعی سایر نهادها و ارگان‌های مربوطه انجام گرفته و اعداد برای کسب نتایج با پایین ترین ضریب لحاظ شده است.
وی گفت: این آمار خوشبینانه ترین و کمترین عدد تبعات ناشی از استفاده کشاورزان از تراکتورهای فرسوده بوده که تمام مستندات این تحقیق وجود داشته و قابل ارائه در تمامی مجامع است.
این فعال حوزه صنعت و بازار اضافه کرد: اختصاص این اعتبار به نوسازی ناوگان تراکتورهای فرسوده زمین‌های کشاورزی کشور مزیت بسیار قابل تاملی نیز دارد که مهمترین آن دست رانت خواران و دلالان برای استفاده از این تسهیلات را کوتاه کرده و زمینه بهره مندی کشاورز واقعی از این تسهیلات را فراهم می‌کند.
وی افزود: متاسفانه اخیرا دست‌های پشت پرده در تلاش هستند تا در نزد افکار عمومی و با عنوان مطالبی نظیر رفع ممنوعیت واردات تراکتور که عملا وجود نداشته و هرکس بخواهد به راحتی و با تعرفه یک درصد می‌تواند تراکتور وارد کشور کند، زمینه واردات این ماشین بخش کشاورزی را به کشور فراهم کنند که امیدواریم این تلاش‌ها در جهت منافع شخصی نبوده و با لحاظ امنیت غذایی کشور و کشاورزی انجام می‌گیرد.
قربانیان با گریزی به تحریم‌هایی که علیه کشور در صنعت تراکتور انجام گرفته است، عنوان کرد: مسئولان مربوطه حوزه کشاورزی کشور ما که باید حامی تولید و کشاورز باشند برای واردات تراکتور دست به دامن کشورهایی شده‌اند که چندین سال و در اوج تحریم‌ها پشت این صنعت و کشاورز ایرانی را خالی کرده و از دادن اکسل و بسیاری قطعات به کشور و تراکتورسازی خودداری کردند.
وی افزود: حال که ما در اوج تولید و خودکفایی این صنعت بومی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم که زمین‌های کشاورزی ۲۵ کشور دنیا را تراکتورهای ایرانی شخم می‌زند، می‌خواهیم دوباره دست به دامن این کشورها شویم و بگوییم آنچه را که در ایران عزیزمان داریم به ما بدهید.
معاون فروش گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با اشاره به روند حاکم بر عملکرد مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: طی دو سال گذشته این مرکز حتی از دادن معرفی نامه برای خرید تراکتور به کشاورزی که در این بخش فعال بوده و در واقع رزق و روزی تک تک ما به دست آن‌ها است، خودداری می‌کند، چه برسد به دادن تسهیلات برای خرید تراکتور که این اقدامات در تناقض کامل با وظایف محوله به این سازمان است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با ورود شخص رییس جمهور به مشکلات و موانع ایجاد شده از منظر بروکراسی و بیشتر نظرات شخصی و فردی در بخش تولید، صنعت و کشاورزی تراکتور کشور خاتمه داده شود.
انتهای پیام/
سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه جهت مصرف سوخت تراکتورهای فرسوده پرداخت می‌شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار