مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی وعده داد:

تکمیل آزاد راه تبریز - سهند تا شهریور ماه 99

1398/09/21 - 13:00 - کد خبر: 9282 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت:مسکن و بازآفرینی شهری یکی از موضوعات و دغدغه‌های راه و شهرسازی است.

به گزارش نصر، "ابوالقاسم سلطانی" طی نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: برخی اقدامات راه و شهرسازی  که یک نوع اقدام زیربنایی است متاسفانه هیچ‌وقت برای مردم ملموس نمی ‌شود اما رسانه ‌ای کردن اقدامات صورت گرفته، منجر به امیدافزایی و نزدیکی مردم به دولت می ‌شود.
وی افزود: ما به عنوان مجموعه راه و شهرسازی و نماینده وزیر در استان همچنین رئیس شورای شهرسازی در حال خدمت هستیم به طوریکه وزارت راه و شهرسازی چندین استان در حد اداره کل و سازمان و غیره را در شهرها دارد.  
سلطانی با بیان اینکه حوزه فعالیت ما در ساخت زیربناهای حمل و نقل است، تصریح کرد: جاده، آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی جزو زیربناهای حمل و نقل است و حجم تعهداتی که از این به بعد دولت در استان در زیرساخت‌ های حمل و نقل باید انجام دهد، به نرخ امروز ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌ باشد.  
مدیرکل راه و شهرسازی استان اذعان کرد: بیش از ۸۰ درصد پروژه عمرانی توسط این مجموعه ‌ها هدایت می‌ شود اما متاسفانه به تناسب حجم کاری هیچ‌ گاه در رسانه‌ ها نمود عینی پیدا نکرده ‌ایم.
وی گفت: دو تونل بین تبریز و ارومیه به طول پنج کیلومتر و هزینه ۶۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است که یک کار سختی بوده ولی هیچ ‌وقت رسانه ‌ای نشده است.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از سکونتگاه ‌شهر تبریز غیررسمی است، ابراز کرد: مسکن و بازآفرینی شهری یکی از موضوعات و دغدغه‌های ما است. ۳۰ درصد از سکونتگاه‌ های ما غیررسمی می ‌باشد که نمونه آن حاشیه کوه عون بن علی است که چهره غمباری بر شهر داده است که با یک زمین لغزش و زلزله اتفاقات فاجعه‌ باری به دنبال خواهد داشت.  
سلطانی با بیان اینکه حوزه بازآفرینی بافت فرسوده و حاشیه‌ نشینی بر عهده راه و شهرسازی در کنار سایر اداره‌ ها از جمله شهرداری است، گفت: تهیه طرح‌ های عمران شهری دیگر وظایف ما می ‌باشد به طوریکه این ساختمان فعلی مرجع تهدید‌کننده جامع شهری و طرح تفصیلی و به عنوان دبیرخانه چند کارگروه مهم می‌ باشد.  
وی ادامه داد: خارج کردن برخی زمین ‌ها از دست ناپاکان، فضای سبز، تحویل زمین‌های گرفتار شده دستگاه‌های مختلف در دست برخی افراد از دیگر وظایف ماست.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی به ۴۰ هزار سهمیه آذربایجان‌ شرقی در مسکن ملی خاطرنشان کرد و گفت: سهمیه استان در مسکن ملی ۴۰ هزار و ۲۳۱ واحد مسکن ملی تعیین شده است که در برنامه طرح اقدام ملی مسکن قرار دارد که از این میان ۱۷ هزار واحد به متولی‌ گری شرکت شهر جدید سهند است و ۱۰ هزار و ۱۹۹ واحد بر عهده ستاد می ‌باشد و بنیاد مسکن نیز متولی ۴ هزار و ۸۹۹ مسکن ملی در محل‌ های زیر ۲۰ هزار خانوار  می ‌باشد و در نهایت هنفت هزار و ۶۹۲ نیز به عهده بخش بازآفرینی راه و شهرسازی است.   
سلطانی با اشاره به اینکه چهار شرط برای ثبت نام متقاضیان این طرح در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: نخستین شرط این است که از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌ شود، شرط دوم این است که از ابتدای انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی اعم از زمین و واحد مسکونی دولتی همچنین تسهیلات یارانه‌ دار استفاده نکرده باشند.
وی ادامه داد: شرط سوم تاهل و سرپرست خانواده بودن و شرط چهارم این است که حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.
وی گفت: هفت هزار و ۴۰۰ واحد از مساکن ملی خودمالک هستند یا زمین را ما داده ‌ایم و یا در مرحله آماده ‌سازی و عقد تفاهم‌ نامه هستند.
سلطانی افزود: شهرک طلائیه، انتهای طالقانی، ‌اندیشه، کرکج، انتهای یوسف آباد، دوهزار واحد با تفاهم ‌نامه بین ستاد حضرت امام که بخشی در مراغه و بخشی در شهرک باغمیشه ساخته می ‌شود از جمله محل‌ های مسکن ملی می ‌باشد.  
وی با تاکید بر اینکه وام مسکن یکم برای وام مسکن اولی ‌هاست، گفت: نرخ بازپرداخت ۶ درصد و هشت می ‌باشد‌.  
وی به علت تغییر آزاد راه تبریز- سهند به بزرگراه اشاره کرد و گفت: این پروژه قبلا بزرگراه بوده که با دو خط رفت و دو خط برگشت طرح‌ ریزی شده بود و با توجه بر اینکه  یک پروژه راهسازی نباید بیشتر از ۳۶ ماه طول بکشد ولی گاها ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می ‌انجامد و هزینه‌ های سنگینی از بابت تمدید کردن می ‌دهیم ولی در کل درآمد دولت محدود است و این پروژه نیز به خاطر درآمد کم دولت با تعلل روبه رو شد.  
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تصریح کرد: نوع بزرگراه به آزادراه تبریز- سهند عوض شد و تبدیل به پروژه سرمایه‌ گذاری شده و الان به جای چهارخطه، ۶ خطه اجرا می ‌شود و الحمدالله از سال ۹۷ به خوبی در حال انجام است و پروژه با روند مشکل مالی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد می توان از محل فروش زمین‌ ها این مشکل را حل کرد.
وی تاکید کرد: اگر به فصل بارندگی نمی‌ رسیدیم شاید با ضریب اطمینان امید می ‌رفت تا آخر اسفند تمام شود ولی با این روند تمام نمی‌شود زیرا چهار کیلومتر باقی مانده است ولی قطعا با برنامه‌ ریزی تا آخر شهریور سال ۹۹ به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.  
سلطانی ابراز کرد: تبریز امکانات زیادی برای بارگذاری ندارد ولی در مقابل شهر نیاز به فعالیت‌ های به عنوان فعالیت و تکاپو می ‌خواهد.  کریدور تبریز- سهند به عنوان کریدور فعال برای کاربری شهری با گرایش گردشگری و دانش ‌بنیان پیش‌بینی شده و با رعایت قانون دسترسی به آزادراه به شعاع هزار متر از طرفین محلی برای توسعه فراشهری خواهد بود.  
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه ۱۴ ماه طول می ‌کشد تا قطار بستان آباد به تبریز برسد، خاطرنشان کرد و گفت: تقاضا از بستان ‌آباد کم است و روزی یک واگن هم نیست و این طبیعی می ‌باشد و البته از تبریز هم انتقاد می‌ شود زیرا تبلیغ آنچنانی نشد در حالیکه این پروژه  ۴/۵ ساعت مسیر  را به تهران نزدیک می ‌کند و فردی که ساکن ائل ‌گلی و خاوران و ولیعصر باشد به بستان آباد رفتن خیلی راحت ‌تر از خیابان راه ‌آهن رفتن است ولی همچنان زیاد برای مردم ملموس نیست.
سلطانی گفت: ریل‌ گذاری مسیر بستان ‌آباد به تبریز شروع شده و تعیین محل ایستگاه نیز یک مشکلی بود که با کمیته مکان ‌یابی ائل گلی تعیین کردیم.  
انتهای پیام/
تکمیل آزاد راه تبریز - سهند تا شهریور ماه 99 سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار