به گزارش نصر، نوبت واریز یارانه نقدی بهمن ماه سر رسید اما صدوچهلوچهارمین مرحلهی این کمک معیشتی نیز بدون حاشیه نبوده است؛ گروهی از سرپرستان خانوار یارانه نگرفتهاند و گروهی دیگر به دستشان رسیده اما نه با رقمی که انتظارش را داشتند! اما سازمان هدفمندی یارانهها میگوید چند راه را برای پیگری یارانه پیش روی خانوار قرار دادهایم.
قرار شد این ماه نیز به روال ماههای دیگر واریز یارانه در بیستم بهمن ماه انجام شود. هرچند گاهی یکی دو روزی وقفه در پرداخت یارانه نقدی مشاهده میشود. سازمان هدفمندی یارانهها نیز خبر از پرداخت یارانه نقدی در این روز داد اما در ادامه سروصدای برخی خانوار بلند شد؛ میگویند یارانه به دستشان نرسیده یا اگر هم رسیده نه 400 هزار تومان بلکه 300 هزار تومان. با پیگیریها مشخص شد اشکال کار کجاست؛ اختلال سامانه در دو بانک. افرادی که یارانه خود را از دو بانک قرضالحسنه مهر ایران و بانک رفاه دریافت میکنند، هنوز مبلغ یارانه به دستشان نرسیده است. اختلال سامانه -اشکالی که برای ایرانیها چندان هم تازه نیست- علت این امر عنوان شده اما به نگرانی خانوار از این بابت که مبادا از گروه یارانهبگیران حذف شده باشند، دامن زده است. این در حالیست که پیشتر، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داده بود که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانهبگیران تا پایان سال ندارد.
اما گروه بعدی یارانهبگیران به مبلغ یارانه اعتراض دارند؛ ظاهرا برخلاف ماههای قبل بهجای 400 هزار تومان، 100 هزار تومان کمتر به حسابشان واریز شده است. در این باره هم پیشتر وزیر اقتصاد توضیح داده بود که قرار نیست در رقم یارانه نقدی تغییری ایجاد شود که حالا از الان شاهد این تغییر باشیم. لایحه بودجه هم در حالی تقدیم مجلس شد که رقم یارانه نقدی ثابت مانده بود. در این باره هیچ مسئولی اظهار نظری نداشته است، فقط امروز طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانهها به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال تغییری ندارد، اما در بودجه سال آینده هر رقمی که برای یارانه ابلاغ شود، همان مبلغ پرداخت خواهد شد. با اینحال، سرپرستان خانوار از کجا میتوانند پیگیر اعتراضات خود باشند؟
چند روش برای پیگری پرداخت یارانه نقدی
مسئولان مربوطه میگویند مردم از چند روش میتوانند به دهکبندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانهای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبتنام از جاماندگان یارانه است. وزارت رفاه هم اعلام کرده که سرپرستان خانوار میتوانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به آدرس
https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
همچنین، یکی دیگر از راهها پیگیری با کمک کد ملی است. افراد میتوانند با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. در مرحله بعد باید کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند. با وارد کردن کد ملی و شماره تماس سرپرست خانوار، مشخص میشود که آیا یارانه به خانوار تعلق میگیرد یا نه.
انتهای پیام/