در صحن شورا مطرح شد؛ [این خبر در ستون روزشمار وعده مسئولان ثبت شد]

بهره برداری از مترو قره‌ آغاج؛ شهریور سال آینده

1401/11/03 - 09:16 - کد خبر: 85878 نسخه چاپی

نصر: شهردار کلانشهر تبریز گفت: سال آینده چهار هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای مترو پیش‌بینی کردیم که این رقم غیر از فاینانس است، مردم هفت سال است در ایستگاه قره‌آغاج گرفتار هستند که طبق روزشمار، اواخر شهریور سال آینده این ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد.   

به گزارش نصر، دستور جلسه دوم صد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تبریز گزارش "یعقوب وحید کیا" در خصوص عملکرد و فعالیت سازمان حمل و نقل ریلی بود. 
وی در این گزارش با ارائه تصاویری از اهم اقدامات صورت گرفته در سال‌جاری در خصوص رفع نواقص فاز ۳ خط ۱، روز شمار برای یک خط مترو فاز ۳، ترمیم محل سانحه و اصلاح خط، فعالسازی عملیات نصب تجهیزات ویژه و ناویژه باقیمانده، تکمیل و افتتاح ایستگاه‌های ۱۴ و ۱۵ فاز ۳، بهره برداری اولیه از پروژه‌ی لاله، برگزاری جلسات مکاتبات با مجموعه‌های دانش بنیان کشور جهت تکمیل سیگنالینگ خط ۱ با بهره گیری از دانش بومی ارائه شد.
وی در ادامه به پیگیری رفع مسائل حقوقی و قراردادی پروژه‌ها، ترخیص قطعات و تجهیزات ۱۲ رام قطار به ارزش ۴۰ میلیون یورو و تحویل به ابریکو جهت ساخت قطارهای تولید داخل از محل ماده ۶۲ و تعویض خازن آسیب دیده قطار ۱۰۵ توسط شرکت چینی علیرغم اتمام دوره گارانتی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال پرداخت.
وحیدکیا گفت: پروژه مترو و قطار شهری با بقیه کار ها متفاوت است و اکنون نزدیک به 20 سال است که این پروژه در شهر کار می شود.
وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: خواهش می‌کنم در رابطه با مترو نسبت به بقیه پروژه ها متفاوت تر نگاه کنیم. 
وی اظهار داشت: تاکنون 4534 میلیارد تومان برای خط یک هزینه شده است.
وی ادامه داد: حادثه‌ای که در سال 99 اتفاق افتاده بود سعی کردیم سریعا اصلاح شود، برای سیگنالینگ مترو تبریز 24 میلیون یورو تاکنون هزینه شده است، ترکیدگی خازن که در تابستان اتفاق افتاده بود را تعویض کرديم و Fac قطار های cbu را تعیین تکلیف کردیم.
در ادامه "شهرام دبیری" خطاب به وحیدکیا گفت: آیا تهویه خط یک تا پایان سال تمام خواهد شد؟ آیا نواقص ایستگاه ها اعم از پله برقی، سرویس های بهداشتی و... تا آخر سال تمام خواهد شد؟ در مورد سیگنالینگ تهران و مشهد چه کار کرده اند؟ برای خط دو چقدر هزینه شده است؟
سپس "روح اله رشیدی" گفت: از زمان شورای چهارم فاینانس خط دو مطرح است، اکنون نیاز است توضیح داده شود که این فاینانس در چه شرایطی است؟ با توجه به وضعیت ارزی آیا در برنامه ریزی های خود وارد کرده اید؟ چالش ایستگاه 7 و 12 مطرح شده بود، نتیجه آن ها چه شد؟ سیستم lps و سیگنالینگ خط یک با توجه به ارائه شما بیش از 90 درصد است؟ در رابطه با نیروی انسانی باید توجه داشت که این جا یک مکان حساس است و نیاز است تدبیر و شفاف سازی شود و در رابطه با فاز سوم توقع داریم که آقای شهردار مجوز رسمی بهره برداری به مجموعه بدهند.
در ادامه وحیدکیا به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ داد: در بحث تهویه تا خرداد سال آینده تکمیل خواهد شد، در خصوص سرویس های بهداشتی مشکلاتی داشتیم که ایستگاه 11 تا آخر این ماه حل خواهد شد و برای هر ایستگاه یک و نیم میلیارد آب و فاضلاب حق انشعاب می‌خواهند که رایزنی هایی صورت گرفته است و در حال حل این مشکل هستیم.
وی ادامه داد: در هر کیلومتر مترو حداقل 40 نفر نیرو لازم داریم که از این بابت با کمبود نیرو مواجهیم.
وحیدکیا افزود: هر گونه جذب نیرو با ضوابط انجام می‌گیرد و حتما اطلاع رسانی می کنیم، قراداد پیمانکاران با ما تامین نیرو است.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با HSE ضوابط و آیین نامه ها را مجاب کردیم و سلامتی افراد برای ما مهم است.
در پایان "یعقوب هوشیار" شهردار کلانشهر تبریز خاطر نشان کرد: سال آینده چهار هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای مترو پیش‌بینی کردیم که این رقم غیر از فاینانس است، مردم هفت سال است در ایستگاه قره‌آغاج گرفتار هستند که طبق روزشمار، اواخر شهریور سال آینده این ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد.  
وی اضافه کرد: حفاری خط ۲ تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و ریل گذاری این خط در سال آینده تکمیل خواهد شد.

[این خبر در ستون روزشمار وعده مسئولان ثبت شد]

انتهای پیام/
بهره برداری از مترو قره‌ آغاج؛ شهریور سال آینده محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 5 نظر

پاسخ   باران   6 ماه پیش  

با سلام و احترام
من نمیدونم چه کسانی مهندس پروژه مترو تبریز هستند البته خودم هم در این مورد تخصصی ندارم و شاید بهتر باشه نظری ندم اما اون چیزی که در مترو تهران دیدم رو میگم.در متروی تهران تعداد ایستگاه ها کمتر هست و شهروندان مسیر اصلی رو با مترو طی می کنند و دوباره بعد از پیاده شدن از مترو یک مسیر هم با اتوبوس یا تاکسی طی می کنند.اینجا ولی دارن توی هر محله یک ایستگاه مترو با این هزینه گزاف احداث میکنند؛هنوز مترو قره آغاج به بهره برداری نرسیده دارن واسه آخونی هم ایستگاه احداث میکنند،در حالی که از ایستگاه قره آغاج تا آخونی ده دقیقه هم طول نمیکشه. لطفا پی گیری بفرمایید ببینیم دلیل این همه ایستگاه چیه؟

پاسخ   ناشناس   10 ماه پیش  

وقتی تمامی انتصاب مدیران عامل سازمان قطار شهری سیاسی باشد و در حال حاضر آقای وحیدی کیا با کارشناسی علوم سیاسی میرعامل باشد بیشتر از این از نتیجه اجرا انتظاری نیست. بكارگیری فرد سیاسی در مجموعه اجرایی اشتباه محض هست. و نتیجه اش رو شاهدیم که از همه کلانشهرها عقب ماندیم

پاسخ   ناشناس   11 ماه پیش  

متاسفانه پس از گذشت ۱۲ سال از شروع پروژه خط دو هنوز مهندسی پروژه تموم نشده، ایستگاه ۷ تبادلی خط هنوز روش اجراش مشخص نیست خیلی از موضوعات مانند تدارکات و مترو سیستم بدون برنامه هست. اینها نتیجه بکارگیری مدیران غیرمتخصص در سازمان قطارشهری هست که باعث و منجر به عقب ماندگی در شهرمان رو شاهد هستیم

پاسخ   ناشناس   11 ماه پیش  

متاسفانه بیش از ۱۲ سال از شروع پروژه خط دو میگذره هنوز مطالعات مهندسی تموم نشده. و خیلی موضوعات بلاتکلیف و بدون برنامه هست.

پاسخ   پرویز خدائی زادنجی فرزند جانباز   سال پیش  

چرا دروغ می‌گویند نیروی که ده سال بعد اخراج کردند ونامه عدم نیاز گفتند چگونه قابل توجیه مسئولین خوب
توجه داشته باشید که کارگران ،فرزندانی ،وآنهانیزروزبه روز بزرگتر می‌شوند ولی واقعیت چیز دیگری است چراکه ما نون برای سیر کردن شکم نداریم ولی آنها به سگ خانگی اش گوشتی‌ که بنده بیش از دو سال هست نخریدم.درواقع
پولش را نداشتیم و اعیان هست که کارگر کجا وآنها کجا والسلام
پژوهشیار