معاون آموزشی وزارت بهداشت:
فناوری های شبیه ساز آموزش پزشکی باید در برنامه های درسی وارد شوند
نصر: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: فناوری های شبیه ساز آموزشی باید در کوریکولوم های آموزشی وارد شوند تا دانشجویان نیز با آن آشنا شوند.
به گزارش نصر، دکتر ابوالفضل باقری فرد امروز ۱۲ آذرماه در رویداد معرفی محصولات پیشرفته آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: آموزش سنگ بنای توسعه دانشگاهها و کشور است و ما نیاز به تحول در همه ابعاد و شئونات دانشگاه داریم اما تحول در آموزش میتواند منجر به تحول در دانشگاه شود.
وی افزود: توسعه کمی و کیفی در حوزه آموزش باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و فارغ التحصیل دانشگاه باید جامعه نگر و پاسخگو به نیاز جامعه باشد. بعضی از سیستمهای آموزشی فلج مغزی تحویل جامعه میدهند، مغز کار میکند اما اندام کار نمیکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی با توجه به ادغام آموزش با عرصه بهداشت و درمان، افرادی توانا تربیت میکند و از این رو شبیه سازها به حوزه آموزش پزشکی کمک قابل توجهی میکند.
وی یادآور شد: فناوریهای VAR، هوش مصنوعی، جراحی رباتیک در دوره کووید تحول سریعی پیدا کردند و باید این تغییرات را در حوزه آموزش پزشکی هم وارد کنیم. در معاونت آموزشی وزارت بهداشت کارگروهی برای توسعه این فناوریها درنظر گرفته شده است.
باقری فرد گفت: فناوریهای شبیه ساز آموزشی باید در کوریکولوم های آموزشی وارد شوند تا دانشجویان نیز با آن آشنا شوند.
وی افزود: برای اینکه به دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم برسیم باید از فناوریهای جدید در حوزه آموزش استفاده کنیم. در حال حاضر برخی از کشورها از حوزه آموزش چند برابر درآمد نفتی ما درآمد دارند و با استفاده از فناوریهای جدید این کار را توسعه میدهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه فناوریهای شبیه سازی تنها رشتههای بالینی مورد تقاضا نیستند حتی رشتههایی مانند داروسازی هم میتوانند از آن استفاده کنند. فناوریهای نوین آموزشی در حال بومی شدن است و از ۴۰ شرکت فعال در این حوزه حدود ۱۳ شرکت محصول هم ارائه داده اند.
وی با اشاره به قرارداد سه جانبه میان معاونتهای تحقیقات و فناوری و آموزشی وزارت بهداشت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ما از توسعه حوزه شبیه سازها در قالب این قرارداد در دو بخش مالی و معنوی حمایت میکنیم.
باقری فرد گفت: ما مجبوریم که برای توسعه آموزش از این فناوریها استفاده کنیم اما باید مراقب باشیم تجهیزات زده نشویم چرا که هیچ وقت این فناوریها جای حضور در کلاس و در محضر استاد بودن را نمیگیرد.
انتهای پیام/
خبرگزاری مهر