به گزارش نصر به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح راهآهن بستان آباد -میانه با حضور رییس جمهوری کل مسیر ریلی کشور را ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: با افتتاح پنج مسیر استان های آذربایجان شرقی، غربی، گیلان، همدان و کرمانشاه ۸۴۰ کیلومتر به طول خطوط ریلی کشور افزوده می شود.
وی افزود: هم اکنون مسیر مستقیم ریلی کشور به ۱۱ هزار کیلومتر افزایش یافته است که با احتساب خطوط فرعی طول مسیر راه آهن کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می رسد.
خادمی با اشاره به اینکه این مسیر اولین مسیر دو خطه کشور است، افزود: تمام ابنیه ها و پل ها نیز دوخطه است و با اجرای این مسیر ۱۱۴ کیلومتر از مسیر تبریز به تهران و نیز پنج و نیم ساعت از زمان سفر کوتاه تر می شود.
وی اعتبار هزینه شده برای خط آهن بستان آباد - میانه را تا کنون بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ارزش به روز این طرح ۵ هزار میلیارد تومان است.
براساس این گزارش، راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.
طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستانآباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
راهآهن میانه - بستانآباد امروز با حضور رئیس جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهرهبرداری رسید.
انتهای پیام/