متفکر آزاد:
منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه باید به سمت مصارف واقعی حرکت کنند
نصر: یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «منابع این تبصره به ویژه در دوران تحریمها منابع در دسترستری نسبت به سایر منابع هستند؛ همین موضوع نیز عاملی وسوسه کننده برای مراجعه به منابع این تبصره است»، خاطرنشان کرد: باید بگویم که در هر کجا که کم آوردهایم به سمت منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه حرکت کردهایم، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد.
به گزارش نصر، روح الله متفکر آزاد در گفتوگویی با تاکید بر اینکه باید در مسیر تدوین بودجه کشور، به سمت بودجهای عملیاتی، انقباضی و موثر مبتنی بر عملکرد و حل مسائل کشور حرکت کنیم، گفت: باید ساختار بودجه را به سمت ساختاری پاسخگو و موثر حرکت دهیم و به جای ساختن اولویتهای متکثر برای بودجه به سمت اولویتهای واقعی و تمرکز بر آنها حرکت کنیم تا دولت مجبور به خلق پول نشود.
وی با اشاره مصارف تعیین شده در قانون بودجه برای منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه (منابع حاصل از هدفمندی یارانهها) با بیان اینکه «اسماً منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه در راستای اهداف خود در حال تخصیص است»، اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه درستی به منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه داشته باشیم، باید بگویم که در هر کجا که کم آوردهایم به سمت منابع این تبصره حرکت کردهایم، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره تحققپذیر بودن یا نبودن منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه خاطر نشان کرد: منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه از تبصرههایی است که معمولاً به ویژه در سالهای اخیر تحقق یافته است؛ از سوی دیگر نیز منابع این تبصره به ویژه در دوران تحریمها منابع در دسترستری نسبت به سایر منابع هستند؛ همین موضوع نیز عاملی وسوسه کننده برای مراجعه به منابع این تبصره است. من فکر میکنم که منابع این تبصره باید به سمت مصارف واقعی حرکت کنند.
متفکر آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب بودجههایی برای نهادهای مختلف در قالب تبصره ۱۴ قانون بودجه، موجب افزایش انتظارات از دولت نمیشود؟ گفت: نه لزوماً؛ ممکن است موجب افزایش انتظارات از دولت شود اما لابد انتظاراتی وجود داشت که محل خروج از آن، تبصره ۱۴ تعیین شده است در جامعه انتظاراتی برای حل مشکلات وجود دارد و نمایندگان مجلس نیز به دنبال آنها هستند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا