وزیر علوم:

بروندادهای پژوهشی باید به صورت راهکار علمی به سیاست‌گذاران ارائه شود

1401/04/01 - 21:15 - کد خبر: 66411 نسخه چاپی

نصر: تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید نتیجه‌بخش باشد، گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آیین‌نامه یا حداقل بندی از یک آیین‌نامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه ارائه می‌شود.

به گزارش نصر، محمدعلی زلفی‌گل عصر امروز چهارشنبه در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف در جامعه، گفت: از نتایج و یافته‌های پژوهشی باید برای تصمیم‌سازی‌های نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده شود. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژه‌های کلان ملی، صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور نقش بسزایی در انجام پژوهش‌های کلان در حوزه آموزش عالی دارد، گفت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش‌های تقاضامحور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند، نصیب هر کارمند این موسسه کند.
وی افزود: باید برنامه‌های جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آن را به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خود را خوبی ایفا کند.
زلفی‌گل گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آیین‌نامه یا حداقل بندی از یک آیین‌نامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل  جامعه ارائه می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید نتیجه‌بخش باشد، اظهار کرد: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک اینکه موجب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهمترین برونداد پژوهش‌ها باشد.
وی با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه‌های کلان ملی را برای خود تعریف کند، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این حوزه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آن را ارائه دهد.
تغییر اقلیم در آموزش عالی را مدیریت کنیم
زلفی‌گل در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است، گفت: باید راه‌های مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از طریق علم به دست آید.
وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقه‌مندی به تحصیل در رشته‌های مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و گفت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود، ببینیم چطور می‌توانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن کنیم.
زلفی‌گل ضمن حمایت از ایده "از ما" که توسط رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد، ابراز امیدواری کرد که به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهش‌های صورت گرفته در این موسسه در راستای اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بتوان از نتایج پژوهش‌های این موسسه استفاده کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، گفت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهش‌ها به دست آورد.
تأکید بر افکارسنجی در آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این نشست در مورد وظایف موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اظهار کرد: چشم انداز تولید علم از زبان مقام معظم رهبری تحول بشر است.
وی گفت: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با نیم قرن سابقه کانون تفکر در حوزه آموزش عالی شناخته می شود.
وی افزود: این موسسه شامل گروه‌های مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریه‌پردازی در آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی و بررسی‌های نیروی انسانی، برنامه‌ریزی آموزش عالی، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی و پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات است.
وی با اشاره به برنامه تحولی موسسه، افزود: هم راستایی با اسناد بالادستی و گام دوم انقلاب، تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی و واحد سنجش نگرش دانشگاهیان، راهکارهای ما برای تحول در موسسه و نظام آموزش عالی است.
طاهری نیا گفت: آماده ایم مدیریت دانش سازمانی و پایش سازمان‌ها را با برنامه های مصوب آن‌ها بر عهده بگیریم و سنجش نگرش دانشگاهیان را با عنوان افکارسنجی که بسیار حائز اهمیت است، انجام دهیم.
وی با اشاره به ارجاع مسائل نظام آموزش عالی به موسسه، گفت: ما آماده‌ایم تعامل با ستاد وزارت علوم و دانشگاهیان را تقویت کنیم.
طاهری‌نیا گفت: دانشگاه‌پژوهی را به عنوان یک پروژه کلان ملی، اجرایی خواهیم کرد به طوری که دامنه اثربخشی آموزش عالی در منطقه محسوس باشد.
وی همچنین با تاکید بر سه وجه مسئولیت‌پذیری، تضمین کیفیت و دانشگاه‌پژوهی، گفت: در صدد هستیم جایزه ملی در این سه زمینه تعریف کنیم تا به موسساتی که در این زمینه‌ها عملکرد مطلوبی داشته باشند، اعطا شود.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی طرح " از ما" را به عنوان یک طرح پژوهشی تبیین و تشریح کرد که مورد توجه و حمایت وزیر علوم قرار گرفت.
وزیر علوم ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از هفت طرح پژوهشی این موسسه نیز رونمایی کرد.
انتهای پیام/
بروندادهای پژوهشی باید به صورت راهکار علمی به سیاست‌گذاران ارائه شود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار