گزارش/

مهمترین کریدور ریلی شمالغرب در گردوغبار فراموشی

1401/01/27 - 12:00 - کد خبر: 61439 نسخه چاپی

نصر: میانه به عنوان مهمترین کریدور ریلی شمال غرب کشور و ابرپروژه آذربایجان شرقی بعد از گذشت ۲۲ سال تمام نشده و در انتظار بودجه کافی از سوی دولت است.

به گزارش نصر، ۲۲ سال از کلنگ زنی ابر پروژه آذربایجان شرقی می‌گذرد اما هنوز به اتمام نرسیده است. ابر پروژه اتان آذربایجان شرقی در حال حاضر با کمبود اعتبارات مواجه شده است و اتمام آن، بستگی به تزریق بودجه کافی از سوی دولت دارد تا با تسریع در عملیات اجرایی، به پایان برسد.
پروژه‌ای که قرار بود در دهه فجر سال گذشته آماده تحویل باشد، حالا نیز بار دیگر به دلیل کمبود اعتبارات کافی، وعده دیگری را بر جان خریده است و اگر اعتبارات کافی از راه برسد، شاید ابر پروژه استان آذربایجان شرقی، تا سه ماه آتی اتمام یابد.
بهره‌برداری از این پروژه، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین بار به اروپا متصل خواهد کرد و گذشته از این، با اتمام این پروژه زمان حرکت قطار تهران- تبریز حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

پیشرفت فیزیکی پروژه بالای ۹۸ درصد است
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: پروژه قطار تبریز-میانه-بستان آباد، بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: تقریباً عملیات جزئی در روسازی و تکمیل ایستگاه این پروژه باقی مانده است.
وی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران فعال (پیمانکاران خط امنیه، روسازی و ساختمان) بدهی داشتیم که اخیراً با تخصیص اعتبار، توانستیم بخشی از بدهی را پرداخت کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهند.

اتمام پروژه تا سه ماه آینده
سلطانی گفت: عملیات اجرایی در این پروژه تقریباً در حالت نیمه تعطیل بود و قول داده بودیم به محض تخصیص اعتبارات لازم، تا سه ماه آتی این پروژه را به اتمام برسانیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: اخیراً به دعوت استاندار آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، به همراه معاون ساخت و توسعه زیربناهای ریلی کشور، بازدیدی از این پروژه به عمل آمد.
وی توضیح داد: با اختصاص ۹۰ میلیارد تومان بخشی از مطالبات پیمانکاران تسویه شد و قرار بر این است تا با سفر ریاست جمهوری، بودجه‌ای نیز اختصاص یابد.
سلطانی افزود: امید است در اول تابستان با توجه به وعده‌ای که معاون وزیر راه و شهرسازی، کلیت پروژه به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون تنها برای ایستگاه بین بستان آباد تا تبریز، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که اگر این مبلغ را به نرخ امروز محاسبه کنیم بالای سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

لزوم تخصیص اعتبارات کافی
سلطانی بیان کرد: علاوه بر بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران این پروژه، برای تکمیل این پروژه نیز به بودجه کافی نیاز داریم تا این پروژه به اتمام برسد.
علاوه بر بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران این پروژه، برای تکمیل این پروژه نیز به بودجه کافی نیاز داریم تا این پروژه به اتمام برسد
وی افزود: اگر توان پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران را داشته باشیم عملیات اجرایی در این پروژه سرعت خواهد یافت و این پروژه در اوایل تابستان به بهره برداری خواهد رسید.
سلطانی گفت: در رابطه با احتمال ایجاد خط راه‌آهن در توسعه شهری با توجه به توسعه شهر تبریز به سمت دامنه‌های سهند در طرح جامع شهر تبریز، چندین گزینه مورد مطالعه قرار گرفته است که در صورت توافق با مسئولان شهری و استانی و تأمین مالی، پیمان سپاری خواهد شد.
وی افزود: ادامه مسیر پروژه از ائل گلی تا ایستگاه اصلی (راه‌آهن) قطعی نشده است.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان افزود: درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه، ۷۶.۵۷ و درصد پیشرفت ریالی کل پروژه، ۹۷.۱ است.

عدم تخصیص به موقع اعتبارات
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر گفت: پروژه قطار تبریزتبریز- میانه-بستان آباد قرار بود در سال گذشته اتمام یابد اما متأسفانه به خاطر عدم تخصیص به موقع اعتبارات و هم‌چنین، ازدیاد حجم عملیات اجرایی، اتمام این پروژه به سال جاری موکول شد.
پروژه قطار تبریزتبریز- میانه-بستان آباد قرار بود در سال گذشته اتمام یابد اما متأسفانه به خاطر عدم تخصیص به موقع اعتبارات و هم‌چنین، ازدیاد حجم عملیات اجرایی، اتمام این پروژه به سال جاری موکول شد
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج‌ الدینی ادامه داد: در بودجه سال جاری، ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند که این بودجه برای اتمام این پروژه کافی نیست و حداقل نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا نواقص ایستگاه بستان آباد تا خاوران تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: ما هم‌چنان پیگیر اتمام این پروژه هستیم و امید است در سفر استانی رئیس جمهور، بودجه کافی برای اتمام این پروژه به تصویب برسد و از سویی با وزارت راه و شهرسازی نیز در ارتباط هستیم تا به محض تخصیص یافتن اعتبار لازم، طی ۳ تا ۴ ماه آینده، این پروژه به بهره‌برداری برسد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با اتمام این پروژه، آرزوی دیرینه مردم آذربایجان تحقق می‌یابد و فاصله بین تهران به تبریز حدود ۵ ساعت کوتاه خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌ الدینی گفت: ادامه این پروژه، خاوران تا ایستگاه قدیم و انجام عملیات زیرساخت دو بانده میانه تا تبریز است اما ریل گذاری باند دوم نیز باید انجام یابد.
ابر پروژه استان آذربایجان شرقی بعد از گذشت ۲۲ سال هنوز به اتمام نرسیده و هم‌چنان با کمبود اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمانی که بودجه کافی از سوی دولت از راه نرسد، این پروژه هم‌چنان به حال خود باقی خواهد ماند.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
مهمترین کریدور ریلی شمالغرب در گردوغبار فراموشی خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار