دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور:

قطعه سازان آماده تولید خودروی اقتصادی و ارزان قیمت هستند/ کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین چالش بخش تولید

1401/01/25 - 09:27 - کد خبر: 61333 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: قطعه سازان برای تولید خودروی ارزان قیمت و اقتصادی متناسب با مشخصات کیفی مدنظر خودروسازان آمادگی دارند.

به گزارش نصر، «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در هفته جاری از برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروی ارزان قیمت خبر داد و اظهار داشت: تولید خودروی ارزان قیمت فقط مساله ایران نبوده و مربوط به همه کشورها است، زیرا خودروهای موجود برای همه جمعیت جهان مناسب نیست و فقط برای ۲ میلیارد نفر مناسب است.
وی با بیان اینکه خودروی ارزان قیمت در بهمن‌ماه امسال رونمایی می‌شود، گفت: در جهان قیمت این خودرو کمتر از ۶ هزار دلار است.
منطقی با بیان اینکه مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزان قیمت آغاز و این موضوع با خودروسازان مطرح شده، ادامه داد: از آنجا که این مهم در نامه رئیس‌جمهوری و وزیر صمت نیز آمده، به‌صورت جدی پیگیر آن هستیم.
وی با بیان اینکه تولید خودروی ارزان قیمت در قالب خودرو برقی و معمولی در حال پیگیری است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد خودروی ارزان‌قیمت در بهمن‌ماه امسال رونمایی شود تا کارشناسان بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.
در همین زمینه، «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور به ایرنا گفت: تولید خودروی ارزان قیمت و اقتصادی یکی از مفاد فرمان هشت بندی ابلاغی رییس‌جمهوری است.
وی افزود: اکنون خودروسازان مشغول برنامه‌ریزی برای تولید چنین خودرویی هستند که ضمن داشتن کیفیت قابل‌قبول، همه آحاد مردم بتوانند آن را خریداری کنند.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ برنامه‌های مربوطه از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و همچنین خودروسازان، قطعه سازان آمادگی دارند تا خودروی یادشده را با هر مشخصه کیفی که اعلام می‌شود، تولید کنند.
کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین چالش بخش تولید کشور
این مقام صنفی در ادامه به افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت: اکنون میزان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین خودروسازی به ۴۵ هزار میلیارد تومان و مطالبات معوق تعیین تکلیف نشده به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی بیان داشت: با تورمی که برای امسال پیش‌بینی می‌شود، همچنین افزایش نرخ نهاده‌های داخلی، وارداتی و افزایش حقوق و دستمزد، درمجموع کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین چالش بخش تولید کشور در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
طراحی منصفانه و هوشمند قرارداد بین قطعه ساز و خودروساز
محبی نژاد افزود: در این شرایط، قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان باید منصفانه و هوشمند باشد، به‌طوری که با هر تغییر مثبت یا منفی پنج درصدی نرخ نهاده‌های تولید، به‌صورت خودکار قیمت‌های قطعه سازان اصلاح شود.
وی به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو به‌عنوان یکی از بندهای هشت‌گانه فرمان رییس‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: با در نظر گرفتن این میزان تیراژ و همچنین تورم انتظاری، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کمبود سرمایه برای تحقق این برنامه وجود دارد.
دبیر انجمن‌ صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، از تامین نقدینگی، اصلاح قیمت‌ها، تامین مواد اولیه و تامین ارز موردنیاز به‌عنوان پیش‌نیازهای اجرای فرمان هشت ماده‌ای رییس‌جمهوری یاد کرد.
وی تصریح کرد: کاهش مدت‌زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان از چهار ماه به یک ماه راهکار اصلی تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو در سال جاری است.
انتهای پیام/
قطعه سازان آماده تولید خودروی اقتصادی و ارزان قیمت هستند/ کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین چالش بخش تولید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار