خبر/
آفرودسواری بلای جدید مراتع سهند و جنگل های ارسباران
نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجانشرقی گفت: آفرود سواری بلای جدید جنگلهای استان ( جنگلهای ارسباران) است.
به گزارش نصر، رحیم مهردادی امروز در گفتوگویی اظهار کرد: آفرودسواری در کنار مشکلات ناشی از حضور گردشگران به ویژه در ایام نوروز در حال تبدیل شدن به مشکل اصلی منابع طبیعی استان است و این پدیده در مراتع سهند و سراب و البته جنگلهای ارسباران در حال تشدید است، البته مخالف ورود گردشگر به استان نیستیم اما ورود آفرودسواران با خودرو به داخل جنگلها و نیز حضور گردشگران و یا جمعآوری کنندگان محصولات جانبی در جنگلها و مراتع اولین عامل حریقها در جنگلهای ارسباران است و همچنین یکی از عوامل ورود و طغیان آفت در این اراضی ارزشمند است.
وی با بیان اینکه ظرفیت دامی مراتع استان ۲.۳ میلیون واحد است، افزود: با توجه به تشدید مهاجرت معکوس به روستاها از یک سو با تعارض منافع و تنشهای اجتماعی و از سوی دیگر افزایش واحدهای دامی تا سه برابر ظرفیت در مراتع روبرو هستیم که با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی، حرکت به سمت دامداری صنعتی الزامی است.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: جنگلهای ارسباران عموما شاخه زاد هستند و با توجه به آسیب پذیری این نوع جنگل در قیاس با دانه زادها، اصلاح و پرورش گونههای گیاهی را در دستور کار قرار دادهایم و این موضوع در سال ۱۴۰۱ در قالب طرح صیانت از جنگلهای ارسباران پیگیری خواهد شد و بحث توانمندسازی جوامع محلی از طریق تشکیل تعاونیهای منابع طبیعی برای جلوگیری از تخریب جنگلهای ارسباران نیز از دیگر برنامههای منابع طبیعی در این حوزه است.
به هیچ عنوان مجوز قطع در اراضی جنگلی صادر نمی شود
وی طرح تنفس ۱۰ ساله جنگلهای شمال را فشار مضاعفی از حیث تخریب جنگلهای ارسباران عنوان و تصریح کرد: مجوزهای قطع و برداشت و حمل چوب در این منطقه تنها مربوط به اراضی باغی است و به هیچ عنوان مجوز قطع در اراضی جنگلی صادر نمیشود و بیشترین چالش این بخش گونههای دو رگه باغی و جنگلی چون چنار و بلوط و گردو است که تشخیص آنها دشوار است.
مهردادی در خصوص کنترل آفات جنگلهای استان نیز گفت: برای نخستین بار محلول پاشی ۲۲.۳ هزار هکتار از اراضی قرهداغ و جنگلهای ارسباران با دو هواپیما و از طریق ایجاد باند فرود اضطراری در بازه زمانی مربوط به تولید مثل آفات انجام شد و اکنون میتوانیم بگوییم با همکاری پیمانکاران و افراد بومی و محلی و با وجود عدم تخصیص اعتبارات مربوطه، طغیان آفات را کنترل کردهایم که در این زمینه با توجه به تخصصی و حساس بودن فرآیند جمع آوری آفات، این امر با استفاده از بومیان و به صورت کیلویی انجام شد.
جریمه ۷۶ میلیارد تومانی مس سونگون در پرونده های منابع طبیعی
وی همچنین از جریمه ۷۶ میلیارد تومانی معدن مس سونگون در پرونده های مرتبط با حوزه منابع طبیعی خبر داد.
مهردادی با تأکید بر اینکه در بحث توسعه معادن جنگل ها خط قرمز است و تا کنون مجوزی در این زمینه نداده ایم، گفت: ۷۶ میلیارد تومان نیز از طریق برخورد با معدن مس سونگون در پرونده های مرتبط با حوزه منابع طبیعی به خزانه واریز شده و اکنون با رویکرد احیا و بازسازی و رفع خطر به معادن مجوز داده و آنها را رصد میکنیم و با معادن بصورت مشارکتی در بحث احیا و بازسازی همکاری حداکثری میکنیم.
وی ادامه داد: همکاری و تعامل با معادن در مناطق فقیر و درجه سه از لحاظ منابع طبیعی حداکثری است و با توجه به اعتقاد به توسعه پایدار ضمن حفظ منابع طبیعی به دنبال کمک به فراهم شدن زمینه اشتغالزایی از طریق توسعه معادن هستیم اما این به معنی چشم پوشی از تخلفات به ویژه در اراضی جنگلی نیست چون طبق تأکید استاندار، حفظ مراتع و جنگل های استان با هیچ چیزی قابل معامله نیست و طبق گفته رهیری این را وظیفه و حکم حکومتی و شرعی می دانیم و بر همین اساس سال گذشته حدود ۱۱۰ هکتار توسعه جنگل ها با همکاری معادن به عنوان جایگزینی در ازای بهره برداری صورت گرفته در اراضی ملی استان انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه از اواخر ۹۸ از هر گونه ورود و تعرض و تصرف به اراضی جنگلی به ویژه در محدوده دیزمار شرقی با توجه به بررسی پرونده ثبت جهانی جنگلهای ارسباران ممانعت کردهایم، گفت: بعد از توافقنامه سال ۹۰ بین استانداری آذربایجانشرقی، سازمان منابع ملی و آبخیزداری و شرکت ملی مس، غیر از تصرف ۱۹ هکتار جنگل و ۱۱.۵ هکتار مرتع در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ برای باطله ریزی، تخریبی توسط معدن مس سونگون نداشتیم و این مورد نیز با پیگیری های صورت گرفته، متوقف شده است.
وی راهاندازی دو ایستگاه آتشنشانی، باند فرود اضطراری هلیکوپترهای اطفا حریق و ایجاد مخازن ذخیره آب از جمله مواردی بوده که برای کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی در جنگل های ارسباران مصوب شده اما تاکنون اعتباری برای ایستگاه های آتشنشانی اختصاص نیافته اما در خداآفرین و کلیبر اقداماتی برای ایجاد باند فرود اضطراری صورت گرفته و امیدواریم با تغییر رویکرد ایجاد شده در بین مسئولان استان، اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد و حداقل جبران خسارت از نیروهای مردمی و جوامع محلی که در این زمینه همکاری می کنند، صورت گیرد چرا که افرادی داریم که حتی پیش از نیروهای امدادی در نقاط بروز حریق و حادثه حاضر می شوند و بدون چشم داشت برای حل مشکل ایثار میکنند.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس