گزارش اخصاصی نصر از نمایشگاه وب سامیت 2019 لیسبون (2)

معرفی 2150 تیم استارت آپی در وب سامیت 2019

1398/08/18 - 09:53 - کد خبر: 5922 نسخه چاپی

نصر: این یادداشت را پنجشنبه هفتم نوامبر، شانزدهم آبان، در هواپیمای تقریبا خالی از لیسبون به مقصد بیلبائو مینویسم. آن پایین، وب سامیت آخرین ساعت برگزاری را سپری میکند و با اعلام استارتاپ­های برگزیده و سخنرانی اختتامیه، به کار خود پایان خواهد داد.

امسال بیش از هفتاد هزار نفر از صد و شصت و سه کشور در این رویداد ثبت نام کرده بودند. در بخش نمایشگاهی، دویست شرکت و دولت حضور داشتند. در بخش استارتاپ­ها، دو هزار و یکصد و پنجاه تیم طی سه روز، به معرفی خود پرداختند و نهصد مورد از آنان، از فرصت سخنرانی کوتاه (P→tch) استفاده کردند. هزار و دویست و شش سخنران به این رویداد دعوت شده بودند که تعدادی از آنها به عنوان سخنران کلیدی و تعدادی دیگر به نمایندگی از شرکت­ها حضور داشتند و در بیست و دو سالن، مطالب خود را ارایه دادند. صدها منتور بصورت افتخاری، تجربیات خود را طی جلسات پانزده دقیقه­ ای در اختیار استارتاپ­ها قرار دادند و دو هزار و ششصد تحلیل­گر، خبرنگار، گزارشگر، عکاس و تهیه­کننده، بخش­های متنوع رویداد را پوشش دادند.

دیروز چهارشنبه، ظرفیت اغلب سالن­ها در تمام مدت برگزاری، تکمیل شده بود و بخش­های نمایشگاهی هم با تراکم شرکت کنندگان مواجه بودند. موارد فنی و اخبار فناوری را از سایت­ها و منابع مربوطه دنبال خواهید کرد. آنچه مایلم از این زاویه ببینید، نکات ساده­ای است که تفاوت­های بزرگ خلق می­کنند. یکی از این نکات، فضاهای عمومی است. هر مدیر نمایشگاهی قاعدتا در صورت وجود تقاضا برای فضاهای خالی، آن را به قیمت مناسب واگذار خواهد کرد. در وب سامیت، چنین قاعده­ای نداریم و اولویت با فضاهای عمومی است. محیط­هایی برای نشستن و استراحت و دیدار و جلسه و شبکه سازی بازدیدکنندگان. هر چند این فضاها رفته رفته به گوشه­ها و حاشیه ­ها هدایت شده و از تعداد آنها کاسته می­شود، اما هنوز فشار تقاضا برای اجاره غرفه، موجب صرف نظر کردن از این تسهیلات نشده است. چه بسا وجود همین تسهیلات، موجب افزایش تقاضا برای غرفه می­شود.

از نکاتی که همواره در وب سامیت رعایت میشود، مسایل زیست محیطی است. بیش از دویست هزار لیوان یکبار مصرف آماده شده که تماما قابل فراوری هستند. ده ها تن دستمال کاغذی و دستمال سفره­ای که استفاده میشود، صددرصد قابل بازیابی هستند. در تمامی سالن­ها ماشین­های آب تصفیه شده وجود دارد که مردم را از بطری پلاستیکی بی­نیاز کند و حتی برنامه­ای وجود دارد که آوردن بطری پلاستیکی توسط مردم را هم ممنوع کنند.

یکی از نوآوری­های وب سامیت که الان دیگر در سایر جاها هم رایج شده است، روش تامین غذای روزانه این هفتاد هزار نفر بازدیدکننده هست. به جای ایجاد آشپزخانه­های بسیار بزرگ و سپردن به یک پیمانکار انحصاری، ده­ها فود تراک در فضای بین سالن­ها مستقر میشوند که هر کدام در حد ظرفیت محدود خود غذا آماده می­کنند اما با توجه به تعداد بسیار زیاد تراک­ها، کسی گرسنه نمی­ماند! امسال برای اولین بار، پول نقد حذف شده و تمام غرفه­های غذا و سایر فروشندگان باید هزینه را بصورت الکترونیکی و غیر نقدی دریافت کنند.         

هنور هشت سال از قرارداد برگزاری وب سامیت در لیسبون باقی مانده و برای اهل فن، سوال است که گام بعدی چیست؟ شاید این هم از خصوصیات عصر جدید است که مردم همواره منتظر ورژن بعدی، مدل بعدی و گام بعدی هستند. آیا همین که رویدادی در اوج کمال برگزار می شود، کافی نیست؟ پاسخ در ادبیات عصر دیجیتال، منفی است. همیشه باید گام بعدی وجود داشته باشد. تصور شخصی من این است که وب سامیت با همین سایز و اندازه و با گرایشی انتفاعی­تر به حیات خود ادامه خواهد داد و پدی، کار بزرگ دیگری آغاز خواهد کرد.       

گزارش از حسن اطاعت

انتهای پیام/

معرفی 2150 تیم استارت آپی در وب سامیت 2019 نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار