گزارش/

سفر وزیر صنعت به چین، گامی در راستای توسعه صادرات

1398/08/17 - 11:26 - کد خبر: 5883 نسخه چاپی

نصر: سفر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به شانگهای که به دعوت همتای چینی وی و به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات این کشور و همچنین شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه بین المللی صادرات چین انجام شد، گام مهمی در تقویت روابط تجاری و توسعه صادرات میان دو کشور بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، چین در سال های گذشته شریک نخست تجاری جمهوری اسلامی ایران بوده است و پیش بینی می شود این وضعیت در سال های آینده نیز با توجه به روابط نزدیک سیاسی دو کشور همچنان باقی بماند در همین راستا سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به این کشور نقش زیادی در توسعه این روابط داشت و جان تازه ای به همکاری های نزدیک دو کشور در حوزه اقتصاد و بازرگانی بخشید.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای با حضور سه هزار شرکت از ۱۵۰ کشور برگزار شد در آیین افتتاح این نمایشگاه «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین و کسانی مانند «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه سخنرانی کردند که بیانگر اهمیت و جایگاه این نمایشگاه در نزد چینی ها و همچنین جامعه بین الملل است از ایران هم علاوه بر ۱۵ شرکت، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی شرکت کرد.

رحمانی در جریان این سفر علاوه بر شرکت در آیین گشایش نمایشگاه که با حضور رییس جمهوری چین افتتاح شد،  دیدارها و ملاقات های فشرده زیادی هم با مقامات چینی و هیات های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه داشت، او همچنین از نزدیک با تجار و بازرگانان ایرانی حاضر در نمایشگاه به گفت و گو نشست و مسایل و مشکلات آنها را پیگیری کرد.


دیدار با اعضای اتاق بازرگانی شانگهای 
وزیر صنعت در بدو ورود به شانگهای ابتدا با حضور در ساختمان اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شانگهای به سخنان و مشکلات آنها گوش داد و دستورات لازم را برای رفع این مشکلات صادر کرد.

او در نشست گفت: از آنجایی که روابط ایران و چین وارد فاز جدیدی شده است اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای می تواند نقش مهم و سازنده ای در ارتقا صادرات محصولات غیر نفتی و معدنی و سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور ایفا کند.  

وی ضمن تشکر از تلاش های انجام شده در اتاق بازرگانی شانگهای، این اتاق را همانند سربازان جنگ اقتصادی برشمرد و خواستار همکاری بیشتر اتاق بازرگانی و اینگونه تشکل ها در خارج از کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت با سایر بخش های دولتی و خصوصی شد.

رحمانی افزود: با توجه به اینکه چین مهمترین و بزرگترین شریک تجاری ایران است برگزاری نمایشگاه محصولات واردات شانگهای، می تواند دریچه ای برای ورود محصولات ایرانی به بزرگترین بازار مصرف دنیا باشد.

«حسین نژاد صفری» رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای هم در این دیدار از تشکیل کارگروه ویژه تخصصی در اتاق بازرگانی خبر داد که با توجه به پتانسیل های موجود و نیروی متخصص و مجرب در کارگروه های مشترک می توانند زمینه صادرات محصولات ایرانی و سرمایه گذاری مشترک دو کشور باشند.

«علیرضا رمضانی فرد» نایب رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین شاخه شانگهای هم با ارایه گزارشی از تشکیل کارگروه های ویژه تخصصی در بخش های توسعه صنعت، معدن و بازرگانی خبر داد و گفت: این کارگروه ها با برخورداری از اعضا متخصص و مجرب در هر حوزه آماده تعامل و همکاری با نهادها،  سازمان ها و اتحادیه ها هستند و می توانند در جهت سرمایه گذاری های مشترک همکاری مهم و موثری داشته باشند.

دیدار با هیات بلاروس
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به شانگهای با وزیر غذا و کشاورزی بلاروس دیدار کرد او در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور مایل به توسعه روابط در زمینه های مختلف هستند گفت: ایران مایل است بخشی از نیازهای خود را از بلاروس تامین کند.

رحمانی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: این همکاری ها می تواند در زمینه های تجارت، صنعت، کشاورزی، دارو و عرصه های علمی انجام شود.

وی با اشاره به عضویت ایران به اتحادیه اوراسیا افزود: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا فرصت بزرگی برای همکاری میان کشورهای عضو این اتحادیه است.

وی ضمن طرح پیشنهاد صادرات گوشت گاو و محصولات کشاورزی ایران به بلاروس، خواستار هماهنگی و همکاری بخش های مختلف و کارشناسی دو طرف برای بررسی های قرنطینه و بهداشتی و همچنین ایجاد تسهیلات لازم برای تقلیل هر چه بیشتر موانع بانکی و مالی میان دو کشور شد.

رحمانی همچنین خواستار همکاری و تقویت هماهنگی طرف بلاروس برای فعالیت شرکت های ایران با شرکت های بلاروس شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، حجم تجارت دو جانبه بین دو کشور را در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون دلار برآورد کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های دو کشور، زمینه های همکاری می تواند بسیار گسترش یابد.

«آناتولی خوتکو» وزیر کشاورزی و غذای بلاروس هم در این دیدار گفت: در حال حاضر بیشترین همکاری بلاروس و ایران در بخش کشاورزی و تجاری است و ایران در حال حاضر به بلاروس میوه و خشکبار صادر می کند این در حالی است که ایران تا سال ۲۰۱۷ کالایی به بلاروس صادر نکرده بود.

وی ادامه داد: امیدوارم با این جلسه بتوانیم رابطه تجاری بین بلاروس و ایران را گسترش دهیم برای ما هم فرصت خوبی برای صادر کردن کالا و تولیدات بلاروس به ایران فراهم شده است.

افتتاح پاویون ایران در شانگهای 
در دومین روز از نمایشگاه بین المللی واردات چین، پاویون جمهوری اسلامی ایران با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در شانگهای گشایش یافت ایران در مساحت ۱۳۶ متر مربع به معرفی فرهنگ و هنر، صنایع دستی، توانمندی های فنی و معرفی شرکت های دانش بنیان پرداخته است.

جمهوری اسلامی ایران امسال در مجموع در سه بخش پاویون، بخش فرهنگی و گردشگری در مساحت ۳۶ متر و بخش تجاری در مساحت ۱۸۰ متر مربع در این نمایشگاه شرکت کرده است.

بررسی مشکلات تجار ایرانی 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر به شانگهای در راس هیاتی متشکل از ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین، به همراه معاون وزیر صنعت و رئیس شورای توسعه تجارت ایران و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای ضمن بازدید از غرفه های جمهوری اسلامی ایران، از نزدیک با تجار و بازرگانان ایرانی به بحث و گفت و گو نشست و در جریان مسایل و همچنین مشکلات آنان قرار گرفت.

رحمانی در این دیدار که بیش از سه ساعت طول کشید با حضور در تمام غرفه های ایرانی با تک تک تجار ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه به گفت و گو نشست و ضمن گوش دادن به درخواست ها و مشکلات آنان، از طریق معاونان خود دستورات لازم را برای رفع مشکلات آنان صادر کرد.

گفت و گو با رسانه های چین
وزیر صنعت در ادامه سفر خود به شانگهای با تعدادی از رسانه های چینی به گفت و گو نشست و ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در ایران را برای آنان تشریح کرد او در این مصاحبه ها از سرمایه گذاران چینی خواست در بخش های مختلف صنعت ایران سرمایه گذاری کنند و گفت که دولت از حضور سرمایه گذاران چینی در ایران حمایت می کند.

او در این مصاحبه ها گفت: ما در شرایط جدید می توانیم در خودروسازی، دارو، نفت و گاز و پتروشیمی، مخابرات و لوازم خانگی هوشمند، احداث راه آهن پرسرعت و موارد دیگر با سرمایه گذاران چینی همکاری کنیم دو کشور ظرفیت های کم نظیری از این لحاظ دارند.

رحمانی گفت: ما به رابطه برد برد بین دو طرف نگاه می کنیم و در حوزه های نفت و پتروشیمی و برخی موارد دیگر در ایران پتانسیل هایی داریم در کنار این پتانسیل ها برخی اقلام سنتی از قبیل فرش و زعفران هم هست که اگر بتوانیم تجارت سنتی را با همکاری های جدید مثلاً در ظرفیت های خودروسازی تلفیق کنیم، چین می تواند جانشین برخی شرکت های خارجی در ایران شود که سالیان سال است در ایران حضور دارند.

دیدار با نخست وزیر جمهوری آذربایجان

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به چین با «شاهین مصطفی اوف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد دو طرف در این دیدار بر توسعه و گسترش روابط دو کشور تاکید کردند.

رحمانی در این دیدار همچنین بر پیگیری موافقت نامه های جدید به ویژه توافق نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: اقلام مورد نظر در این توافق نامه باید هرچه زودتر مشخص شود و مسئولان ذیربط دو کشور مباحث کارشناسی را پیش ببرند تا در آینده نزدیک این توافق نامه امضا شود.

او از همبستگی دو کشور و همچنین حسن روابط میان تهران و باکو به عنوان یک فرصت ارزنده برای تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور نام برد و گفت: امسال و سال گذشته روابط تجاری و صادرات دو کشور به ویژه صادرات ایران به جمهوری آذربایجان، افزایش یافته است.

«شاهین مصطفی اوف» که پیشتر وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان بود و به مسایل تجاری و بازرگانی دو کشور آشنا است در این دیدار بر اتصال راه اهن و راه های زمینی دو کشور و همچنین همکاری های مشترک در حوزه های صنعتی، تجاری و تولید مشترک تاکید کرد.

او با اشاره به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو از چنین سفرها و دیدارهایی به عنوان فرصت هایی نام برد که می تواند زمینه ساز گسترش روابط دو کشور باشد.

سفر وزیر صنعت، دستاوردهای زیادی برای ایران دارد
«رمضان پرواز» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای در مورد سفر وزیر صنعت به چین گفت یکی از مزایای خوب دومین نمایشگاه دستاوردهای واردات شانگهای،  سفر وزیر صنعت به چین بود.

پرواز گفت: وزیر صنعت در جریان سفر به شانگهای از نزدیک از این نمایشگاه بازدید کرد و با تجار ایرانی و خارجی به گفت و گو نشست و آنان را به سرمایه گذاری در ایران دعوت و تشویق کرد.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه شنبه شب به سفر سه روزه خود به شانگهای پایان داد.

سفر وزیر صنعت به چین، گامی در راستای توسعه صادرات نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار