مهدی فتحی؛ مدیرعامل و نائب رئیسه هیئت مدیره شرکت هواپیمایی آتا خبر داد:
افزایش ظرفیت پروازی آتا
نصر: شرکت هواپیمایی آتا به سال 1387به مرکزیت شهر تبریز تاسیس شد. این شرکت با تصویب هیئت دولت، در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷، به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور ایران، راهاندازی شد.
به گزارش نصر، نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۸ همزمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری وقت، از فرودگاه بینالمللی تبریز به مقصد مشهد مقدس صورت پذیرفت و پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا از تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ از تبریز به مقصد تهران انجام شد. شرکت هواپیمایی آتا فعالیت خود را با ۴ فروند هواپیمای امدی-۸۳ با ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر آغاز کرد.
تغییرات مدیریتی این ایرلاین را دستخوش فراز و فرودهای متعددی کرد ولی در حال حاضر " مهدی فتحی " سکاندار مدیریتی این ایرلاین داخلی است.
وی متولد آذر ماه سال ۱۳۶۳ در تبریز است, تحصیلات مقدماتی اش در رشته مهندسی مکانیک در تبریز گذراند و همان زمان با تحصیل در یکی از شرکت های خودرو سازی داخلی مشغول به کار شده است تا اینکه در سال ۱۳۸۶ جهت ادامه تحصیل عازم تهران شد.
وی در خصوص ورودش به صنعت هوانوردی گفت: ورود من به صنعت هوانوردی هم داستان جالبی دارد؛ در حالی که برای خرید بلیط هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان مراجعه کرده بودم از استخدام نیروی فنی در این شرکت مطلع شده و با توجه به اینکه در حوزه تعمیرات خودرو فعالیت داشتم فرم استخدامی شرکت ماهان را تکمیل و در حالی که آماده سفر به جزیره کیش بودم از جانب شرکت ماهان برای حضور در مصاحبه استخدامی با بنده تماس گرفتند و از فردای آن روز در قسمت برنامه ریزی و صلاحیت پرواز این شرکت در فرودگاه اما خمینی (ره) مشغول به کار شدم.
مصاحبه زیر به نقل از ماهنامه صنعتی هوانوردی منتشر می شود.
چطور شد وارد شرکت آتا شدید؟
در سال۹۰ همزمان با تصمیم شرکت هواپیمایی آتا در خصوص تغییر مالکیت هواپیماهای این شرکت از ثبت اکراینی به ثبت داخلی، از طریق یکی از همکاران فنی پیشنهاد ارائه مشاوره فنی و صلاحیت پروازی برای شرکت هواپیمایی آتا به بنده ارائه و از بهمن ماه همان سال با سمت کارشناس صلاحیت پرواز در شرکت هواپیمایی آتا استخدام شدم.
به دلیل تازه تاسیس بودن شرکت، مسئولیت تعمیرات و نگهداری برعهده مهندسین سوئدی ومسئولیت صلاحیت پرواز برعهده اکراینی ها بود اما با برنامه ریزی انجام شده و اعتقادی که به توانمندی مهندسین داخلی داشتیم اقدام به تغییر ثبت هواپیماها نموده و فعالیتهای مهندسی و تعمیرات آنان را نیز خودمان در دست گرفتیم.
در سال ۹۱ به عنوان مسئول مهندسی شرکت منصوب شده و با کمک گروهی از جوانان تازه فارغ التحصیل و بومی کار را پیش بردیم. در کنار کار، به آموزش صحیح و اصولی این دانشجویان نیز مشغول بودم و تمام داشته ها و آموخته های علمی خود را به آنان آموزش می دادم.
در سال ۱۳۹۲ با ارتقا شغلی به عنوان مسئول مهندسی و برنامه ریزی شرکت منصوب و در سال ۹۳ نیز در سمت رئیس ارشد مهندسی و برنامه ریزی شرکت مشغول به کار شدم.
روند پیشرفت شغلی من در آتا ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به عنوان مدیر صلاحیت پرواز که زیر نظر معاونت مهندسی-تعمیرات فعالیت می کرد منصوب شدم.
بعد از مدتی برای ادامه تحصیل در رشته هوانوردی عازم سوئیس شده و در کالج QCM تحت نظارت آژانس اتحادیه ایمنی هوانوردی اروپا EASA، دورههای پارت M، پارت 145، پارت 21، تضمین کیفیت، مدیریت منابع انسانی، دوره های ممیزی و نهایتا دوره های (مدیریت عامل) Accomable Manager را گذراندم.
از سال 95 تا 98 بصورت پاره وقت در هواپیمایی آتا فعالیت داشتم و در سال 98 پس از اتمام ماموریت کاری در خصوص تحویل هواپیماهای خریداری شده به عنوان معاونت مهندسی و تعمیرات آتا منصوب شده و بعد از 5 ماه فعالیت در این سمت در آذر ماه سال 98 جهت انجام امور شخصی و تخصصی به کشور فرانسه بازگشتم.
تا اینکه آبان ماه سال گذشته و طی صحبتی که با آقای زنوزی مالک محترم شرکت هواپیمایی آتا داشتم تصمیم به بازگشت به شرکت آتا گرفته و پیشنهاد مدیرعاملی این شرکت را پذیرفتم.
یکی از مهم ترین دلایل بازگشت به ایران و شرکت آتا، باور بر امکان ایجاد شرایط ایده آل و درخور شأن این هواپیمایی بود.
از زمان قبول سمت مدیرعاملی آتا به چند درصد از برنامههای خود برای این شرکت رسیدهاید؟
اگر برنامههای بلند مدت را در نظر بگیریم فقط به حدود 20 درصد از این برنامه ها دست یافته ایم. اما با تلاش بسیار و استفاده از ظرفیت نیروی جوانی در بدنه شرکت توانستیم هواپیماهای فعال آتا را ظرف مدتی کوتاه از دو فروند به ۱۲ فروند رسانده و مثال عملی از فرش به عرش رسیدن را معنای جدیدی ببخشیم.
دلایل این موفقیتها چیست؟
مهمترین دلیل موفقیتها می تواند به سابقه حضور بنده در شرکت هواپیمایی آتا مربوط باشد.
چرا که با روحیات تک تک پرسنل در واحد های مختلف شرکت آشنا هستم.
حمایتهای بی دریغ هیئت مدیره شرکت خصوصا مالک محترم جناب آقای زنوزی که همواره به عنوان پدری دلسوز و معنوی برای بنده و تمامی اعضای خانواده بزرگ آتا هستند نیز اصلی ترین دلیل این موفقیت بوده و در پیشرفت مجموعه نقش بی بدیل و بسزایی داشته است.
از دیدگاهی دیگر چون از ابتدا در این شرکت حضور داشتم، به نوعی ۱۰ سال برای حضور در پست مدیرعاملی آموزش دیدم آن هم در همه بخشها از مهندسی- تعمیرات و صلاحیت پرواز که تخصص من بوده گرفته تا عملیات، مالی، بازرگانی و ... در انتها نیز حضورم در شرکت های مرتبط اروپایی و کار در فضایی خارج از ایران با آخرین استانداردهای هوایی، باعث ارتقا دید مدیریتی و آشنایی با روش و شیوههای نوین مدیریتی در سطح کلان شده که ازهمه این تجارب برای پیشرفت هواپیمایی آتا استفاده می کنم.
یکی از نکات مهم در شیوه مدیریت آتا این است که سیستمی که تحت مدیریت مدیرعامل است به هیچ عنوان قائل به شخص نیست، یعنی هر عضوی دارای اختیارات مشخص شده بوده و در حیطه اختیاراتش باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و پاسخگوی تصیماتی که اتخاذ میکند باشد.
در گذشته نیز روال مدیریت بنده در واحد هایی که مسئولیت آنرا بر عهده داشتم همین گونه بوده، چه زمانی که مسئولیت صلاحیت پرواز را بر عهده داشتم و چه زمانی که در سمت معاونت مهندسی-تعمیرات مشغول به کار بودم.
در اولین جلسه با مدیران و معاونین شرکت هم موضوع بکارگیری از مدیران و معاونان جوان که در کار خود بهترین هستند به عنوان سیاست اصلی بنده عنوان گردید. همواره بر این باور بوده ام که ارتقا تمام مدیران و مسئولان زیر مجموعه در هر سمتی که هستند باعث رشد و تعالی واحد مربوطه و نهایتا خود شرکت خواهد شد و مدیران شرکت، چه میانی و چه ارشد علاوه بر اینکه نباید هیچ واهمه ای از ارتقا و پیشرفت افراد شاغل در مجموعه خود داشته باشند بلکه باید از بزرگتر شدن مقام و پیشرفت نفرات زیر مجموعه خود نیز استقبال کنند. این همان سبک مدیریتی است که بنده در شرکت هواپیمایی آتا از آن استفاده و در مدت زمان کوتاه شاهد نتایج درخشان آن نیز بوده ایم.
ظرفیت موجود در شرکت چگونه است؟
وقتی پیشنهاد مدیرعاملی آتا را دریافت کردم میدانستم شرکت پتانسل پیشرفت و رسیدن به جایگاه واقعی خود را دارد.
از آنجایی که اگر مسئولیتی را قبول کنم سریعاً برای رفع مشکلات اقدام کی کنم، در سریعترین زمان ممکن نسبت به تجهیز آشیانه هواپیمایی آتا در فرودگاه تبریز اقدام کرده و در طی ۸ ماه عملیات تخصصیC چک بر روی ۵ فروند هواپیما انجام شد که این انجام این تعداد C چک در این بازه زمانی در سطح کشور سابقه نداشته است. این اتفاق مهم و بزرگ در حالی رخ داد که ظرفیت آشیانه آتا تنها یک هواپیما می باشد. به عبارتی برای خلق این رکورد و دستاورد نیاز به تلاش شبانه روزی و ممارست و سختی بود.
از دیگر پتانسیلهای بزرگ و مهم شرکت عاری بودن ساز و کار تصمیمگیری و مدیریت از بروکراسیهای پر پیچ و خم اداری و جلسات سخت و طاقت فرساست به نحوی که جهت کاهش اتلاف وقت تصمیمات مهم فقط با انجام چند هماهنگی و رأساً موافقت مستقیم مالک محترم به سر انجام میرسد.
همه مواردی که عنوان شد در کنار نیروی انسانی جوان، متخصص و کارآمد هواپیمایی آتا که سختیها و مشکلات را صبورانه تحمل میکنند باعث میشود که شرکت در مسیر رشد و تعالی حرکت کند.
پیشرفتهای ۱۰ ماهه اخیر نیز که از تصور بسیاری بالاتر بوده است حاصل همین موضوعات است.
آیا برنامهای برای توسعه ناوگان دارید؟
خرید سه فروند هواپیمای امبرائر در دستور کار قرار گرفته و در حال طی کردن روند خرید و انتقال آنان هستیم. در صورت افزوده شدن این هواپیماها به ناوگان آتا، شاهد افزایش ظرفیت پروازی و انعطاف درانجام پروازهای داخلی خواهیم بود.
ضمن اینکه با دستور مالک محترم برای گسترش پروازهای خارجی خرید تایپ جدیدی از هواپیماهای پهن پیکر در دستور کار قرار گرفته و با ملحق شدن آن هواپیماها به ناوگان آتا در آیندهای نزدیک اخبار مسرت بخشی از این موضوع به سمع و نظر مردم عزیز خواهد رسید.
از تاثیرات کرونا بر شرکتهای هواپیمایی برای ما بگویید؟
متاسفانه شیوع ویروس کرونا تاثیر سوئی را نه تنها بر شرکتهای هواپیمایی جهان بلکه بر صنعت هوانوردی وارد کرد، کاهش پروازها منجر به کاهش نقدینگی شرکتهای هواپیمایی شد که به طبع آن شرکتها از تحویل هواپیماهای جدید خود امتناع کرده یا سفارشات خود را لغو کردند. همین موضوع باعث آشفتگی وضعیت شرکتهای هواپیماسازی شد.
برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی هم که بیشتر بصورت درآمد- هزینهای فعالیت میکنند نیز شرایط خوب پیش نرفت، ضمن اینکه با اعمال قوانین دست و پا گیری مثل قانون استفاده از۶۰% ظرفیت هواپیما که از نظر علمی اثبات نشده است، فشارها بر ایرلاینهای داخلی افزایش پیدا کرد.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی IATA نیز در چند اطلاعیه از احتمال کم ابتلای افراد در پروازها گفت چرا که هواپیما شامل یک سیکل بسته است و هوای مطبوع داخل کابین مرتبا تصفیه میشود، ضمن اینکه در دیگر فازهای حمل و نقل چنین قوانینی اجرا نشد.
چه پیامی برای علاقمندان به صنعت هوانوردی دارید؟
مهمترین موضوعی که میتوانم در حال حاضر ذکر کنم این است که از نیروی جوانی خود بهترین بهره را ببرید، سعی کنید همیشه بهترین خود باشید، ارتباطات موضوع مهمی است با افراد مختلف ارتباطات موثر برقرار کنید و از تجارب دیگران استفاده کنید.
به اهالی صنعت هم این پیشنهاد را میدهم که پیشرفت 10 ماه اخیر هواپیمایی آتا را بررسی کنند تا نقش نیروی جوانی در این شرکت را مشاهده کنند. امیدوارم اعتماد به نیروها و مدیران جوان صنعت هوانوردی شوند در کشور روز به روز افزایش پیدا کند.
جا دارد صمیمانه از تلاش، کوشش و دوندگی شبانه روزی تمامی پرسنل با غیرت آتا در تک تک واحد های مربوطه که سکان هدایت هر یک از واحد های تخصصی این مجموعه را بر عهده داشته و با درایت و هوشمندی خود باعث بروز این تاج درخشان در کمترین زمان شده است تشکر نمایم.
ما فعل توانستن را با تلاش تک تک مدیران و معاونین خبره و حرفه ای و صد البته جوان شرکت صرف کردیم. یقین داشته باشید جوانان ایرانی در هر زمینه ای می توانند موفق باشند. آن ها بیشتر از حمایت مادی نیازمند اعتماد هستند. اعتمادی که باید از جانب مسئولین مربوطه به جوانان انجام شود .
بدون شک جوانگرایی و حسن اعتمادی که مالک محترم مجموعه به مدیران جوان هواپیمایی آتا داشتند.می تواند به عنوان یک الگوی مناسب و مدرن مدیریتی برای سایر مجموعه ها مطرح گردد.
منبع: ماهنامه صنعت هوانوردی
انتهای پیام/
نصر