به گزارش نصربه نقل از دنیای اقتصاد، با تداوم خودداری وزارت صنعت، معدن و تجارت از انتشار آمار تولید خودرو در کشور، باز هم صورتهای مالی ارائه شده به بورس، ملاک بررسی تیراژ خودروسازان تا پایان مهر امسال قرار گرفت.
آخرین آماری که وزارت صمت از تولید خودروسازان منتشر کرده، به تیر ماه امسال مربوط میشود و پس از آن، انتشار گزارش تیراژ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به کما رفته است. با وجود آنکه خودروسازان کمی تا قسمتی از شوک اولیه تحریم خارج شده و تولیدشان با نوسان منفی کمتری در مقایسه با روزهای پس از تحریم طی سال گذشته، مواجه است، وزارت صمت میلی به انتشار آمار تولید ندارد. از همین رو، طی چند ماه گذشته صورتهای مالی ارائه شده به بورس، ملاک بررسی وضع صنعت خودرو قرار گرفته است.
بر این اساس، تیراژ خودروسازان در مقایسه با هفت ماه سال گذشته کاهش را نشان میدهد و روندی کند اما نسبتا باثبات دارد. برخی خودروها که تولیدشان پیشتر متوقف شده بود، در آمار جدید به خطوط تولید بازگشتهاند؛ بازگشتی البته احتمالا موقتی.طبق آمارهای منتشره اما تولید ماهانه خودروسازان نیز روندی نزولی داشته است.
بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی مهر امسال بیش از 56 هزار دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندهاند که نسبت به شهریور سال جاری 5/ 12 درصد کاهش را نشان میدهد.همچنین تولید محصولات سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در مهر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز 16درصد کاهش داشته است.در بین سه خودروساز بزرگ کشور اما سایپاییها توانستهاند لقب پرتیراژترین خودروساز داخلی را کماکان برای خود حفظ کنند.
سایپا که چند ماهی میشود به خودروساز اول کشور (از جنبه تیراژ) تبدیل شده، طی هفت ماه امسال 204 هزار و 819 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 4/ 4 درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. این خودروساز البته در تولید ماهانه روندی نزولی داشته، چه آنکه تیراژ 25 هزار و 6 دستگاهیاش در مهر، سبب کاهش 3/ 25 درصدی تولید نسبت به شهریور شده است.پس از سایپا، ایران خودرو تیراژی 180 هزار و 680 دستگاهی تا پایان مهر امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 30 درصد افت را نشان میدهد.
آبیهای جاده مخصوص اما در مهر و نسبت به شهریور با افزایش 5/ 12 درصدی تیراژ مواجه شدهاند و این روند صعودی از تیراژ 24 هزار و 398 دستگاهی آنها حاصل شده است.
در نهایت پارس خودروییها که در هفت ماه امسال 54 هزار و 715 دستگاه تیراژ داشتهاند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افت کردهاند. پارس خودرو در مهر امسال نیز تنها 6 هزار و 648 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با شهریور سال جاری 5/ 25 درصد عقبنشینی کند.
حذف ویتارا و دانگ فنگ
نگاهی اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص چه افتوخیزی در این بازه زمانی داشتهاند. طبق آمار استخراج شده از صورتهای مالی ایران خودرو، این شرکت هنوز نتوانسته تیراژ بیشتر محصولات سواری خود را در بازه زمانی تحت بررسی، از محدوده منفی خارج کند.
در بین محصولات ایرانخودرو، گروه پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 120 هزار و 500 دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته که این آمار نشان از کاهش 5/ 24 درصدی پژوییها در مقایسه با هفت ماه سال گذشته دارد. از آنجا که ایرانخودرو آمار تولید محصولات پژویی را به تفکیک مدل به بورس ارائه نمیدهد، مشخص نیست مدلهای 206، 405، 207 و پارس هر کدام چند دستگاه تیراژ طی هفت ماه امسال داشتهاند، هرچند به نظر میرسد سهم 206 از دیگر اعضای خانوادهاش بیشتر است.
ایران خودروییها اما آمار پژو 2008 را خارج از خانواده پژو منتشر میکنند و صورتهای مالی آنها نشان میدهد خودروی موردنظر روندی صعودی در هفت ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان مهر امسال چهار هزار و 761 دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 6/ 11 درصد افزایش را نشان میدهد.
ظاهرا ایران خودروییها به اندازه تمام تعهداتی که برای 2008 ایجاد کردهاند، قطعه ذخیره کرده و به نظر میرسد همه ثبتنامکنندگان 2008 موفق به دریافت آن خواهند شد. با اتمام ذخایر قطعهای، پژو 2008 نیز به جمع خودروهایی خواهد پیوست که تولیدشان به دلیل تحریم صنعت خودرو کشور، متوقف شده است.از پژو که بگذریم، ایرانخودرو در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شده است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هفت ماه امسال، 21 هزار و 466 دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب افت 32 درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.
در حالحاضر سمند تنها در سایتهای مرکزی و مازندران ایرانخودرو تولید میشود، هرچند در گزارش این شرکت به بورس مشخص نشده سهم هر یک از این سایتها از تولید محصول موردنظر چند دستگاه بوده است.اما آنطور که آمار تولید منتشره در صورتهای مالی ایران خودرو روایت میکند، این شرکت همچنان در تولید دنا روندی نزولی دارد. ایران خودروییها تا پایان مهر امسال، 15 هزار و 913 دستگاه دنا را به تولید رساندهاند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 2/ 38 درصد افت تولید را به خود ببینند. دنا در دو مدل معمولی و پلاس به تولید میرسد و هر دو مدل نیز قیمتی بالای 100 میلیون تومان در بازار دارند.
افت تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو یعنی رانا توانسته رشد را در کارنامهاش به ثبت برساند. طبق گزارش ارائهشده به بورس، در هفت ماه امسال سه هزار و 447 دستگاه رانا در ایرانخودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3/ 43 درصد را نشان میدهد. این رشد به نوعی با کم بودن عدد پایه تولید رانا در سال گذشته در ارتباط است، چه آنکه این محصول در گذشته آمار ضعیفی داشت، اما چند ماهی میشود که تولید آن جان گرفته است.
نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایرانخودرو، محصولاتی که برخی از آنها با خطوط تولید این شرکت وداع کردهاند. آنطور که گزارش ارائهشده به بورس روایت میکند، آبیهای جاده مخصوص تا پایان مهر امسال تنها 120 دستگاه سوزوکی گرندویتارا مونتاژ کردهاند و این یعنی تولید محصول موردنظر در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته3/ 94 درصد افت داشته است.
ایرانخودرو طی چند ماه گذشته حتی یک دستگاه سوزوکی را نیز به مونتاژ نرسانده و بنابراین این محصول عملا با خودروسازی کشور وداع کرده است. در کنار ویتارا، بهنظر میرسد دانگفنگ و ایرانخودرو نیز به آخر خط رسیدهاند و تولید این محصول چینی در کشور متوقف شده است. آمار تولید ایرانخودرو در مهر نشان میدهد حتی یک دستگاه دانگفنگ نیز در این شرکت مونتاژ نشده و بنابراین احتمالا این محصول چینی نیز با آبیهای جادهمخصوص وداع کرده است.
در بین دیگر مونتاژیهای ایران خودرو اما هایمای چینی تیراژی سه هزار و 287 دستگاهی طی هفت ماه امسال از خود بهجا گذاشته است. با توجه به این آمار، هایما افتی 5/ 62 درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به خود میبیند. مونتاژ این محصول فعلا در ایرانخودرو ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده نیز تداوم خواهد داشت یا هایما نیز به جمع حذفیها میپیوندد.
اوجگیری پراید پیش از حذف
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هفت ماه ابتدایی امسال بهجا گذاشته است. بنابر آمار ارائهشده به بورس، سایپاییها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحتلیسانس کیاموتورز کره است، با افت تولید مواجه شدهاند. بر این اساس تا پایان مهر امسال،سه هزار و 630 دستگاه سراتو در سایپا مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 35 درصد افت را نشان میدهد.
با توجه به آمار تولید مهر ماه که از صفر بودن تیراژ سراتو حکایت دارد، این مونتاژی کرهای نیز در لیست خودروهای حذفی کشور قرار گرفته است. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا تیراژی 91 هزار و 6 دستگاهی از خود بهجا گذاشته و بنابراین نسبت به هفت ماه سال گذشته 2/ 3 درصد کاهش را نشان میدهد. تولید پراید اما روندی افزایشی داشته است، خودرویی که سایپاییها سرانجام راضی به حذف آن شدند. پراید که قرار است تنها تا تیر ماه سال آینده به تولید برسد، در هفت ماه امسال تیراژی 157 هزار و 392 دستگاهی از خود بهجا گذاشته و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.
از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته تنها 193 دستگاه برلیانس را به تولید برساند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با هفت ماه سال گذشته 3/ 99 درصد افت تولید را تجربه کرده است. نکته مهم دیگر در مورد برلیانس، بازگشت این محصول به خطوط تولید پارسخودرو است.
برلیانس مدتها بود تولید نمیشد و بنابراین در لیست حذفشدگان از خطوط تولید خودروسازی کشور قرار گرفته بود، اما آمار تولید مهر نشان میدهد پارسخودروییها آن را بازگرداندهاند، چه آنکه 109 دستگاه از این محصول تولید شده است. این بازگشت البته احتمالا موقتی است و بعید بهنظر میرسد تولید برلیانس تداوم چندانی داشته باشد.
یکی از مسوولان پیشین پارسخودرو پیشتر گفته بود قطعات برلیانس در گمرک قرار دارند اما به دلیل قیمتگذاری دستوری، تولید این محصول به صرفه نیست. حالا به نظر میرسد پارسخودروییها قطعات برلیانس را از گمرک ترخیص و تولید آن را از سر گرفتهاند و برلیانسهای تولیدی احتمالا با قیمت حاشیه بازار فروش خواهند رفت.
علاوه بر برلیانس، آریو دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا نیز که تولید آن متوقف شده بود، به خطوط تولید بازگشته است. سایپاییها در مهر امسال 154 دستگاه آریو را مونتاژ کردهاند و این در حالی است که بهنظر میرسد این محصول نیز سرنوشتی شبیه برلیانس دارد. در واقع بعید بهنظر میرسد تولید آریو نیز دوام چندانی داشته باشد و این محصول نیز احتمالا بهطور موقت به خطوط تولید سایپا بازگشته است.
در نهایت اما چانگان دیگر محصول چینی سایپا، تیراژی چهار هزار و 83 دستگاهی را تا پایان مهر از خود بهجا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افت 50 درصدی را نشان میدهد.اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال90 تا پایان مهر امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید طی هفت ماه امسال داشته است. طبق اطلاعات ارائهشده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت بررسی به چهار هزار و 82 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با هفت ماه سال گذشته 90 درصد افت داشته است.
اگر آمار تولید خانواده تندر90 را بهصورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص میشود هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شدهاند. بر این اساس، ایرانخودروییها با توجه به تیراژ هزار و 162 دستگاهی خود، افتی 7/ 87 درصدی را در تولید محصولات رنو به ثبت رساندهاند. در پارسخودرو نیز تولید محصولات خانواده رنو طی هفت ماه امسال به دو هزار و 920 دستگاه رسیده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی 1/ 90 درصدی دامان آن را بگیرد.
آمارها میگویند تولید محصولات رنو در پارس خودرو متوقف شده، اما ایران خودروییها 81 دستگاه تندر90 را در مهر امسال تولید کردهاند.
انتهای پیام/