تبریزیم(42)/

نگاهی به محله تاریخی سنجران «راسته کوچه» تبریز

1400/03/11 - 14:07 - کد خبر: 44898 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به راسته کوچه می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، محله تاریخی سنجران یا سنجاران که امروزه «راسته کوچه» نامیده می‌شود، از محلات بسیار قدیم تبریز است.
راسته کوچه یا خیابان شهید مطهری در مرکز شهر تبریز قرار گرفته و از شمال به مهران رود یا میدان چایی، از جنوب به محله میارمیار، از شرق به بازار و کوی حرم‌خانه و از مغرب به محله سنجران و کوچه‌های کم‌عرض و مساجد قدیمی مشرف شده است.
 
 
 
 
در گذشته‌هایی نه چندان دور، مرکز این محله را «دیک‏ باشی» می‌نامیدند که البته بعد از احداث خیابان جمهوری (کوروش سابق)، میدان دیک ‏باشی و بافت قدیمی آن تخریب شد و به جای آن میدان نماز احداث گردید.
 
 
راسته کوچه، محله‌ای دراز و طولانی بود که تا کنار میدان چایی و سامان میدانی (میدان کاه)، دوه‌چی بازارچاسی (بازارچه شتربان)، استانبول قاپوسی (درب استانبول) امتداد داشته است.
 
 
این محله از جمله آثار و اندیشه‌های «عباس میرزا» ـ ولیعهد فتحعلی ‏شاه ـ به شمار می‌آید که برای حمل و نقل توپ‌های عراده ‏دار احداث گردیده است و در قسمت ورودی این محله، بازارچه‏ میوه و سبزیجات از رونق خاصی برخوردار می باشد.
 

در سمت شرقی این محله، بازار جدید مشروطه وجود دارد که فروشندگان وسایل خانگی و اسباب‌بازی در دو طبقه مشغول کسب و کار هستند و به عنوان بورس لوازم خانگی و اسباب بازی فعالیت می کند.
 
 
این محله از بزرگترین کانون‏ های ارزشمند انقلاب مشروطه بوده است به طوری که خانه مشروطه در این محل واقع شده و افرادی چون «حاج علی دوافروش» و «حاج مهدی کوزه‏ کنانی» از این محله برخاسته ‏اند که الحق جان و مال خود را وقف مبارزه بر علیه ظلم و استبداد نمودند.

انتهای پیام/
نگاهی به محله تاریخی سنجران «راسته کوچه» تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  آامین‌باصری   3 سالها پیش  

تشکر دستتون‌ درد نکنه
از کلیه محلات لطفاً بگویید.مثلا ابرسان یا ابرسان‌۷ تیر یا یوسف آباد که زمان‌شاه میگن ویلایی ها میگفتن و‌اول عباسی محله اعیان نشین بود
پژوهشیار