از سوی پایگاه استنادی ISC؛

رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم اعلام شد

1400/01/15 - 16:44 - کد خبر: 40247 نسخه چاپی

نصر: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ را اعلام کرد.

به گزارش نصر، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC با اعلام این خبر اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ با ابلاغ رسمی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری عملاً ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را با شاخص‌ها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم آغاز کرد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشگاهیان در ماه رمضان سال ۹۸ بر ضرورت «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها» تاکید فرموده و بر تعیین معیارها و مزیت‌های لازم برای رتبه بندی به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها و ایجاد رقابت مثبت تاکید نمودند.
دهقانی اظهار داشت: هرچند در طول ۱۰ سال گذشته رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می‌شد اما در سال ۹۹ رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و شاخص‌های جدید و نیز روش‌شناسی کاملاً متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات عتف توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد.
وی افزود: هر چند تلاش و کوشش‌های بی نظیر تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در رشد و شتاب علمی در عرصه‌های بین‌المللی بخصوص در سال‌های اخیر و همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی قابل تقدیر است، با این حال بر اساس اسناد بالادستی نظیر نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان علم و فناوری ضرورت توجه و تاکید بر تمام ابعاد توسعه علمی و مأموریت‌های چندجانبه دانشگاه‌ها به خصوص تاکید به نقش و حضور دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور در جامعه، اثر گذاری اقتصادی و اجتماعی، توجه به مهارت افزایی و کار آفرینی، توسعه و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، بین‌المللی سازی آموزش عالی و مشارکت‌های بین‌المللی در آموزش و پژوهش، تاکید به ترویج فرهنگ شاگرد پروری و مسائل فرهنگی و اسلامی و حضور پر رنگ اساتید و دانشجویان در کرسی‌های نظریه پردازی و غیره سبب می‌شود به مساله رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها به صورت متمایزی نگریسته شود.
سرپرست ISC در ادامه گفت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) می‌باشد که هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می‌شود.
تعداد شاخص‌های به کار گرفته شده در رتبه بندی جدید ۱۰۴ شاخص و زیر شاخص است که در جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است:
 
نام معیار عنوان معیار تعداد شاخص و زیر شاخص‌ها
A آموزش ۱۴
B پژوهش ۳۳
C فناوری و نوآوری ۱۲
D بین‌المللی سازی ۱۶
E اثر گذاری اقتصادی ۱۴
F خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات ۱۵
جمع ۱۰۴

وی در ادامه گفت: بر اساس روش شناسی جدید و بر مبنای شاخص‌های مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم، اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام است، خود اظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین محترم در دانشگاه‌ها به دست می‌آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می‌شود.
دهقانی گفت: روش‌شناسی رتبه بندی به صورت کامل در وب سایت رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دسترس دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. بر اساس روش شناسی موجود، کلیه اطلاعات جمع آوری شده در سال‌های ۹۵ الی ۹۷ بوده است. دلیل انتخاب این بازه زمانی تکمیل کلیه اطلاعات مورد نیاز در شاخص‌ها و معیارهای مورد نیاز بوده است.
وی ادامه داد: در رتبه بندی سال ۹۹، مجموعاً تعداد ۱۰۳ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و بر اساس مأموریت هر یک دسته بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفته‌اند. تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سال‌های پیش، در دسته بندی دانشگاه‌های علوم کشاورزی به صورت مستقل است. آمار حضور دانشگاه‌ها بر اساس نوع دانشگاه به شرح زیر است:
 
تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی سال ۹۹
۷۲ دانشگاه جامع
۲۳ دانشگاه صنعتی
۴ دانشگاه هنر
۴ دانشگاه‌های علوم کشاورزی
۱۰۳ مجموع
سرپرست ISC گفت: با توجه به اینکه رتبه بندی با روش شناسی جدید برای اولین بار در سال ۹۹ انجام شده است، بدون تردید در برخی موارد ممکن است سوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد که تلاش خواهد شد اطلاعات و جزئیات کامل از طریق داشبورد اختصاصی در وبگاه ISC در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد. با این حال کلیه پیشنهادهایی که توسط برخی دانشگاه‌ها ارسال شده جمع آوری شده تا در سال آینده در کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت عتف بررسی و مد نظر قرار گیرد.

مهم‌ترین چالش موجود در رتبه بندی سال جاری
دهقانی ادامه داد: مهم‌ترین چالش موجود در رتبه بندی سال جاری عدم اطلاعات کافی، شفافیت و نیز مستندات در شاخص‌های آموزش، نوآوری، فناوری، اثر گذاری اقتصادی و نیز خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات بود. که به طور خاص به برخی موارد به شرح زیر اشاره می‌شود:

عدم ارسال اطلاعات کامل و مستندات مربوط به بخش خود ارزیابی توسط برخی دانشگاه‌ها
عدم دقت لازم در تکمیل پرسشنامه در پروفایل دانشگاه‌ها از جمله آمار مربوط به شاخص‌های نسبت تعداد پایان نامه‌های تقاضا محور، تجاری سازی فناوری، کارآفرینی، ارتباط با صنعت و جامعه، قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه و نیز شاخص‌های مرتبط با زیرساخت و تسهیلات و امکانات دانشگاه
عدم ارسال اطلاعات ضروری نظیر تدوین دوره نوآوری در آموزش، مهارت افزایی در آموزش، بازنگری برنامه‌های درسی، تدوین برنامه‌های درسی به مدیریت آموزشی وزارت عتف و در نتیجه عدم کامل بودن اطلاعات برخی از دانشگاه‌ها در این خصوص.
سرپرست ISC گفت: از آنجا که این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برخی از دانشگاه‌ها موارد را تکمیل و یا مستندات را ارائه نکرده بودند در فرایند رتبه بندی مشکلات زیادی ایجاد و موجب تأخیر در اعلام نتایج شد. امید است در سال آینده با هماهنگی بیشتر وزارت عتف با دانشگاه‌ها و نیز ارائه راهنمایی‌های لازم برای شفاف سازی کامل در پرسشنامه و نیز دریافت دقیق اطلاعات مورد نیاز، این چالش‌ها برطرف و دقت کافی در این خصوص صورت گرفته تا خطای ناشی از این کار به کمترین میزان ممکن برسد.
دهقانی ادامه داد: نتایج رتبه بندی سال ۹۹ با توجه به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی بر اساس چند بخش مختلف از جمله دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه‌های علوم کشاورزی و هنر و نیز به صورت درهمکرد دانشگاه‌های جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است.
وی افزود: در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازات و نیز رتبه‌های دانشگاه‌ها انتخاب بازه‌های رتبه‌ای به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده و بر این اساس، همه دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی به صورت بازه مشخص محاسبه و اعلام شده است.
دهقانی گفت: بدین صورت که برای تمام دانشگاه‌های جامع تا رتبه ۴۰، بازه‌های ۱۰ تایی تعریف شده است. دسته اول ۱۰ دانشگاه اول بوده که با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبه‌ای (۱۰-۱) قرار دارند، دسته دوم ۱۰ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۲۰-۱۱) قرار دارند، دسته سوم ۱۰ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۳۰-۲۱) قرار دارند و دسته چهارم ۱۰ دانشگاهی هستند که در بازه رتبه‌ای (۴۰-۳۱) قرار دارند و سایر دانشگاه‌ها در دسته پنجم و در رتبه ۴۱+ قرار می‌گیرند.
وی افزود: در گروه دانشگاه‌های صنعتی، تمام دانشگاه‌ها در دسته‌های ۵ تایی قرار می‌گیرند و دسته اول ۵ دانشگاه اول هستند که در بازه رتبه‌ای (۵-۱) قرار دارند، دسته دوم ۵ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۱۰-۶) قرار دارند، دسته سوم ۵ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۱۵-۱۱) قرار دارند و سایر دانشگاه‌ها در دسته چهارم و در رتبه ۱۶+ قرار می‌گیرند. در بخش درهمکرد دانشگاه‌ها نیز به شیوه بالا برای دانشگاه‌های صنعتی و جامع اعلام شده است با این تفاوت که برای این دانشگاه‌ها بازه‌های ۱۵ تایی اعلام شده و دانشگاه‌هایی که در بازه رتبه‌ای ۱۵-۱ قرار دارند به عنوان دانشگاه‌های دسته اول معرفی شده‌اند.
دهقانی اظهار داشت: چنانچه دو یا چند دانشگاه دارای رتبه مشابهی باشند، تعداد دانشگاه‌ها در آن بازه بیشتر خواهد بود و به همین نسبت به عدد بازه بعدی اضافه خواهد شد، به عنوان مثال در رتبه بندی درهمکرد دانشگاه‌های صنعتی و جامع و در بازه رتبه‌ای ۴۵-۳۱ تعداد دانشگاه‌ها به جای ۱۵ دانشگاه، ۱۶ دانشگاه است و به همین دلیل بازه رتبه‌ای بعدی به جای ۴۶ از ۴۷ شروع شده است.
دهقانی تاکید کرد: نکته‌ای که بیان آن حائز اهمیت است تفاوت جایگاه دانشگاه‌ها در دو رتبه بندی دانشگاه‌های جامع و صنعتی با درهمکرد دانشگاه‌ها می‌باشد، بدین صورت که ممکن است دانشگاهی در رتبه بندی دانشگاه‌های جامع دارای رتبه بهتری نسبت به یک دانشگاه باشد ولی در رتبه بندی درهمکرد در بازه رتبه‌ای پایین‌تری قرار گرفته باشد. این تغییر در رتبه به دلیل شیوه نرمال سازی است که در هر شاخص نسبت به دانشگاه اول انجام می‌گیرد و با تغییر دانشگاه‌ها ممکن است دانشگاه اول تغییر کند و به دنبال آن رتبه دانشگاه هم تغییر کند.
دهقانی گفت: از مزیت‌های رتبه بندی فوق امکان ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها بر اساس اطلاع از نقاط ضعف خود و برطرف نمودن آنها و نیز تاکید و استمرار در نقاط قوت در رتبه بندی برای سال‌های آینده است، بدین صورت که با توجه به اطلاعاتی که دانشگاه‌ها از نحوه عملکرد خود در رتبه بندی حاضر به دست می‌آورند می‌توانند به منظور عملکرد بهتر برنامه ریزی و سیاست گذاری داشته باشند.
وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود جزئیات عملکرد را در هر شاخص ملاحظه کنند، ضمناً نتایج رتبه بندی در وب سایت رتبه بندی به آدرس https://ur.isc.ac برای عموم در دسترس است و روش شناسی آن نیز به صورت واضح در همین وبگاه قرار داده خواهد شد. لازم به ذکر است رتبه تمام دانشگاه‌های هم بازه یکسان بوده و ترتیب قرار گرفتن آنها در هر بازه بر اساس حروف الفبا بوده است.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که اساساً برای دانشگاه‌ها، رتبه بندی نباید به یک هدف تبدیل شود بلکه ابزاری است که دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در طی مسیر پیموده شده راهنمایی کند و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود امکان اصلاح مسیر و بخصوص حرکت در راستای توسعه علمی همه جانبه سازمان و در نتیجه کشور را مشخص نماید. لذا دقت شود که وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در هر جایگاه و رتبه موجب کاهش ارزش آنها نخواهد شد و قطعاً با تاکید بر نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف قادر خواهند بود در مسیر مأموریت همه جانبه خود ادامه دهند.

جایگاه دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی سال ۹۹ (به ترتیب حروف الفبا)
 
بازه رتبه دانشگاه
۱-۱۵ دانشگاه اصفهان
دانشگاه تبریز
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه گیلان
۱۶-۳۰ دانشگاه ارومیه
دانشگاه الزهرا (س)
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان
دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه رازی
دانشگاه زنجان
دانشگاه سمنان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه صنعتی سهند
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه یزد
۳۱-۴۵ دانشگاه اراک
دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
دانشگاه پیام نور
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه شاهد
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه صنعت نفت
دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شیراز
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
دانشگاه قم
دانشگاه مازندران
دانشگاه یاسوج
۴۷-۶۰ دانشگاه ایلام
دانشگاه تفرش
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه دامغان
دانشگاه زابل
دانشگاه صنعتی قم
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دانشگاه صنعتی همدان
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
دانشگاه گلستان
دانشگاه لرستان
دانشگاه مراغه
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
دانشگاه هرمزگان
+۶۱ دانشکده علوم انسانی حضرت معصومه (س)
دانشکده فنی مهندسی گرمسار
دانشگاه اردکان
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بزرگمهر قائنات
دانشگاه بناب
دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل
دانشگاه تربت حیدریه
دانشگاه جهرم
دانشگاه جیرفت
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی
دانشگاه صنعتی اراک
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشگاه صنعتی قوچان
دانشگاه علم و فناوری مازندران (بهشهر)
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دانشگاه فسا
دانشگاه کوثر
دانشگاه مذاهب اسلامی
دانشگاه ملایر
دانشگاه میبد
دانشگاه نیشابور
مجتمع آموزش عالی زرند
مجتمع آموزش عالی سراوان
مجتمع آموزش عالی گناباد
مرکز آموزش عالی اقلید
مرکز آموزش عالی لار
مرکز آموزش عالی ممسنی

جایگاه دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه بندی سال ۹۹ (به ترتیب حروف الفبا)
 
بازه رتبه دانشگاه
۱-۱۰ دانشگاه اصفهان
دانشگاه تبریز
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه فردوسی مشهد
۱۱-۲۰ دانشگاه ارومیه
دانشگاه الزهرا (س)
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه زنجان
دانشگاه سمنان
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان
دانشگاه گیلان
۲۱-۳۰ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
دانشگاه پیام نور
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
دانشگاه رازی
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه قم
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد
۳۱-۴۰ دانشگاه اراک
دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه زابل
دانشگاه شاهد
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه لرستان
دانشگاه مراغه
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
+۴۰ دانشکده علوم انسانی حضرت معصومه (س)
دانشگاه اردکان
دانشگاه ایلام
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بزرگمهر قائنات
دانشگاه بناب
دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل
دانشگاه تربت حیدریه
دانشگاه تفرش
دانشگاه جهرم
دانشگاه جیرفت
دانشگاه دامغان
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دانشگاه فسا
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
دانشگاه کوثر
دانشگاه گلستان
دانشگاه مذاهب اسلامی
دانشگاه ملایر
دانشگاه میبد
دانشگاه نیشابور
دانشگاه هرمزگان
مجتمع آموزش عالی سراوان
مجتمع آموزش عالی گناباد
مرکز آموزش عالی اقلید
مرکز آموزش عالی لار
مرکز آموزش عالی ممسنی

جایگاه دانشگاه‌های هنر و کشاورزی کشور در رتبه بندی سال 99
جایگاه دانشگاه‌های هنر کشور در رتبه بندی سال ۹۹ جایگاه دانشگاه‌های کشاورزی کشور در رتبه بندی سال ۹۹
رتبه نام دانشگاه رتبه نام دانشگاه
۱ دانشگاه هنر اصفهان ۱ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۲ دانشگاه هنر تهران ۲ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
۳ دانشگاه هنر اسلامی تبریز ۳ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
۴ دانشگاه هنر شیراز ۴ دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام
انتهای پیام/
 رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم اعلام شد خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  عضوهیئت علمی   4 سالها پیش  

1- نزدیک بودن امتیازات نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای بازه بندی رتبه دانشگاه ها باشد. علی الخصوص برای ده دانشگاه اول بهتر است رتبه مطلق درج شود تا امکان مقایسه میسر باشد.
2- ذکر تعداد 15 دانشگاه در هر بازه، علی الخصوص بازه 1 تا 15، این ذهنیت را ایجاد می کند که افزایش تعداد دانشگاه های برتر از 10 به 13 و اکنون از 13 به 15، در اثر اعمال نفوذ دانشگاه هایی بوده است که اصرار به قرار گرفتن در زمره دانشگاه های برتر داشتند.
3- با این روند باید در انتظار ظهور بازه 1 تا 75 بود.
4- به نظر می رسد در بین ده دانشگاه جامع باید به جای دانشگاه باهنر کرمان، نام دانشگاه گیلان درج می شد.
پژوهشیار