گزارش اختصاصی نصر/

چالش های راه اندازی استارت آپ از زبان بنیان گذار "یونیک اپ" (UNIQOP)/ ذائقه ایرانی در قاره ای دور

1399/12/28 - 07:57 - کد خبر: 39547 نسخه چاپی

نصر: جوان کارآفرین تبریزی در گفتگو با نصر از دلایل بروز چالش‌ها در فضای استارتاپی در هر جامعه با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن متفاوت است.

به گزارش نصر، حامد صفری بنیان گذار استارت آپ "یونیک اپ" (UNIQOP) فروشگاه اینترنتی محصولات ایرانی در ایالت کالیفرنیا و چند کسب و کار نوپادر ایران، گفت: در هر جای دنیا که باشید استارتاپ ها با چالش های تامین منابع مالی، همکاری با نهادهای پشتیبان و همکاری بین سازمانی، دسترسی به زیرساخت فنی، مسایل فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌گذاری و حاکمیت دولت در اکوسیستم استارتاپی، مسایل حقوقی و قانونی، تامین نیروی انسانی متخصص و دسترسی به بازار مواجه هستند.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر فعالیت جوانان ایرانی برای راه اندازی استارت آپ بسیار افزایش یافته است، اما سرنوشت فعالان استارت آپی ایرانی آنچنان با موفقیت همراه نیست، از طرفی برای اکثر شرکت های استارت آپی در کشورهای توسعه یافته وضعیت بهتری رقم خورده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه ﻓﻘﺪان ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻣﻌﻨﻮی و ﺣﻖ ﮐﭙﯽ راﯾﺖ سبب شده است ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﯾﺪه ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ درﭘﯽ اﯾﺠﺎد اﺳﺘﺎرﺗﺎپ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻣﯿﺪ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮد داﺳﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، گفت: ﺣﺘﯽ اﮔﺮ اﯾﻦ اﻓﺮاد اﯾﺪه ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮﺑﯽ ﻫﻢ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ آن را ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﻓﺮاد دﯾﮕﺮی از اﯾﺪه و ﻣﺤﺼﻮﻻت آﻧﻬﺎ ﮐﭙﯽ ﺑﺮداری ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﺮای ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر آﻧﻬﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﺟﺪی اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻨﺪ.
این کارشناس نرم افزار جوان به دیگر چالش حاکم بر جو فعلی فضای استارت آپ های ایرانی و خارج از کشور اشاره کرد و افزود: اﮐﺜﺮ اﺳﺘﺎرﺗﺎپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ راه اﻧﺪازی ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و اﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻫﺴﺘﻨﺪ،ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻧﻬﺎ، وﺟﻮد زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻻزم در ﺣﻮزه ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ.
وی اضافه کرد: زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﺮار اﺳﺖ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺷﻤﺎ ﭘﯿﺮاﻣﻮن حوزه ﻓﺎوا ﺑﺎﺷﺪ و ﭘﺎﯾﻪ اﺻﻠﯽ آن ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺎﺷﺪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی آن ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺑﻮد، زیرا ﺑﺪون وﺟﻮد دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ارزان ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﻣﮑﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرت آپ ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
صفری ادامه داد: ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر ﻣﺎ در ﺣﻮزه زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎی ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ اﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻓﺎﺻﻠﻪ زﯾﺎدی دارﯾﻢ.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی و موفقیت یک استارت آپ به نگاه اجتماعی جامعه حاضر در آن نیز بستگی دارد، اظهار داشت: با فرهنگ سازی، تولید محتوا و تبلیغات می توان نظر اجتماع را جلب کرد.
این جوان کارآفرین با بیان اینکه عوامل بیرونی خیلی بیشتر از مشکلات داخل تیم، کسب و کار رادتحت فشار قرار می دهد، گفت: اگر در حوزه فناوری کسب و کاری راه اندازی می کنید مدت زمان کمی برای ثتبیت جایگاه خود دارید چرا که تکنولوژی در لحظه پیشرفت می کند، البته اگر از روند صحیح کسب درآمد داشته باشید هیچ مانعی برای فعالیت های شما وجود ندارد.
صفری که چند ماهی است در ایالت کالیفرنیا استارت آپ فروشگاه آنلاین محصولات و مواد غذایی ایرانی را راه اندازی کرده است، با بیان اینکه حتی در آمریکا که که مهد تکنولوژی است بعضا مشکلاتی داریم، گفت: درست است که در آمریکا چرخه ای ایجاد شده است که استارت آپ ها با کسب و کارهای دیگر و دولت عجین شده اند و این امر باعث می شود اقتصاد مداوم در حرکت باشد، اما هر کشوری چالشی دارد.
وی افزود: بر فرض مثال فروشگاه اینترنتی آمازون که شهرت جهانی دارد هر روز به یک تکنولوژی جدید قدم می گذارد و این قانون است که خودش را آن تطبیق می دهد نه اینکه به دلیل حفره ها و محدودیت های که ناشی از بروز نبودن قوانین با کسب و کار نوپا هست مانعی به وجود آید.
وی با اشاره به اینکه پروسه ثبت یک کسب و کار در ایران بسیار طولانی بود و نزدیک به سه ماه طول کشید.
، گفت: در آمریکا از طریق یک وب سایت با پر کردن فرم های مربوطه کسب و کار خودتون رو ثبت می کنید و مجوز شما در طی چند روز صادر می شود.
وی در خصوص چالشی که در فروشگاه آنلاین "یونیک اپ" (UNIQOP)  با آن روبرو است، اظهار داشت: دو طیف متفاوت از مشتری داریم، طیفی که پراکنده هستند و در شهرهای مختلف زندگی‌می کنند، خوب این طیف چون دسترسی کمتری به مواد غذایی ایرانی دارند ، ذاتا به دنبال فرصتی برای خرید اینترنتی بودند و با یک جستجوی ساده به ما دسترسی پیدا کردند، اما طیف دیگر ساکنین خود کالیفرنیا و لس آنجلس هستند و در حالت عادی دسترسی به سوپرمارکت های ایرانی واقع در شهر دارند و این‌ما هستیم که باید خودمان را به آنها معرفی کنیم و با ارائه سرویس های متنوع رضایت آنها را جلب کنیم.
وی در خصوص رابطه ایرانی هاس مقیم امریکا با تکنولوژی گفت: از لحاظ سنی به دو دسته تقسیم می شوند، افرادی که رنج سنی بالایی دارند و علاقه ای برای استفاده از تکنولوژی ندارند و چون تعداد آنها بالاست به نوعی سبب شده اند طیف ایرانی مقیم آمریکاها همچنان زندگی سنتی داشته باشند و این امر باعث شد سیستم های جدید و کسب و کار نوپایی که برای جامعه ایرانیان مقیم آمریکا راه اندازی می شود زیاد رشد نکند.
وی ادامه داد: طیف جوان نیز چشم به راه استارت آپی ایرانی نیستند و در قدم های اول به سراغ تکنولوژی های آمریکایی رفته اند.
صفری با توجه به تجربیاتی در حوزه استارت آپ ها کسب کرده است، به جوانانی که به دنبال راه اندازی کسب و کار نوپا هستند، گفت: اگر وارد حوزه استارت آپ می شوند حتما با برنامه ریزی پیش بروند، حتما پیش از شروع هر کاری بازار و فرصت ها را شناسایی کنند و  چالش های اقتصادی را بررسی کنند و واقعا به فکر نحوه سرویس دهی به مشتری و جلب رضایت آن باشند.
وی افزود: معمولا در روزهای آغازین استارتاپ، کارآفرین نسبت به نظرات مشتری حساسیت بالایی داشته و تلاش می‏ کند خیلی سریع، مسائل مشتری را حل کرده و محصول بهتری به وی ارائه کند، به مرور زمان و با بزرگ‏تر شدن استارت آپ عکس‏ العمل به خواسته‏‌های مشتری، زمان‏بر می‏ شود، اما یک استارتاپ، همواره باید در حل مسائل مشتریان، دچار روزمرگی و کندی نشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جوانان به دنبال ایده های نو باشند که در منطقه جغرافیا خود پیش از این راه اندازی نشده است.
انتهای پیام/
چالش های راه اندازی استارت آپ از زبان بنیان گذار گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار