امین زاده در نشست با خبرنگاران مطرح کرد؛

نقش راهبردی گروه ماشین سازی تبریز در رشد و توسعه صنعتی کشور/ زیرساخت های قطب سوخ خودروسازی کشور در تبریز فراهم است

1399/12/19 - 11:46 - کد خبر: 39204 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با استقبال از بازگشت گروه ماشین سازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفت: نقش ماشین سازی تبریز در رشد و توسعه صنعتی کشور یک نقش محوری و راهبردی است و بسیاری از صنایع بزرگ امروز کشور زاییده گروه ماشین سازی و فرهنگ ماشین سازی تبریز هستند.

به گزارش نصر، "حبیب امین‌زاده" طی در نشست خبری با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: امسال را با بیماری کرونا آغاز کردیم که تمام دنیا درگیر این بیماری بود و این بیماری بر بیشتر فعالیت ها سایه انداخت.
 
وی به تقاضای سنگین ماسک و مواد ضدعفونی کننده اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا ما تقاضای سنگین خرید ماسک و مواد ضدعفونی مواجه شدیم؛ اما در زمانی اندک کارخانه‌های استان با تبدیل خطوط تولید خود به تولید ماسک توانستند نیازهای استان و کشور را در عرض 45 روز پاسخگو باشند.
 
رئیس سازمان صمت گفت: صنعتگران ما در کمترین زمان به نیازهای بازار پاسخ دادند و روزهای 15 تا 20 فروردین موفق شدیم اولین دستگاه تولید ماسک را وارد بازار و به نوعی خودکفایی داخل استان و کشور را در این عرصه تامین کنیم، شاید کشور در آن مقطع حساس مدیون صنعت آذربایجان است.
 
امین‌زاده بیان کرد: ما در سال جهش تولید تکلیف داشتیم به میزان یک میلیون دلار قطعات صنایع مختلف را داخلی‌سازی کنیم و امروز موفق شدیم فراتر از این تکلیف عمل کرده و عمده قطعات صنعت مس و خودرو را داخلی سازی کنیم و آذربایجان‌شرقی در سه ماهه اول سال رتبه اول و در 9 ماهه رتبه سوم جهش تولید را به خود اختصاص داد.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاهی که بیشترین پیشرفت عملکری را داشت معرفی شد.
 
امین‌زاده ادامه داد: واحدهای تجاری ما توانستند به برنامه 3.8 میلیارد دلاری صادرات جامه عمل پوشانده و بخش خصوصی با فرآیندی مطلوب به نیازهای جامعه جهانی پاسخگو باشند.
 
 رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی از ایجاد اولین واحد تولید شیشه خودرو کشور در تبریز خبر داد و افزود: تا حالا این محصول مهم صنعت خودروسازی وارد می شد، اما امروز صنعتگران ما توانستند در داخل کشور شیشه خودرو را که ویژگی های فنی خاصی دارد، تولید داخل کنند.
 
امین زاده ادامه داد: ما  در زمینه صادرات فولاد 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم؛ طرح های توسعه ای صنایع فولاد استان در دست اجراست و با بهره برداری از این طرح ها آذربایجان شرقی رتیه دوم صنعت فولاد را به خود اختصاص خواهد داد.
 
وی اضافه کرد: به میزان 32 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در این عرصه انجام خواهد گرفت و در حال حاضر 6 پروژه عمده فولادی در استان فعال هستند که اگر اجرایی شوند، آذربایجان‌شرقی تبدیل به اصلی ترین قطب فولاد کشور می‌شود.
 
امین زاده تصریح کرد: یکی از چالش‌های واحدهای تولیدی ما تامین ورق فولادی و کارشکنی‌هایی بود که در این مورد انجام می‌گرفت که با درایت و وحدت رویه توانستیم واحدها را مصون نگه داریم و رتبه یک لوازم خانگی و تولید مقاطع فولادی را به خود اختصاص دهیم.
 
وی در باره ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز هم گفت: اساسی ترین نیازهای این مهم نیروی انسانی متخصص و وجود صنایع زیرساختی و قطعه سازی است که همه این زیرساخت ها در تبریز وجود دارد.
 
امین زاده ادامه داد: عملیاتی کردن پروژه نفلین سینیت سراب و توسعه صنایع مس‌سونگون را سه برنامه اساسی سازمان صمت استان برای سال آینده خواهد بود. متاسفانه نفلین سینیت سراب با اینکه به مرحله قرارداد رسید آنطور که باید اجرایی نشد و امیدواریم به‌زودی در سراب شاهد آغاز عملیات اجرائی آن باشیم.
 
وی در خصوص توسعه صنایع مس در استان نیز افزود: در ارتباط با فازهای توسعه مس‌سونگون 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای تولید مس کاتدی و ذوب اتفاق می‌افتد که مناقصه آن انجام شده است و زیرساخت‌های لازم قطب سوم خودروسازی  نیز کاملا فراهم است.
 
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال آینده تکمیل زنجیره تامین و ارزش مزیت‌های استان مثل شیرینی و شکلات، جزو اولویت‌های ما قرار دارد، متذکر شد: 20 درصد ظرفیت صادراتی استان مربوط به شیرینی و شکلات است و با پیگیری‌های اساسی سعی داریم در زمینه ساخت کارخانجات تولید گلوکز به نتایج مورد انتظار دست یابیم.
 
امین زاده در ادامه از تعیین تکلیف گروه ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از اتفاقات بسیار خوب امسال یاد کرد و افزود: گروه ماشین سازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان سازمان مادر خود بازگشت و الحمدلله مشکلاتی که در بحث خصوصی سازی متوجه این صنعت مادر کشور شده بود برطرف شد.
 
وی افزود: با تعیین هیات مدیره قانونی و مدیرعامل شرکت های گروه ماشین سازی تبریز انتظار رونق تولید و توسعه بیش از پیش گروه ماشین سازی تبریز را داریم و امیدواریم با همت هیات مدیره این گروه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شاهد بروزرسانی، اصلاح ساختار و تقویت تولید در گروه ماشین سازی تبریز باشیم.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: نقش محوری ماشین سازی تبریز در رشد و توسعه صنعتی کشور یک نقش راهبردی است و بسیاری از صنایع بزرگ امروز کشور زاییده گروه ماشین سازی و فرهنگ ماشین سازی تبریز هستند.
 
امین زاده در بخش دیگری از سخنان خود بخش معدن را یکی از محورهای مهم توسعه استان شمرد و افزود: در زمینه معادن ما با چالش هایی مواجه هستیم و ضمن اینکه بیشترین ظرفیت های معدنی را داریم، دارای بیشترین ظرفیت های طبیعی و محیط زیست هم هستیم که باید با مدیریت درست از همه این ظرفیت ها استفاده کرد.
 
وی گفت: استاندار دستور داده است هیچ معدنی به دلایل زیست محیطی تعطیل نشود و ضمناً هیچ معدنی هم حق ندارد به ضوابط زیست محیطی بی توجه باشد و به محیط زیست آسیب برساند.
 
انتهای پیام/
 
 
نقش راهبردی گروه ماشین سازی تبریز در رشد و توسعه صنعتی کشور/ زیرساخت های قطب سوخ خودروسازی کشور در تبریز فراهم است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار