خبر/

پرديس هايى بر پرده

1399/12/09 - 21:18 - کد خبر: 38625 نسخه چاپی

نصر: تكيه بر مبانى فرهنگ اصيل اسلامى ايرانى،به طرح جهانى فرهنگ و هنر متأثر از قرآن كمك خواهد كرد.

به گزارش نصر، همزمان با میلاد مبارک حضرت علی (ع)، مراسم افتتاح گالری شهریاران و نمایشگاه گروهی اساتید با نمایش اثردیده‌نشده‌ای از منصور قندریز و آثاری از محمد فاسونکی، ناصر اویسی، هادی فدوی، عربعلی شروه و سعید امکانی برگزار شد.
در آغاز این مراسم، که به صورت خصوصی و آنلاین و با حضور جمعی از بزرگان فرهنگ و هنر ایران برگزار شد،  علی‌اصغر شعردوست مدیر مسئول موسسۀ فرهنگی و هنری شهریار با تأکید و لزوم ورود فعال بخش خصوصی در حوزۀ فرهنگ و هنر، تولد گالری شهریاران را ثمرۀ نوزایی و ورود افکار و رویکردهای جدید، علمی و روزآمد به عرصۀ اقتصاد هنر دانست.
نماينده ادوار مجلس شوراى اسلامى و سفير پيشين ايران در تاجيكستان گفت: در زمانه اى كه تقابل  بين فرهنگ و هنر و تمدن قويم ايرانى و اسلامى با تمدن و فرهنگ مغرور غربى تبليغ مى شود، راههاى جهانى شدن تمدن، فرهنگ و هنر اسلامى و ايرانى چيست؟ پاسخ به اين سؤال موضوع سخنان على اصغر شعردوست در آيين افتتاح گالرى شهرياران بود.
شعردوست گفت:تمدن و فرهنگ و هنر اسلامى از نخستين ايام شكل گيرى متأثر از كلام وحيانى و قرآن كريم بوده است.در زمانه اى كه هنر عرب جاهلى در اسبى چالاك و رهپوى و زيبا و شمشيرى برنده خلاصه مى شد، معجزه پيامبر مكرم اسلام در ميان چنين قومى اثرى از نوع كلام بود كه عاليترين ويژگيهاى هنرى در آن به روشنى هويداست. برخى از انواع هنرهاى اسلامى مستقيم و بعضى غير مستقيم از اين معجزهٰ جاويدان پيامبر اسلام يعنى قرآن تأثير پذيرفتند.
به ديگر سخن قرآن تأثيرگذارترين منبع هنرى در تاريخ هنر اسلامى بوده است. از قلمرو ادبيات، تا خط و تذهيب و نگارگرى و قرائت. خَلق چنين مجموعه اى عظيم و بى نظير نشان از حضور تمدن پربار اسلام در عرصه فرهنگ جهانى است.به رغم تحولاتى كه پس از دوران نوزايى در هنر شرق و غرب پديد أمده، هنر اسلامى زايندگى و هنر خويش را تا بدانجا حفظ كرده كه گروهى از صاحب نظران برآنند كه مهمترين رقم زنندهٰ سرنوشت آيندهِ جهان، تمدن پربرگ و بار اسلامى است.
سفير پيشين ايران در تاجيكستان در بخش ديگرى از سخنان خود گفت: بازسازى مجدد فكر اسلامى و ظهور نهضتهايى كه از اسلام تأثير پذيرفته اند، رويكرد دينى به تمام مقولات هنرى را شدت بخشيده است. در دين مبين اسلام خداوند به صفت "جمال" موصوف شده و هر جميلى را دوست دارد. هنرمندان راستين، بازكنندگان دريچه هاى غيب به روى انسان هستند و پيامگذار عالم قدس، هنر راستين در پى تعالى و كشف پرده هاى حقيقت گام به عالم ماوراء مى نهد. در هنر راستينتجلى همه آرزوها و حقايق شهودى و آرمانها قابل مساهده است و "نگارگرى" از زمره اين هنرهاى راستين است.


 
در نقاشى رنگ و خط جاده اى به كهكشانهاى گمشده به آن سوى مرزهاى واقعيت ترسيم مى كند. در ايران پس از اسلام عموماً نقاشى در خدمت ادب و مذهب بوده است و همين امر به نقاشى ايرانى جنبهٰ ماورائى بيشترى بخشيده است.
دكتر شعردوست در بخش ديگرى از سخنان خود ضمن تأكيد بر ضرورت جهانى شدن فرهنگ و هنر ايرانى، جهانى شدن فرهنگ و هنر غربى و تأثير آن بر هنر شرقى  را ضايعه اى بر هنرشرقى و ايرانى قلمداد كرده و گفت: سخن بر سر نيك و بد نقاشى مغرب زمين نيست، اما نكته اى كه بتيد به آن توجه داشت اين است كه مبانى اين هنر از مجموعه فرهنگ و تمدن و ايستارهاى اخلاقى و سياسى و اجتماعى آن تمدن اخذ شده است و خاص آن حوزه است و به يقين با نقاشى ايران و هند و چين و ژاپن تفاوت بسيار دارد.
همين امر در باب نقاشى مشرق زمين صدق مى كند. سيطرهٰ فرهنگ غرب بر شرق تمام هويت فرهنگى مشرق زمين را تحت تأثير قرار داد و مولود را از بستر و منشاء خويش جدا كرد. نقاشى ايرانى كمتر امكان تبيين و توضيح و تحكيم موقعيت خويش را پيدا كرده و هجوم فرهنگ مغرب زمين كيان اين بخش از هنر ما را جداً مورد تهديد قرار داد. اما در اين ميان نوآورى و اعتماد به نفس گروهى معدود باعث شده است در هنگامهٰ رنگ باختنها و يكدست شدنهاز، نگارگرى ايرانى هويت ميتقل خويش را بازيابد مثلاً نام ايران با نگارگرى مينياتور و نام اين نوع از نگارگرى با سرزمين ايران پيوند جدانشدنى برقرار  كرده است.آنانكه به سوداى جهانى شدن مبانى فرهنگ خويش را يا فراموش كردند و يا به آن كم اعتنا بودند، دريافتند كه اگر در اين بازار مكاره، جهانى شدن ميسور و مقدور باشد، جز با تكيه بر مبانى فرهنگ اصيل اسلامى ايرانى چنين امرى صورت پذير نيست و با بذل توجه به اين كيمياست كه مى توان راهى به جايى گشود و بن بست حادث شده را شكست. عضو پيشين كميسيون فرهنگى با اشاره به نقش دولت در راهگشايى براى عرضهٰ فرهنگ ايرانى در فراتر از مرزهاى ايرانى ابراز اميدوارى كرد كه طرحهايى نو براى حضور آثار فخيم هنرى كشورمان درافكنده شود.
شعردوست در پايان ضمن برشمردن ويژگيهاى نقاشى سقاخانه از مرحوم قندريز بعنوان مبدع اين سبك كه در دههٰ چهل شمسى دار فانى را وداع گفته تجليل و از چهره هاى فرهنگى و هنرى شركت كننده در افتتاح اين گالرى اظهار سپاس كرد.
در ادامه دکتر سیدصالح موسوی مدیر علمی گالری شهریاران به نمایندگی از گروه طراح و مدیریت گالری، به نحوه شکل‌گیری و بسط ایدۀ آغازین این گالری پرداخت.
ایشان هنر را یک ایدۀ ممتاز برای خلق و درک معنا در جهان معاصر معرفی کرد و با تأکید بر جایگاه هنر در زندگی روزمره، هنر را به مثابه یک مهارت زندگی معرفی کرد. در پایان، با تأکید بر رویکرد علمی گالری، شهریاران را جایگاهی برای تجارب فرهنگی‌ و هنری ممتاز برای مخاطبان هنرهای تجسمی در ایران دانست و از تمام هنرمندان ایران برای همکاری دعوت نمود. 
"نمایشگاه گروهی اساتید به یادبود منصور قندریز"، تا ۱۷ اسفند 1399 در محل گالری شهریاران به آدرس تهران، خیابان قائم‌مقام، کوچۀ دهم، پلاک 24، طبقه 4، واحد 15 برقرار خواهد بود.
پرديس هايى بر پرده نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار