میتباخ (19)/

طرز تهیه آش رشته مجلسی

1399/12/07 - 15:12 - کد خبر: 38504 نسخه چاپی

نصر: یکی از جذاب ترین بخش های جذب گردشگر در غذاهای خوش طمع و خوشمزه مردمان همان منطقه است. لذا آشنایی با غذاهای بین المللی ما را به سمت کشف ناشناخته هایی هدایت می کند.

آژانس خبری تحلیلی نصر به منظور معرفی غذاهای دلپذیر بخش ویژه ای با نام "میتباخ" را ایجاد کرده است که قرار است در این بخش نحوه پخت این غذاها را نیز معرفی نماید.
 
 
نوزدهمین قسمت از این مجموعه مطالب نحوه طرز تهیه "آش رشته مجلسی" خوشمزه را معرفی می کنیم، امیدواریم این سلسله مطالب بتواند در معرفی این ظرفیت ها اثرگذار باشد.


 
مواد لازم:
لوبیا چیتی: یک پیمانه
نخود: یک پیمانه
عدس: یک پیمانه
رشته آش: 400 گرم
پیاز: سه عدد
سیر:یک کله کامل
نعنا :خشک دو قاشق غذاخوری
کشک: 450 گرم
سبزی آش:(تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج)
آب قلم :یک پیمانه
زردچوبه و نمک :به مقدار لازم
مغز گردو: به مقدار لازم


مرحله اول
حبوبات منبع غنی پروتئین، کلسیم و پتاسیم برای بدن هستند و مصرف آن‌ها در وعده‌های غذایی روزانه ضروری است. با این حال نباید فراموش کرد که حبوبات باعث ایجاد نفخ می‌شوند و برای تهیه یک آش رشته خوشمزه باید نفخ آن‌ها را بگیرید. پس حبوبات آش را از روز قبل در آب قرار داده و دو تا سه بار آب آن‌ها را عوض کنید و دور بریزید.

مرحله دوم
در این مرحله باید پیاز و سیر را خرد به صورت جداگانه سرخ کنید و هنگام تفت دادن به پیازها کمی زردچوبه بزنید. مراقب باشید سیرها زیاد سرخ نشوند تا طعم تلخ به خود نگیرند. در همین حین لوبیا چیتی‌ و نخود را نیز در قابلمه‌ای پر از آب بگذارید تا خوب بپزند، در حدی که با فشار دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود به این حد رسیدند عدس و سبزی آش را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از چند دقیقه که عدس‌ها نیز کمی پختند مقدار آب جوش بیشتری به قابلمه اضافه کنید و سپس دو سوم پیازهای سرخ شده را درون آن بریزید.


مرحله سوم
به سبزی‌ها فرصت دهید تا خوب پخته شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند و عدس‌ها نیز نرم شوند. این پروسه حدود یک ساعت طول می‌کشد. در همین فاصله گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و زردچوبه و نمک ورز دهید و کوفته قلقلی‌هایی که آماده می‌کنید را در تابه سرخ کنید. اگر کوفته قلقلی‌ها را درشت آماده می‌کنید، در 10 دقیقه پایان پخت آنها را در قابلمه آش بیندازید و اگر کوفته‌های ریز آماده کرده‌اید، آنها را برای تزیین روی آش به کار ببرید.


مرحله چهارم
حالا نوبت به رشته‌ها می‌رسد. رشته‌ها را از وسط نصف کنید و درون قابلمه بریزید. دقت کنید که از این مرحله به بعد باید بالا سر آش بمانید و بدون اینکه رشته‌ها خرد شوند آش را آرام هم بزنید. چون رشته آب را به خود میگیرد در حین هم زدن کم کم به آش آب اضافه کنید تا سفت نشود. باید آنقدر به آن آب اضافه کنید تا آش شما کاملا رقیق شود.

مرحله پنجم
بعد از آن کشک پاستوریزه را کم کم به آش اضافه کنید و اجازه دهید تا در آن حل شود و روی حرارت چند قل بخورد و جا بیافتد. اینکار حدود پنج تا ده دقیقه زمان می‌برد. بعد از آن زیر آش را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا آش خودش را بگیرد. آش رشته مجلسی شما حاضر است، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و برای تزئین از پیازداغ، نعنا داغ و کشک استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر مغز گردو و خلال هویج سرخ شده را نیز برای تزیین به کار ببرید.
انتهای پیام/
طرز تهیه آش رشته مجلسی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار