خبر/

مبارز نستوهی که در محراب شهید شد

1399/06/20 - 10:09 - کد خبر: 26704 نسخه چاپی

نصر: شهید مدنی جزو شخصیت‌های ممتازی بود که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشت و حضور موثر وی در عرصه‌های مختلف انقلابی و دینی باعث شد تا دشمن احساس خطر کرده و این عالم وارسته را در محراب و حین عبادت، به شهادت برساند.

به گزارش نصر، امسال سی و نهمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید اسدالله مدنی‌ است، عالم و مبارز نستوهی که در 20 شهریورماه سال 1360 در محراب نماز جمعه در حال ذکر و راز و نیاز توسط منافقان کوردل به شهادت رسید و به عنوان «دومین شهید محراب انقلاب اسلامی» در تاریخ ماندگار شد.
شهید آیت‌الله مدنی در سال 1293 ه.ش در آذرشهر دیده به جهان گشود و در سن چهار سالگی مادر را و در سن 16 سالگی پدر خود را از دست داد و با رنجی فراوان وارد دوران جوانی شد.
این عالم وارسته در آغاز جوانی برای کسب علم و معرفت، از آذرشهر به قم عزیمت کرد و با این‌که در دوران استبداد رضا خانی، فضا علیه طلاب و روحانیون بود، اما شهیدمدنی با پشتکار به تحصیل علوم دینی پرداخت و از وجود علمایی چون "آیت الله سید محمد تقی خوانساری، آیت‌الله سیدمحمد حجت کوه کمری و حضرت امام(ره)" بهره برد.
آیت‌الله مدنی، پس از تحصیل به تدریس علوم دینی پرداخت و در مدت زمان کم جزو اساتید معروف حوزه علمیه نجف شد و از آیت اللّه حکیم، آیت اللّه کوه کمری و آیت اللّه خوانساری اجازه اجتهاد گرفت.

ابتدا تا انتهای زندگی‌ شهید مدنی، سراسر مبارزه بود
حجت‌الاسلام رسول برگی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی این مجاهد نستوه، اظهار کرد: از ابتدا تا پایان زندگی‌ شهید مدنی، سراسر مبارزه بود؛ ایشان، فرد عافیت طلب و محافظه کاری نبود و درنهایت شجاعت در مقابل افراد ضددین، ضداسلام و ضدشیعه ایستاد و حتی به مجاهدان انقلاب اسلامی کمک می‌کرد.
وی با بیان این‌که او همواره حامی افرادی بود که در راه خدا به خاطر دین مبارزه کردند، افزود: زمانی که نواب صفوی در حال آغاز فعالیت‌های خود علیه رژیم پهلوی بود، افراد بسیاری حتی سلام علیک خود را با نواب قطع کردند تا خطری تهدیدشان نکند، اما آیت الله مدنی کتاب‌هایش را فروخت و به نواب صفوی کمک کرد.
حجت‌الاسلام برگی با بیان این‌که شهید مدنی در نجف نیز همراه و یار امام راحل بود، گفت: زمانی که بسیاری از افراد به خاطر برخی مسایل و یا احتیاط و... نمی‌خواستند با امام راحل معاشرت کنند، شهید مدنی از اول تا آخر همراه و درکنار امام(ع) بود.
وی با تاکید بر این‌که این مبارز نستوه، سفرهای تبلیغی داخلی و خارجی به منظور دفاع و ترویج اسلام ناب محمدی داشت و علیه استکبار و رژیم پهلوی سخن گفت، اضافه کرد: شهید مدنی در مسیر مجاهدهایش، تبعیدها و زندان‌های بسیاری را به جان خرید اما حتی یک لحظه هم از مبارزه و دفاع از دین و انقلاب کوتاه نیامد.

مبارز نستوه علیه فرقه بهائیت
وی با اشاره به این‌که آیت الله مدنی از همان اوایل، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را علیه فرقه بهائیت شروع کرده است، ادامه داد: رضاخان برای ضربه زدن به شیعه، زمینه فعالیت فرقه بهائیت و سایر فرقه‌ها را فراهم کرده بود و سعی کرد تا بسیاری از سرمایه داران بهائی را در آذربایجان شرقی و به ویژه در حوالی آذرشهر پرورش داده و از لحاظ مالی و اقتصادی بر روی مردم مردم فشار بیاورد و مردم را در مقابل بهائیت بشکند.
خطیب برجسته تبریزی افزود: در آن زمان، آیت الله مدنی با سخنرانی‌های کوبنده خود علیه بهائیت، آبروی این فرقه را می‌برد و به مردم آگاهی می‌دهد تا از محصولاتشان استفاده نکرده و به سمتشان نروند.
وی با اشاره به این‌که شهیدمدنی ذوب در ولایت بود، خاطرنشان کرد: روزی که به عنوان نماینده امام راحل به منطقه آذربایجان فرستاده شد، افراد بسیاری به ایشان گفتند که خود دارای اعلمیت و اجتهاد بوده و خود را درگیر مسایل اجرایی و... نکند، اما ایشان از فرمان امام راحل تبعیت کرده و اطاعت از فرمایشات امام خمینی را واجب می‌دانست.
وی با بیان این‌که شهید مدنی در تبریز هم در عین مظلومیت شجاعانه ایستاد و با فرقه خبیث و عنود و غیرقابل بخشش "خلق مسلمان" روبه رو شد، افزود: روزی که این فرقه خبیث، شهید مدنی را در دکه راهنمایی محبوس کرده و به ایشان جسارت کردند، در آنجا هم دست از انقلاب و اسلام نمی‌کشید و تسلیم نمی‌شد و حتی از کوره درنمی‌رفت.
حجت‌الاسلام برگی با تاکید بر این‌که شهید مدنی حتی در اوج خطر و حتی زمانی که هر لحظه امکان ترورشان توسط معاندان وجود داشت، با طمانینه، شایستگی و بزرگواری ایستاد و از اسلام، انقلاب و امام راحل دفاع کرد، ادامه داد: امروز می‌بینیم که آیت الله مدنی به خاطر صبر، شجاعت و ایثار به اعتلا رسیده و فرقه عنود خلق مسلمان در کجا قرار دارد.
وی در ادامه به ساده زیستی آیت‌الله شهید مدنی و تاکیدات ایشان به مسئولان در مورد ساده زیستی اشاره کرد و گفت: شهید مدنی در اوج مظلومیت به شهادت رسید و معاندان با به شهادت رساندن این عالم، چهره عنود خود را نمایش گذاشته و سید محاسن سفید را همانند جدش امیرالمونین(ع)، در محراب عبادت به شهادت ‌رساندند.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تاکید کرد: هرچند شهید مدنی در ظاهر شهید شده‌اند اما با شهادت خود انقلاب را تضمین کرده و به مردم بصیرت دادند که دشمنان انقلاب چه کسانی هستند و چه می‌خواهند.
وی با اشاره به سخنان شهید مدنی در مورد شهادتش نیز یادآور شد: شهید مدنی در یکی از جلسات درس‌ گفته بود: «من در دو موضوع نسبت به خود شک کردم. یکی اینکه آیا من سیداسدالله هستم؟ دیگر این‌که آیا شهید می‌شوم یا نه؟ یک شب امام حسین علیه‌السلام را در خواب دیدم که بالای سر من آمد و دستی به سر من کشید و این جمله را فرمود: "یا بنی‌انت مقتول؛ پسرم تو شهید می‌شوی" که جواب دو سؤال من در آن بود».

شهادت در محراب، مظلومیت آیت‌الله مدنی را نشان داد
وی با تاکید بر این‌که شهادت آیت الله مدنی در محراب همانند شهادت امیرالمونین پیام دارد، افزود: چنانچه معاویه علیه حضرت علی(ع) تبلیغات بسیاری کرده بود و حتی برخی چنین می‌پنداشتند که امام علی(ع) نماز نمی‌خواند، اما پیام مظلومیت حضرت(ع) در محراب بلند شد و همه فهمیدند که معاویه دروغ می‌گفت و در حق علی(ع) اجحاف کرده است.
حجت‌الاسلام برگی ادامه داد: در زمان شهید مدنی نیز برخی شایعه‌ها و مطالب عجیب و ساختگی علیه این عالم وارسته منتشر می‌کردند اما مظلومیت ایشان در محراب نشان داده شد؛ او نه در معرکه جنگ یا در رفاه طلبی، بلکه در محراب عبادت و در حال انجام تسبیحات و تعقیبات نماز شهید شد.
وی با بیان این‌که شهادت در محراب، مظلومیت و شخصیت عبادی و عرفانی شهید مدنی و چهره خبیث دشمن را به نمایش گذاشت، گفت: فرقه خبیثی که در ظاهر نام خود را مسلمان گذاشته بودند، سید بزرگوار را در محراب و در حین عبادت به شهادت رساندند که این جنایت پیام بزرگی دارد.
انتهای پیام/
مبارز نستوهی که در محراب شهید شد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار