معاون مجتمع صنعتی و مدیر کاوه سودا :

محیط زیست ماهانه یک بار پساب کاوه سودا را مورد پایش قرار می دهد/ خطرناک بودن پساب این واحد توهمی بیش نیست!

1397/12/04 - 14:39 - کد خبر: 249 نسخه چاپی

نصر: معاون مجتمع صنعتی و مدیر کاوه سودا گفت: کاوه سودا آلودگی زیست محیطی و حرفه ای نداشته و شوری پساب آن یک سوم شوری دریاچه ارومیه است.

به گزارش نصر به نقل از  ایرنا، سعید حسنی روز پنج شنبه در بازدید اصحاب رسانه و هیات مدیره کانون توسعه مراغه از مجتمع کاوه سودا و آسافلوت اظهار داشت: اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار سالانه از سوی نهادهای متولی سنجش و نتایج آن به نهادهای مربوطه ارائه می شود.
وی افزود: همچنین سالانه آزمایش های متعددی از کارگران و کارکنان این مجتمع به صورت مستمر انجام شده و کنترل می شود.
وی اعلام کرد: شرکت کاوه سودا بزرگترین کارخانه تولید کننده کربنات سدیم و شرکت آسافلوت بزرگترین مجموعه تولید شیشه در کشور است و بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم در این مجتمع فعالیت می کنند.
حسنی به ضوابط محیط زیستی این مجتمع اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه جواز احداث این مجتمع در سال 83 صادر شود، استعلام های لازم انجام و مجوزهای لازم از سوی ادارات متولی صادر شده بود.
وی گفت: امور آب سالانه 4 بار و محیط زیست ماهانه یک بار پساب کارخانه را مورد پایش قرار می دهد و در گزارش های این دو نهاد هیچ نوع آلودگی گزارش نشده است و مطرح شدن خطرناک بودن پساب این واحد توهمی بیش نیست.
حسنی افزود: در زمینه هدایت و تصفیه پساب های صنعتی نیز همکاری های مطالعاتی و تحقیقاتی با شرکت های مشاوره ای بین المللی از جمله یک شرکت آلمانی در حال انجام بوده و در این ارتباط با دانشگاه تبریز، صنعتی سهند، ارومیه و مراغه نیز همکاری داریم.
مدیر این واحد صنعتی اضافه کرد: این مجتمع شامل 5 واحد تولیدی و 20 واحد معدنی است و مواد اولیه مورد نیاز از معادن مراغه، ملکان، مهاباد، آذرشهر، بناب، عجب شیر و اسکو تامین می شود.
حسنی ادامه داد: نمک و آهک مواد اولیه شرکت کاوه سودا هستند و سالانه بیش از 500 هزار تن نمک از دریاچه ارومیه برداشت می شود این در حالیست که در آمریکا و از دریاچه سالت لیک (saltlake) که شوری آن یک پنجم دریاچه ارومیه است سالانه 50 میلیون تن نمک برداشت می شود و اشتغالزایی آن بیش از 700 هزار نفر است.
وی با اشاره به شبکه حمل و نقل گسترده در این مجتمع ادامه داد: در زمینه حمل و نقل 800 کامیون در این مجموعه فعالیت می کنند و روزانه بیش از 100 دستگاه کامیون تولیدات کارخانه را حمل کرده و بیش از 400 دستگاه کامیون نیز مواد اولیه مورد نیاز را جابجا می کنند.
وی اضافه کرد: با راه اندازی این کارخانه و مجتمع و براساس آمار انجمن صنفی رانندگان، بیشتر کامیون داران منطقه فعال هستند و اشتغال زایی مناسبی در این بخش انجام شده است به طوری که راننده کامیون بیکاری در منطقه وجود ندارد.
حسنی همچنین به اخبار منتشر شده در خصوص آب مصرفی از سوی این کارخانه اشاره کرد و گفت: 60 میلیون مترمکعب ظرفیت سد علویان شهرستان مراغه است که از این مقدار 10 میلیون مترمکعب برای مصارف صنعتی است و سهم این مجتمع حدود 7 میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: فضای سبز ایجاد شده در محوطه این کارخانه نیز با همین آب آبیاری می شود اما آب بهای مصرفی طبق تعرفه صنعتی پرداخت می شود.
حسنی افزود: در طول 2 سال اخیر با استفاده از طرح بازچرخانی آب مصرفی، بیش از 30 درصد در مصرف آب این مجتمع صرفه جویی شده است.
وی ادامه داد: براساس اعلام شبکه توزیع برق آذربایجان شرقی، مجتمع کاوه سودا از نظر صرفه جویی در مصرف برق واحد نمونه صنعتی استان در سال گذشته انتخاب شده است.
وی با اشاره به اینکه تمامی مالیات های مجتمع در مراغه پرداخت می شود، افزود: حساب های بانکی این مجتمع در بانک های ملی و صادرات مراغه بوده و همچنین 80 درصد خریدها از این شهرستان است.
حسنی با اشاره به اینکه بیشتر نیروهای این مجتمع بومی منطقه هستند، افزود: از 2 هزار نیروی فعال در این مجتمع، بیش از یک هزار و 800 نفر اهل مراغه بوده و حدود 200 نفر نیز از شهرستان های بناب، عجب شیر و میاندوآب هستند.
مدیر کاوه سودا به تولیدات این کارخانه نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 350 هزار تن کربناب سدیم سالانه به عنوان مواد اولیه صنایع شوینده و شیشه در این واحد صنعتی تولید می شود.
حسنی افزود: آسافلوت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه و آیینه کشور بوده که هم اکنون محصولات تولیدی خود را به 45 کشور جهان صادر می کند.
وی به مشارکت این کارخانه در امور خیرخواهانه و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: توزیع پوشاک و کفش عید در بین کودکان و دانش آموزان روستاییان و مناطق محروم، کمک به بیماران نیازمند، تامین جهیزیه، آزادی زندانیان، تامین برخی تجهیزات بیمارستان های شهرستان و شهرهای اطراف و ساخت مدرسه 12 کلاسه در گلشهر از جمله این خدمات است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

انتهای پیام/

محیط زیست ماهانه یک بار پساب کاوه سودا را مورد پایش قرار می دهد/ خطرناک بودن پساب این واحد توهمی بیش نیست! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار