رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز عنوان کرد:
سایه شوم کرونا بر صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی
نصر: رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش صادرات و افت تولید روزانه صنعت قطعه سازی استان شده است، اظهار کرد: طی دوماه اخیر صادرات این صنعت به صفر رسیده است.
به گزارش نصر به نقل از ایسنا، یونس اکبرپور پایدار در گفتوگویی اظهار کرد: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، ساعت کاری واحدهای قطعه سازی کاهش یافت و این موضوع باعث افت تولید شد.
وی با بیان اینکه دسترسی قطعه سازان به ارز نیمایی محدود شده است، تصریح کرد: بسیاری از شرکتها بیشتر از دو ماه در صف خرید ارز نیمایی قرار میگرفتند؛ و این شرکت ها اکنون قطعات خود را با ارز آزاد تامین کرده و تمامی مواد اولیه از جمله، فولاد، فولاد مبارکه، قطعات ریختهگری و ... را به صورت نقدی خریداری می کنند و این امر باعث شده سرمایه در گردش آنها هر روز کاهش یابد.
وی با بیان اینکه قطعه سازان در تامین منابع ارزی با مشکل مواجه شدهاند، افزود: نوسانات ارز تاثیر منفی در واحدهای قطعه سازی گذاشته است؛ به عنوان مثال با دلار ۱۲ هزار تومانی قراردادی را منعقد میکنند اما در طی مدت قرارداد به دلیل نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه نیز افزایش مییابد؛ از این رو در پایان قرارداد قطعه سازان متضرر میشود.
اکبرپور تصریح کرد: خودروسازان برای سال آینده به صورت نقدی پیش فروش میکنند؛ ولی از این بابت برای قطعه سازان هیچ سودی در نظر گرفته نشده است؛ به طوریکه در حال حاضر سود بانکی اکثر بانکها حدود ۲۰ درصد بوده ولی سود قطعه سازان از بابت هزینه تولید حدود شش درصد است که این موضوع منجر به کوچکتر شدن منابع مالی آنها و کاهش دامنه توسعه فعالیتهای قطعه سازان شده است.
وی با بیان اینکه صنعت قطعه سازی دچار روزمرگی شده و قطعه سازان نمیتوانند آینده را پیش بینی کرده و نسبت به آن ماشین آلات خود را تامین کنند، افزود: صنعتی که نتواند آینده را پیش بینی کند، قطعا به هیچ وجه به اهداف خود در خصوص تکنولوژی، آر اند دی و تحقیق در رابطه با قطعات نمیرسد و هر روز ضعیف تر میشود.
اکبرپور پایدار با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا هیچ واحد قطعه سازی در استان تعطیل نشده است، گفت: واحدها تلاش می کنند تا سرمایههای انسانی خود را حفظ کنند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی تمام توان خود را برای تولید به کار گرفتهاند.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت خودرو، بیشتر فشارها به قطعه سازان تحمیل میشود و دلالان سود میکنند و اگر تدابیر لازم در این خصوص انجام نگیرد این صنعت از بین میرود.
رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعههای صنعتی و خودرو تبریز اظهار امیدواری کرد؛ دولت فکری به حال این صنعت بکند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا