خبر/
رکود سهمگین و کاهش نسبی قیمت ها در بازار خودرو
نصر: پس از وقایع دو روز گذشته در خصوص تغییر شرایط بازار خودرو، هنوز شورای رقابت فهرست رسمی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را منتشر نکرده است ولی سردرگمی مشتریان در بازار تشدید شده و به درخواست مسئولان، قیمت ها نیز از تمامی پلت فرم های رسمی خرید و خودرو حذف شده اند.
به گزارش نصر، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در این خصوص اینگونه توضیح میدهد: «وزارت صمت به این روش دلالان خودرو آگاه بوده و با ممنوعیت درج قیمت در سایتهای اینترنتی خودرو، قیمت بازار حدود 15 درصد کاهش یافته است.»
«بابک رحمانی» در این باره افزود: «در روزهای اخیر که قیمت خودرو در بازار افزایش حبابی داشته و بسیاری از مشتریان واقعی، توانایی خرید خودرو را نداشتند با محدودیت فعالیت دلالان و سودجویان روند نزولی گرفته و در چند روز اخیر، قیمتها کاهشی تا حدود 15درصد را تجربه کرده است.»
سال گذشته دیجیاتو در یک گزارش تحقیقی نشان داد که دلالان چگونه با کمک پلتفرمهای مجازی قیمت خودروها را افزایش داده و بر التهابات بازار میافزایند.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: «افزایش قیمت خودرو در بازار سودی نصیب خودروسازان نکرده و صرفا برخی واسطهگران و سودجویان مبالغ هنگفتی را کسب کردند و برخی مشتریان نیز متضرر شدهاند.»
رحمانی ضمن اشاره به تغییرات قیمتی بازار ناشی از محدودیت فعالیت دلالان از سویی و برنامه های افزایشی گروه صنعتی ایران خودرو در تولید و عرضه خودرو از سویی دیگر، اظهار امیدواری کرد: «در روزهای آینده نیز روند کاهشی قیمت در بازار ادامه داشته باشد و به این ترتیب مشتریان بتواند با خیال آسوده نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»
کاهش 15 درصدی قیمت ها از سوی معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو در شرایطی مطرح می شود که «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از ریزش شدید قیمت ها در بازار خبر میدهد.
وی در خصوص قیمتهای فعلی خودرو در بازار میگوید: «در برخی از خودروهای مونتاژ داخل درحدود 100 تا 110 میلیون تومان و در خودروهای داخلی از جمله 206 حدود 40 میلیون تومان ریزش قیمت داشتیم. در ضمن قیمت 85 تا 90 میلیون تومانی پراید فقط در کاغذ بود.»
به گفته موتمنی: «سود 10 درصدی مصوب شده برای خودرو نیز بسیار قابل توجهاست. وی معتقد است که تقاضاهای کاذب برای فروش خودرو به تدریج فروکش خواهد کرد.
مسئولینی نظیر موتمنی به کاهش التهاب بازار امیدوارند، به گفته ایشان: «در گذشته تقاضاهای خرید و ثبت نام خودرو در سایتهای خرید به دلیل اطمینان از سود 100 درصدی بوده است و با روشهای فروش جدید از بین خواهد رفت. بنابراین خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید و سوداگری در بازار خودرو از بین خواهد رفت.»
اما روی دیگر سکه ریزشی شدن قیمت ها در بازار خودرو طی روزها اخیر، رکود عمیق حاکم بر این بخش از بازار در شرایط فعلی است. به گفته نمایشگاهداران یا مسئولین دفاتر اسناد رسمی به دلیل مشخص نبودن قیمتها، مراجعه افراد به مراکز خرید و فروش خودرو به شدت کاهش یافته است و به نوعی بازاریان چشم انتظار صادر شدن قیمت های رسمی فروش کارخانه ای خودروها هستند.
از سوی دیگر، پس از عزل وزیر صنعت، روند مخالفت خودروسازان با تغییرات قیمتی نیز متوقف شدهاست و علیرغم صحبتهای اخیر رئیس انجمن خودروسازان، اثری از کنکاش بر سر خبر افزایش 10 و 23 درصدی قیمت محصولات کارخانه ای ایران خودرو و سایپا دیده نمیشود.
همچنین بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که با توجه به تجربیات سال گذشته، حذف قیمتها از روی وب سایتهای اصلی خرید و فروش خودرو نه تنها کمکی به کاهش التهاب بازار خودرو نمیکند، بلکه میتواند زمینهساز کوچ فعالین بازار به شبکههای مجازی و محیطهای غیرقابل رصد (نظیر گروه های تلگرامی) شود و اوضاع را به کلی از کنترل مسئولان امر خارج نماید.
به عبارت دیگر با حذف قیمتها از روی پلتفرم های اصلی، این ساختارها عملا کارایی خود را از دست میدهند و بدون هیچ دستاورد خاصی، در شرایط نامتعادل اقتصادی فعلی دچار ضرر و زیان مضاعف می شوند.
بنابراین در یک جمله میتوان گفت که در وضعیت فعلی، تقریبا تمامی اضلاع درگیر در پروسه خرید و فروش خودرو در حال متضرر شدن هستند و پس از وقایع روز دوشنبه (از اعلام خبر فروش خودرو به شیوه قرعهکشی تا برکناری وزیر صنعت)، بازار و صنعت خودروسازی کشور به نوعی در کما فرورفتهاست و حالا باید چشم انتظار فرا رسیدن هفته آینده ماند و دید که سرنوشت اهالی جادهمخصوص به چه نحوی رقم خواهد خورد.
انتهای پیام/
نصر