مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان؛

مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان آغاز شد

1399/02/03 - 12:00 - کد خبر: 18966 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از شروع عملیات مرمت سه راسته اصلی مجموعه بازار تاریخی زنجان خبر داد و گفت: در سال جاری با پیگیری انجام شده برای مرمت اضطراری سه راسته آسیب دیده "علی قلی"، "صباغ­ ها" و راسته اصلی این بازار اعتبار لازم تامین شد و مرمت آن‌ها در دست اجرا قرار گرفت.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، امیر ارجمند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: تامین اعتبار مورد نیاز در مرحله نخست از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان است و در ادامه نیز درصدد هستیم با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات ملی را نیز برای گسترس عملیات مرمت در سراها و مساجد مجموعه بازار تاریخی زنجان در دستور کار داشته باشیم. 
وی در خصوص مرمت اضطراری سه راسته آسیب دیده "علی قلی"، "صباغ­ ها" و راسته اصلی بازار تاریخی زنجان اظهار داشت: این عملیات مرمت بر اساس سرفصل های مرمتی تعریف شده، اقدامات استحکام بخشی پایه ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه ها، ترمیم گنبدهای فروریخته و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می شود.
ارجمند ادامه داد: در اقدام‌های مرمتی چون بدنه‌سازی، سبک‌سازی و بندکشی، استحکام بخشی پی و طاق‌ها، ساماندهی تاسیسات برقی، استحکام بخشی، عایق‌کاری و اجرای کانال­‌های نای‌کش انجام می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه بازار زنجان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در ایران است، گفت: این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت قدیمی زنجان است و سراها یکی از مهمترین عناصر کالبدی بازار آن هستند که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده است.
گفتنی است بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش ها وسراج ها  دارد.
بازار زنجان پنج مسجد و دو کاروانسرای مهم را نیز در خود جای داده است. این بازار شامل دو بخش بالا و پایین است و شهروندان برای ورود به آن ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارند و می توانند خرید خود را از بین ۹۴۰ مغازه و حجره موجود در بازار انجام دهند.
انتهای پیام/
مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان آغاز شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار