کارشناس کسب و کارهای دیجیتال در گفتگو با نصر؛

تجربه فروش ۱۰۰ درصدی برخی از کسب و کارهای آنلاین در دوران کرونایی

1399/01/23 - 17:09 - کد خبر: 18102 نسخه چاپی

نصر: کارشناس کسب و کارهای دیجیتال در گفتگو با نصر از تجربه فروش ۱۰۰ درصدی برخی از کسب و کارهای آنلاین از جمله فروش مواد غذایی، کتاب و میوه در دوران کرونایی گفت.

به گزارش نصر، در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از بنگاه های کوچک،خرد و سنتی و حتی برخی از کارخانه های صنعتی زیان اقتصادی زیادی را متحمل شدند، در این میان برخی کسب‌وکارها که پیش از این خود را با دنیای مدرن و آنلاین وفق داده بودند در سایه ارائه آموزش، خدمات و اقلام روزمره در بستر اینترنت شاهد روند رو به رشد نمودار اقتصادی خود بودند.

رامین اکبری ، موسس بهار کارآفرینان استارتاپی و کارشناس کسب و کارهای دیجیتال در خصوص نقش کلیدی کسب و کارهای خدمات آنلاین و فروشگاه های مجازی در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: خرید اینترنتی در ایران سالانه، رشد ۶۰ درصدی را تجربه می‌کرد اما کرونا باعث شد، این آمار در حوزه مختلف از جمله فروشگاه های مجازی، خدمات آنلاین، سیستم های بانکداری در بستر اینترنت و... یک باره شاهد رشد صعودی باشد.

وی افزود: با توجه به وضعیت شیوع کرونا کسب و کارها باید برای نجات خود از باتلاق اقتصادی به وجود آمده، بستر فروش و ارائه خدمات غیرحضوری خود را فعال کنند که قطعا این حرکت نه تنها به رهایی آنها از ورشکستگی کمک می کند، نقش پررنگی در جهت کاهش شیوع کرونا خواهد داشت.

وی به کسب و کارهای آنلاینی که در این مدت فعالیت بیشتری داشتتد نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ۶۴ درصد کسب‌وکارها فروشگاه‌های آنلاین عمومی، ۱۵ درصد در حوزه آموزش و ۱۰ درصد کسب‌وکارها نیز در زمینهٔ تولید محتوا در حال فعالیت بودند، که از زمان شیوع کرونا گرچه فروش بهتری داشتند اما بیشترین رشد اقتصادی را کسب و کارهای آنلاینی همچون فروش مواد غذایی، کتاب، فروش میوه داشتند.

اکبری افزود: اما متاسفانه کسب و کارهایی که در حوزه گردشگری، فروش بلیط سینما و رویدادها، سامانه های حمل و نقل آنلاین انقدر شانس نداشتند و بیشترین تأثیر منفی را از ویروس کرونا گرفتند، برای مثال صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری ضربه شدیدی خورد و حتی استارتاپ‌های فلایتیو و علی بابا که بیشترین سهم از فروش بلیط‌های هوایی را در ایران دارند، به ترتیب ‍۷۵٪ و ۸۰٪ کاهش در میزان کل فروش را تجربه کردند و این اتفاق به تعدیل نیرو در این دو استارتاپ منجر شد.

موسس بهار کارآفرینان استارتاپی ادامه داد: در تبریز استارتاپ هایی هستند که با شیوع ویروس کرونا فروش تا 100 درصدی را تجربه کردند اما متاسفانه در کل استان شاید فقط پنج سایت فروش مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم فعال باشند که اکنون جای خالی این نوع کسب و کارها به راحتی لمس می شود.

وی در ادامه به حمایت های کشورهای مختلف از استارت آپ های خدمات آنلاین در دوران مبارزه با کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: دولت فرانسه با توجه به شرایط کرونایی طرح چهار میلیارد یورویی را برای کمک به استارتاپها راه اندازی کرده است، همچنین بسیاری از زیرساخت های ارتباطی و فناوری را نیز ارتقا دادند که این نوع حمایت ها میتواند باعث کمک رشد به استارتاپ ها شود، در سطح استان ما نیز باید حرکات بیشتری در خصوص دیجتالی شدن انجام گیرد.

وی در خصوص وضعیت کنونی ارائه خدمات آنلاین در تبریز گفت: برندهای خیلی زیاد در سطح‌منطقه فعال نیستند و این موصوع شاید به این خاطر است که اکثر جمعیت کلانشهر تبریز هنوز متقاعد نشده‌اند که خرید آنلاین مطمئن و به صرفه است اما شاید با شیوع کرونا که آمار خرید آنلاین مردم نسبت به گذشته بیشتر شود و بستر نیز برای افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین فراهم شود و این روند باعث خواهد شد بسیاری از خدمات به دنبال بستر دیجیتال باشند.
انتهای پیام/
 تجربه فروش ۱۰۰ درصدی برخی از کسب و کارهای آنلاین در دوران کرونایی گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار