گزارش/
آلودگی هوا فراتر از آمار ذرات معلق
1404/08/12 - 20:24 - کد خبر: 149348
نسخه چاپی
نصر: نتایج یک پژوهش بینالمللی نشان میدهد تمرکز بر کاهش منابع خاص آلودگی هوا بهویژه تردد خودروها و سوزاندن چوب میتواند مؤثرترین راهکار برای کاهش آسیبهای ناشی از آلودگی هوا در اروپا باشد. این مطالعه با رویکردی نوین، بهجای سنجش صرف میزان ذرات معلق، به بررسی میزان سمیبودن این ذرات پرداخته است.
به گزارش نصر، در یکی از جامعترین مطالعات انجامشده درباره آلودگی هوا در اروپا که در مجله علمی معتبر نیچر منتشر شده است، پژوهشگران با تحلیل بیش از ۱۱ هزار نمونه آلودگی از ۴۳ نقطه در ۶ کشور اروپایی، به این نتیجه رسیدند که همه ذرات معلق به یک اندازه برای سلامت انسان مضر نیستند. آنها با استفاده از شاخصی به نام «پتانسیل اکسیداتیو (OP)، میزان تخریب توان دفاعی طبیعی ریهها در برابر ذرات آلاینده را اندازهگیری کردند.
برای انجام این آزمایش، نمونههای آلودگی هوا روی فیلترهایی جمعآوری و سپس در معرض مایعی مشابه با پوشش داخلی ریه انسان قرار گرفت. این روش به پژوهشگران امکان داد تا نهتنها میزان آلودگی، بلکه شدت اثرگذاری آن بر سلامت انسان را نیز بسنجند. دکتر استیون کمپبل از کالج سلطنتی لندن که در این پژوهش مشارکت نداشت، در توضیح اهمیت این روش گفت: «اندازهگیری پتانسیل اکسیداتیو به ما کمک میکند تا منابعی از آلودگی را شناسایی کنیم که بیشترین آسیب را به سلامت وارد میکنند. این اطلاعات میتواند مبنای سیاستگذاریهای هدفمندتر برای کاهش بار سلامت ناشی از آلودگی هوا باشد.»
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان سمی بودن ذرات معلق در مناطق مختلف اروپا تفاوت چشمگیری دارد. برای مثال، هوای تنفسشده در نزدیکی جادهها تا سه برابر سمیتر از هوای مناطق روستایی بود، همچنین درهها و مناطق کمارتفاع که تهویه طبیعی ضعیفی دارند، بیشترین میزان OP را ثبت کردند. فصل زمستان نیز بهدلیل افزایش سوزاندن چوب برای گرمایش، با افزایش چشمگیر سمیت هوا همراه بود.
شهر سارایوو در بوسنی و هرزگوین نمونهای بارز از این وضعیت است که تمام موارد در آن گرد هم آمدهاند. مقادیر بالای پتانسیل اکسیداتیو در سارایوو ناشی از سوزاندن بیرویه چوب برای گرمایش و ناوگان فرسوده خودروهاست. در ماههای سرد زمستان، آلودگی در دره سارایوو به دام میافتد و منجر به یکی از بالاترین میزانهای آلودگی ذرات معلق در جهان و بیشترین پتانسیل اکسیداتیو در اروپا میشود.
پژوهشگران هشدار دادند که کاهش صرف مقدار ذرات معلق ممکن است به کاهش خطرات سلامت منجر نشود، مگر آنکه تمرکز بر منابع اصلی و پرخطر آلودگی نیز صورت گیرد. برای مثال، در شهرهای گرنوبل فرانسه و برن سوئیس، با وجود کاهش محسوس در میزان ذرات معلق، میزان سمیت این ذرات بهبود پیدا نکرده و حتی در برخی موارد بدتر شده است. یافتههای پیشین نیز نشان میدهد که ذرات ناشی از سایش لاستیک، ترمز و سطح جاده، پتانسیل اکسیداتیو بیشتری نسبت به گازهای خروجی اگزوز دارند. این مطالعه، بار دیگر بر ضرورت بازنگری در سیاستهای زیستمحیطی و تمرکز بر منابع پرخطر آلودگی تأکید میکند که میتواند گامی مؤثر در جهت بهبود سلامت عمومی و کیفیت زندگی در شهرهای اروپایی باشد.
انتهای پیام/
نصر