معاون وزیر آموزش و پرورش:

آموزشگاه‌های غیرمجاز حضوری و مجازی منحل شود

1404/07/16 - 13:52 - کد خبر: 147324 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، بر شناسایی و انحلال آموزشگاه های غیرمجازی که در فضای مجازی و یا به‌ صورت حضوری به فعالیت می‌پردازند تاکید کرد.

به گزارش نصر، احمد محمودزاده روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان در مرکز آموزشی- رفاهی شماره سه اصفهان افزود: تاکنون ۸۸۶ آموزشگاه غیرمجاز در کشور شناسایی و از روند فعالیت آن ها جلوگیری شده است.
وی با تاکید بر نظارت مستمر و جدی بر فعالیت آموزشگاه‌ها گفت: آن دسته از آموزشگاه ها که مجوز خود را از آموزش و پرورش می‌گیرند مورد نظارت جدی هستند ولی در این راستا تاکید بر نظارت دیگر نهادها از جمله شهرداری و جهاد دانشگاهی است که اقدام به اعطای مجوز به این مراکز می‌کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش هم چنین تصریح کرد: آموزش و پرورش هیچ گونه اجازه ناهنجاری در فضای آموزشی و تربیتی مدارس دولتی و غیردولتی را نمی‌دهد و با مسببان برخورد جدی خواهد کرد.
وی هم چنین بر اجرای برنامه‌های عملیاتی منطبق با شرایط بومی و ظرفیت‌های مناطق که موجب تحرک و پویایی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان می‌شود تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه‌های عملیاتی در مدارس موجب تحرک و نشاط در محیط‌های آموزشی می‌شود و مقایسه‌ مستمر عملکرد مناطق، انگیزه‌ رقابت سالم و رشد کیفی را در بین مدیران و معلمان تقویت می‌کند.
محمودزاده افزود: نگاه به آموزش، باید نگاهی تحولی و آینده‌نگر باشد تا بتوانیم ظرفیت‌های نهفته در مدارس را فعال کنیم و برای هرگونه مداخله مؤثر در نظام آموزشی، نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌ای عملیاتی و دقیق هستیم که متناسب با ویژگی‌ها و عوامل تأثیرگذار هر منطقه تنظیم شود.
وی تصریح کرد: شرایط آموزشی در نقاط مختلف کشور به دلایل گوناگون از جمله امکانات سخت‌افزاری، محتوای آموزشی و توانمندی معلمان متفاوت است و لازم است سیاست‌گذاری‌ها نیز بر پایه‌ این تفاوت‌ها انجام گیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور افزود: معلمان ما در برخی مناطق، با وجود تلاش‌های فراوان، در رشته‌های غیرمرتبط با تخصص خود تدریس می‌کنند و این مساله بر کیفیت آموزش تأثیر مستقیم دارد که در این راستا لازم است تا مدیران مناطق با دقت بیشتری به توان حرفه‌ای معلمان توجه و مأموریت‌ها را بر اساس تخصص آن‌ها تنظیم کنند.
وی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای تحول در آموزش گفت: در دولت وفاق ملی، توجه ویژه‌ای به طرح‌های توانمندسازی معلمان شده است و این طرح‌ها باید در سطح استان‌ها به‌ صورت تخصصی و پیوسته اجرا شود تا تأثیر ملموسی در کیفیت آموزش ایجاد شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: افزایش تخصص همکاران نباید به‌ صورت سطحی یا شکلی، بلکه باید به ارتقای واقعی مهارت‌ها منجر شود.
وی ادامه داد: نتایج المپیادهای اخیر نشان داد که ایران در برخی از رشته‌ها به رتبه‌های جهانی دست یافته است، اما برای حفظ این جایگاه باید تحرک، برنامه‌ریزی و پشتیبانی علمی در سطح مدارس افزایش یابد.
وی بیان داشت: وزارت آموزش‌ و پرورش با وجود همه محدودیت‌ها، تلاش دارد زمینه‌ ارتقای کیفیت آموزشی را در سراسر کشور فراهم کند و برای تحقق این هدف، نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور است.
محمودزاده با تاکید براستفاده دانشگاه فرهنگیان از ظرفیت‌ دیگر دانشگاه های کشور گفت: دانشگاه‌ها باید در کنار آموزش‌ و پرورش قرار گیرند، برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی ظرفیت خالی دارند که می‌توان از فضاها و امکانات آن‌ها برای آموزش‌های عملی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بهره برد.
وی یادآور شد: هم چنین با توجه به اینکه در برخی از دانشگاه‌های کشور، امکانات آموزشی مورد نیاز رشته‌های تخصصی مانند شیمی یا فیزیک وجود دارد باید تعاملی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی مدارس با استفاده از فضاهای علمی دانشگاه‌ها برقرار شود تا هم کیفیت آموزش دانش‌آموزان ارتقا یابد و هم ارتباط نظام‌مند میان آموزش‌وپرورش و آموزش‌عالی شکل گیرد.

نهضت توسعه عدالت آموزشی با نگاه جامع‌تر دنبال شود
رئیس هیات ‌مدیره مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان نیز در این نشست گفت: تحقیقات در استان اصفهان نشان داده که حدود ۸۵ درصد از نیازهای آموزشی به فضای مناسب، نیروی انسانی توانمند و محتوای به‌ روز وابسته است؛ بنابراین لازم است نهضت توسعه عدالت آموزشی با نگاه جامع‌تر دنبال شود.
مجتبی ملااحمدی هم چنین با تاکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان گفت: معلمی که دغدغه معیشت دارد و ناچار است برای تأمین هزینه‌های زندگی به کارهای جانبی بپردازد، نمی‌تواند اثرگذاری لازم را در کلاس داشته باشد و به همین جهت سیاست‌گذاری کلان برای بهبود وضعیت معلمان ضرورتی غیرقابل‌انکار است.
وی، همچنین با تأکید بر بازنگری در محتوای درسی و نظام ارزشیابی، گفت: محتواهای آموزشی ما در بسیاری موارد حجیم و غیرکاربردی است و با نیازهای واقعی جامعه تطابق ندارد و بر این اساس نظام ارزشیابی باید اصلاح شود تا مهارت‌محوری جایگزین حافظه‌محوری شود.
رئیس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه‌ساز اصفهان افزود: در زمان حاضر یکی از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش، گسست میان آموزش و نیازهای بازار کار است که موجب کاهش انگیزه در بین دانش‌آموزان می‌شود.
وی بر ضرورت نقش‌آفرینی خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: آموزش نباید محدود به کلاس و مدرسه باشد؛ خانواده‌ها باید در کنار مدارس، در شکل‌گیری محتوای آموزشی و تربیتی نقش فعال‌تری ایفا کنند.
ملااحمدی در پایان با اشاره به تعامل مثبت خیران مدرسه‌ساز با وزارت آموزش و پرورش گفت: جامعه خیران آماده است در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی کشور همراه این وزارتخانه باشد.
به گزارش نصر، در یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، گزارشی از وضعیت آموزشی استان در سال تحصیلی جدید، بررسی راهکارهای ارتقای معدل کتبی دروس نهایی دوره متوسطه دوم، ساماندهی و برنامه‌ریزی اردوهای دانش‌آموزی راهیان نور و ساماندهی فعالیت آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، علمی آزاد و پایگاه‌های مطالعاتی استان اصفهان ارائه شد.
انتهای پیام/
آموزشگاه‌های غیرمجاز حضوری و مجازی منحل شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار