مجتبی بافنده؛
تصادفات ترافیکی رتبه دوم مرگ و میرهای تبریز را به خود اختصاص داده است
1404/06/30 - 14:52 - کد خبر: 145836
نسخه چاپی
نصر: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تصادفات ترافیکی بعد از بیمارهای قلبی عروقی، رتبه دوم مرگ و میرهای استان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز را به خود اختصاص داده است.
به گزارش نصر، مجتبی بافنده، روز یکشنبه در نشست خبری «ترجمان دانش» در مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از ۹۰ درصد مرگ و میرهای تصادفات ترافیکی در کشورهای مدیترانه از جمله ایران روی می دهد، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه روند تصادفات رانندگی و عوامل موثر بر آن در رینگ هدایتی اطراف تبریز طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ از سوی محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: اتوبان پاسداران در رتبه نخست میزان تصادفات ترافیکی قرار دارد.
وی با بیان اینکه اتوبان شهید کسایی تبریز، جاده سنتو، دیزل آباد و میدان بسیج به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: در این مطالعه از بین ۵۹۹ هزار و ۶۶ پرونده تصادفات ترافیکی در این رینگ هدایتی، ۴۴ هزار و ۷۱۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و عمده حوادث ترافیکی را موتورسواران به خود اختصاص داده اند و بدترین نوع تصادفات نیز مربوط به افرادی است که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی موجب کاهش ۶۰ درصد مرگ و میرهای موتورسواران را کاهش می دهد، گفت: مردان نیز بیشترین مصدومان جرحی و فوتی تصادفات ترافیکی را به خود اختصاص داده اند.
بافنده، یکی از علل آسیبهای شدید در تصادفات شهری را وقوع تصادفات در بزرگراههای شهری و حاشیه شهر اعلام کرد و ادامه داد: در این مطالعه شدت تصادفات در رینگ کامل شهری تبریز شامل بزرگراه شهید کسایی، پاسداران، دیزل آباد، جاده سنتو و جاده فرودگاه تبریز در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ برررسی شد.
وی یادآور شد: نتایج مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر در صحنه حادثه در تصادفات رانندگی و شدت تروما (ضربه) در محدوده بزرگراه های تبریز نسبت به تصادفات ترافیکی خارج از بزرگراه های حاشیه این شهر بیشتر بود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با توجه به نتایج مطالعه و نقش زمان رسیدن بر نتیجه ماموریتها، ایجاد پایگاههای اورژانس پیشبیمارستانی جدید در داخل شهر ضروری است.
بافنده، افزود: رعایت قوانین و مقررات رانندگی، آموزش از طریق رسانهها و بهبود فرهنگ عمومی جامعه برای رانندگی ایمن در بزرگراه های حلقه ترافیکی اطراف تبریز برای کاهش تصادفات و آسیبهای ناشی از آن ضروری است.
وی با بیان اینکه در خودروهای ساخت داخل، کمربند ایمنی و کیسه هوا به صورت استاندارد نصب نشده است، اظهار کرد: در زمان بروز حوادث ترافیکی، این محافظت کننده ها موجب ایجاد خفگی یا بروز تروما ( ضربه) می شوند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا