خبر/

آیین اختتامیه‌ی چهارمین جشنواره‌ی سهند داستانک برگزار شد

1398/11/23 - 16:43 - کد خبر: 14428 نسخه چاپی

نصر: در آستانه‌ی سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، آیین اختتامیه‌ی چهارمین جشنواره‌ی سهند داستانک با حضور اهالی فرهنگ و هنر شهرستان در محل فرهنگ‌سرای هشت بهشت شهر سهند برگزار شد.

به گزارش نصر، محمدعلی قلی‌زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو و دبیر چهارمین جشنواره سهند داستانک در سخنانی گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه نمود و اظهار داشت: با انتشار فراخوان برگزاری جشنواره در دی ماه سال جاری کار دریافت آثار شروع شد و طی یک ماه گذشته آثار متعددی در دو حوزه‌ی شعر و داستان کوتاه به دبیرخانه‌ی جشنواره واصل شد.
هم‌چنین در بخش مصورسازی به دلیل شرایط خاص این رشته، برای ارتقای سطح هنرمندان، این بخش در تاریخ 17 بهمن ماه به صورت کارگاهی برگزار و اساتید مطرح استانی آموزش‌های لازم را ارائه کردند که از آثار برتر تجلیل گردید. با عنایت به این که در برگزاری این جشنواره رشد و توسعه‌ی شهر سهند به طور خاص مد نظر بود و این شهر به عنوان عضوی از جامعه‌ی شهرهای ایمن و مروج سلامت مطرح شده است، به آثاری که به این مهم پرداخته بودند توجه خاصی شد و با همکاری شبکه‌ی جامع و همگانی سلامت و مساعدت دکتر هاشمی از آثار برتر در این خصوص تجلیل شد.
دبیر چهارمین جشنواره داستانک سهند افزود: آثار مختلف از شهرهای تبریز، اهر، شبستر، سردرود، میانه، آذرشهر به تعداد 260 عنوان داستان کوتاه و دل‌نوشته، 105قطعه شعر، و 35 اثر مصور توسط دبیرخانه وصول گردیده که با اتمام مهلت، آثار رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره جمع‌بندی و توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوانان، تبادل اندیشه و تجارب شاعران و نویسندگان، جریان‌سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی، برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز، تلاش در راستای ترویج آموزه‌های اخلاقی و اسلامی و تلاش برای رشد و اعتلای فرهنگ و ادب بومی و محلی، معرفی ظرفیت‌های رشد و توسعه‌ی فرهنگی و هنری در شهر سهند و حمایت از آثار فاخر و ارزشمند ادبی و هنری اعلام کرد و اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش شعر، داستان کوتاه و مصورسازی برگزار شد و بخش‌های شعر و داستان کوتاه در دو بخش آزاد و ویژه برگزار گردید که در بخش آزاد شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب موضوع بر اساس علاقه‌ی خود بودند ولی آثاری که با محوریت نماز و نیایش، آسیب‌های اجتماعی، کتاب و کتابخوانی، دفاع مقدس، و شعار سال (رونق تولید ملی) ارائه شده بودند، در اولویت پذیرش دبیرخانه و هیات داوری قرار داشتند.

بخش ویژه نیز با موضوع ایثار و شهادت، مقاومت و رشادت‌های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به صورت دل‌نوشته برگزار، و سه اثر برتر در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت. بخش مصورسازی این جشنواره نیز به صورت کارگاهی با موضوعات نماز و نیایش و انقلاب و شهادت (ویژه‌ی گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی) 17 بهمن ماه در محل مجتمع فرهنگی هنری اسکو با حضور اساتید استانی و شهرستانی بین علاقمندان برگزار گردید و امیدواریم در دوره‌های بعدی جشنواره‌ هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد رشد و رونق جشنواره‌ی شعر، داستان کوتاه و مصورسازی سهند داستانک باشیم.
در ادامه حجه الاسلام و المسلمین منیب راد امام جمعه سهند نیز ضمن تقدیر از عوامل برگزاری این جشنواره و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، با اشاره به تاثیرگذاری شعر و نقش آن در پیروزی انقلاب اظهار داشت: معرفی ظرفیت‌های شهر سهند در قالب شعر و داستان در توسعه‌ی این شهر موثر بسیار موثر است و باید با اشعار و نوشته‌های بامحتوا دغدغه‌های دینی و رشد و تعالی انسان‌ها همواره مدنظر قرار گیرد.

همچنین رضی‌منش فرماندار شهرستان اسکو در سخنانی به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بر ضرورت گفتمان‌سازی در کشور، فرهنگ، هنر و ادبیات را از ابزارهای مهم تحقق این امر دانست و اظهار داشت: هنر بهترین شیوه‌ی گفتمان‌سازی است و اگر می‌خواهیم آن‌چه را که اسلام و انقلاب اسلامی به ما ودیعه داده است به بهترین شکل تبیین کنیم، قطعا راهی جز استفاده از ابزار قدرتمند هنر نداریم. چرا می‌تواند در تبیین مفاهیم و مبانی با استفاده از هنر موفق باشیم. اما آن‌چه باید به طور جدی به آن پرداخت، بررسی میزان اثربخشی برگزاری چنین برنامه‌هایی است. وی در پایان از زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.
دکتر مصطفوی مدیرعامل شرکت عمران شهر سهند نیز طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی برگزارشده در شهر سهند، ضمن اعلام حمایت از برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری در سهند، اظهار داشت: هنرمندان سرمایه‌های یک شهر هستند و میهمانان جشنواره که از نقاط مختلف استان حضور دارند سفیرانی برای شهر زیبای سهند هستند.
وی از شهر سهند با عنوان شهر خوبی‌ها، شهر هوای سالم و شهر هنرمندان و مهربانی‌ها یاد کرده و افزود: ظرفیت‌های غنی در حوزه فرهنگ و هنر در شهر جدید سهند وجود دارد که امیدواریم با هماهنگی و همکاری ارگان‌های مختلف و به پشتوانه فرهنگ غنی این مرز و بوم در رشد و اعتلای این شهر و میهن عزیزمان موفق باشیم. وی همچنین از حمایت شرکت عمران شهر جدید سهند از چاپ مجموعه آثار شعرای شهرستان خبر داد.

در ادامه‌ی برنامه‌، تعدادی از آثار برگزیده و منتخب قرائت شد که مورد تشویق حاضرین در مراسم قرار گرفت و در پایان بیانیه‌ی هیات داوران چهارمین جشنواره‌ی شعر، داستان کوتاه و مصورسازی سهند داستانک توسط سرکار خانم رقیه عبدالهی (از داوران جشنواره) قرائت شد و از 12 نفر برگزیده‌ی جشنواره با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل به عمل آمد.
 
 

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل می‌باشد:
در بخش شعر: آقای جواد ندیم، خانم رقیه بدرپور، آقای حسین فتاحی
در بخش داستان کوتاه: سرکار خانم نرجس ابراهیمی، جناب آقای حسن بلندی
در بخش مصورسازی: سرکار خانم پریسا کلانتری، سرکار خانم شیوا پالنگ، سرکار خانم بیتا حسن‌زاده
بخش ویژه: جناب آقای متین اکبری، جناب آقای محمدامین کاظمی، سرکار خانم سودا قوجایی
قابل ذکر است که این جشنواره با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های ادبی و هنرهای تجسمی شهرستان اسکو، و با همکاری فرمانداری اسکو، شرکت عمران شهر سهند، اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، و بسیج هنرمندان برگزار گردید.
انتهای پیام/
آیین اختتامیه‌ی چهارمین جشنواره‌ی سهند داستانک برگزار شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار