گزارش اختصاصی نصر/

فاجعه نمرات نهایی؛ میانگین معدل دانش‌ آموزان در سراشیبی سقوط

1404/04/18 - 08:01 - کد خبر: 140486 نسخه چاپی

نصر: طبق تازه‌ ترین آمار منتشرشده از نتایج نهایی امتحانات نهایی، وضعیت تحصیلی دانش‌ آموزان در بسیاری از استان‌ های کشور نگران‌ کننده است. 

به گزارش نصر، میانگین معدل دانش‌آموزان پایه دوازدهم در آذربایجان شرقی تنها ۱۰/۰۶ اعلام شده و این استان در جایگاه چهاردهم کشور قرار گرفته است.
در این رتبه‌بندی، استان‌های یزد، خراسان جنوبی و سمنان به ترتیب با میانگین معدل‌های ۱۲/۴، ۱۱/۸۱ و ۱۱/۶۲ در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.
در سوی دیگر، دانش‌آموزان استان خراسان شمالی با میانگین معدل ۹/۸۲ ضعیف‌ترین عملکرد را در میان تمام استان‌ها داشته‌اند و در قعر جدول ایستاده‌اند.
اوضاع در پایتخت نیز چندان رضایت‌بخش نیست؛ استان تهران با معدل ۱۰/۶۷ در رتبه دهم کشور قرار گرفته که با توجه به امکانات آموزشی این استان، قابل تأمل است.
این آمار نگران‌کننده زنگ خطری جدی برای نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود و نیازمند تحلیل دقیق دلایل افت تحصیلی در مناطق مختلف و اتخاذ راهکارهای فوری برای بهبود کیفیت آموزشی است.
 

آموزش و پرورش باید با رویکردی واقع‌بینانه و کارشناسی‌شده، به بررسی علل این افت نگران‌کننده پرداخته و نسبت به اصلاح ساختارهای ناکارآمد اقدام کند.
انتهای پیام/
فاجعه نمرات نهایی؛ میانگین معدل دانش‌ آموزان در سراشیبی سقوط نصر

ثبت نظر

نمایش 3 نظر

پاسخ   عبدلی   3 هفته پیش  

برای امساله یا سال‌های قبل،

پاسخ   مومنی   3 هفته پیش  

خسته نباشید با این تحلیلت . سیستان بهترین حالت

پاسخ   احمد   3 هفته پیش  

با سلام و احترام
یکی از راه های نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی، تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات رسمی و هماهنگ است. اگر این تحلیل انجام و بر پایه آن بازخوردهای لازم داده شود، می توان با پیگیری های بعدی به عمل آمده، کیفیت را افزایش داد. زیرا، از این طریق می توان به نارسایی ها در ابعاد گوناگون پی برد. برای نمونه می توان نارسایی های آموزشی و پرورشی و عناصر اثرگذار بر آن را کشف کرد. در این میان، عللی مانند طراحی نامناسب سوالات، کاستی آموزشی معلم، کاستی تلاش دانش آموز در یادگیری، اشکالات محتوای آموزشی مصوب، نظارت نادرست مدیران آموزشی، جو نامطلوب آموزشی و امتحانات، تصحیح برگه های امتحانی، برنامه های درسی ناهمسو، برنامه ریزی های درسی و آموزشی ناهمسو، محتوای آموزشی بی توجه به تجارب، نیازها، و علایق دانش آموز و… مشخص می شود.
پژوهشیار