تاپشیر گؤی‌لره منی/

از خانه مادربزرگ تا اوج آسمان؛ روایتی از قهرمان تبریزی جنگ تحمیلی

1404/03/04 - 12:42 - کد خبر: 137192 نسخه چاپی

نصر: نمایش «تاپشیر گؤی‌لره منی» برای نخستین بار زندگی خلبان شهید جواد فکوری را با محوریت رابطه عمیق او با مادربزرگش، در فضایی نوستالژیک و سرشار از لهجه شیرین تبریزی، به روی صحنه برده است.

به گزارش نصر، «تاپشیر گؤی لره منی» نوشته «میرمیلاد مهدی زاده» نمایشی که از اول خرداد ماه ۱۴۰۴ در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفته، ادای احترامی هنرمندانه به زندگی خلبان شهید جواد فکوری است که رابطه گرم و صمیمی شهید با مادربزرگش، با بازی هنرمندانه «رقیه ولی پور» کارگردان و بازیگر اثر، خنده ای دلچسب بر لب مخاطبین می نشاند. 
«رقیه ولی‌پور»، کارگردان نمایش «تاپشیر گؤی‌لره منی»، درباره این اثر گفت: این اولین اثر کارگردانی من است که  بیش از یک پروژه هنری، در واقع ادای دینی بود به یک قهرمان بومی با عشقی ناگسستنی که تلاش کردیم این عشق را با تمام وجود، در فضای خانه مادربزرگ با آن لهجه دلنشین تبریزی به روی صحنه بیاوریم و مخاطب خود را در دل داستان حس کند. این نمایش فقط درباره شهید فکوری نیست، بلکه درباره پیوند عمیق نسل‌ها و ارزش‌های خانوادگی است که هویت ما را شکل می‌دهند و امروزه کمرنگ شده اند.

وی افزود: در این نمایش نشان می دهیم که چگونه یک قهرمان، در کنار تمام رشادت‌هایش، می‌تواند یک نوه مهربان باشد. این تضاد و همزیستی شجاعت و فروتنی، بُعد انسانی شخصیت شهید فکوری را برجسته می‌کند. در طراحی صحنه و لباس نیز سعی کردیم اصالت و نوستالژی دهه شصت خانه مادربزرگ را بازسازی کنیم تا تماشاگر، با هر خاطره‌ای که از آن دوران دارد، حس خوشایندی با نمایش برقرار کند. 
 

وی تشریح کرد: ساخت این نمایش به همت حوزه هنری استان، به خوبی پیش رفت و امیدواریم با حمایت و تماشای مخاطبین، این نمایش نه تنها یاد و خاطره خلبان شهید جواد فکوری را گرامی بدارد، بلکه الهام‌بخش جوانان باشد تا به گذشتگان پر افتخار خود ببالند و ارزش‌های اصیل را در زندگی امروزشان زنده نگه دارند. استقبال مخاطبان، بزرگترین پاداش برای تمام زحمات ما خواهد بود.

امیرسرتیپ خلبان آزاده یوسف سمندریان در آیین افتتاحیه «تاپشیر گؤی لره منی» با تاکید بر اهمیت پرداختن به حقایق در هنر، بیان داشت: این برای اولین بار است که در مورد یک خلبان شهید، نمایشی به روی صحنه می‌رود. من شهید جواد فکوری را ندیده بودم، او از من بزرگتر و خلبان اف-۴ بودند. اما این بسیار خوب است که از جنبه هنری به زندگی و شخصیت وی پرداخته شود و چه بهتر می شود که حقایق به روی صحنه برود، چرا که در کشور ما سینما و تئاتر گاهی محدودیت‌هایی در بیان واقعیت‌ها اعمال می‌کنند که منجر به پنهان شدن حقیقت می‌شوند. 
 

سرتیپ سمندریان به نقش حیاتی نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد: اگر نیروی هوایی نبود، خوزستان از بین رفته بود. پایگاه هوایی اهمیت بالایی دارد. نقش نیروی هوایی در جنگ و شهدای خلبان مظلوم ما باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.
او همچنین از تجربه شخصی خود گفت: بعد از ۶ ماه پرواز دز دزفول به پایگاه تبریز رفتم و مأموریت‌ها را با اف-۵ انجام می‌دادم. سال ۶۵ در بمباران مخازن شهرک سلیمانیه، هواپیمایم مورد اصابت دو موشک قرار گرفت و منفجر شد. از آن بیرون پریدم و چهار و نیم سال اسیر بودم. در این باره کتابی به نام «۶:۳۰ دقیقه عصر» نوشتم که به دوران بعد از انقلاب، جنگ و اسارت می‌پردازد و حدود ۶-۷ سال پیش توسط حوزه هنری استان به چاپ رسید. 


خلق یک اثر بومی و الهام‌بخش
«میر میلاد مهدی‌زاده»، نویسنده نمایشنامه، درباره شکل‌گیری «تاپشیر گؤی لره منی» توضیح داد: به پیشنهاد سیروس مصطفی در مجموعه کتاب «تئاتر به وقت آذربایجان»، نوشتن نمایشنامه‌ای در مورد شهید فکوری به من پیشنهاد شد. من به چند دلیل این پیشنهاد را پذیرفتم؛ اینکه شهید فکوری اهل تبریز است و بعد از بازگشت از آمریکا، اولین محل خدمتش تبریز بود. همچنین، وی سه عملیات طراحی کرده بود که صدام را به آتش‌بس وامی‌داشت و این قدرت و تأثیرگذاری او را به خوبی نشان می‌داد. خودم نیز در پدافند هوایی خدمت کرده‌ام و علاقه و عشقم به خاطرات ارتش و نیروی هوایی مرا واداشت تا این نمایشنامه را بنویسم. این، اولین نمایشنامه‌ای است که از این مجموعه روی صحنه می‌رود. پرسوناژ آن را سبک انتخاب کردیم تا شیوه اجرایی آن راحت‌تر باشد. نگارش آن از فروردین ماه ۱۴۰۳ تا مرداد ماه، حدود ۵ ماه زمان برد و به زبان ترکی با لهجه تبریز در محله چرنداب روایت می‌شود.

مهدی‌زاده به چالش‌های نگارش چنین نمایشنامه‌هایی نیز اشاره کرد: یکی از چالش‌های چنین نمایشنامه‌هایی، کمبود منابع است.
منابعی که من استفاده کردم، کتابی است که سازمان سیاسی ارتش نگاشته و همچنین کتبی از شخصیت فکوری به روایت همسرش و چندین نقل قول به اضافه کمک گرفتن از اینترنت که منبع من بودند. از این دیدگاه که وی خانواده را اولویت خود قرار می‌داد، به شخصیتش پرداختیم. این نمایشنامه در خانه مادربزرگ و در ارتباط با مادربزرگش روایت می‌شود؛ جایی که جواد فکوری به خاطر علاقه‌اش به این عضو خانواده، همه مناصب خود را زیر سوال می‌برد و این افتادگی او در کنار شهامتش را به نمایش کشیدیم.
گفتنی است «تاپشیر گؤی لره منی» از یک خرداد همه روزه ساعت ۱۹ در سالن استاد صادقی بر روی صحنه است.
انتهای پیام/
از خانه مادربزرگ تا اوج آسمان؛ روایتی از قهرمان تبریزی جنگ تحمیلی فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار