به گزارش نصر، "رامین آذری" مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی، در واکنش به گزارشهای منتشرشده با عنوان «
پروژه جنجالی برج باغ تبریز | از نقض حریم هوایی تا تغییر کاربری!» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: رعایت الزامات ایمنی پروازی در همه فرودگاههایی که در مجاورت شهرها قرار دارند، یک اصل قانونی است و موضوع جدیدی محسوب نمیشود.
وی با اشاره به قوانین متعدد در این حوزه، افزود: مقررات مشخصی از جمله نشریه ۲۳۳ سازمان مدیریت و برنامهریزی و قوانین مصوب سالهای ۱۳۳۱، ۱۳۳۲، ۱۳۵۹ و ۱۴۰۱ در این زمینه وجود دارد که دقیقاً موانع و حدود مجاز ارتفاعی را تعریف کردهاند.
ایران بهعنوان عضو پیمان شیکاگو، موظف به اجرای قوانین بینالمللی ایمنی هوانوردی است و مجلس نیز با تصویب این عضویت، اجرای این مقررات را لازمالاجرا کرده است.
آذری با بیان این که موضوع برج باغ تبریز از سال ۱۳۹۸، یعنی پیش از رسیدن پروژه به ارتفاع فعلی، در دستور کار پیگیری قرار گرفته، تصریح کرد: پیشبینی کرده بودیم که این پروژه میتواند جزو مواردی باشد که ایمنی فرودگاه را تحت تأثیر قرار دهد. طی این سالها مکاتبات متعددی با مسئولان کشوری صورت گرفته و هماکنون موضوع در دادگاه استان مطرح و در حال پیگیری قضایی است.
وی تأکید کرد: ایمنی در فرودگاه برای ما اولویت دارد و مسئولیت ما تضمین امنیت مسافران است. در عین حال، اعتقاد داریم که توسعه شهری باید ادامه یابد و فرودگاه مانع این توسعه نخواهد بود.
اقدامات مربوط به این پروژه در حال حاضر از سوی نهادهای استانی و ملی در حال پیگیری اداری و حقوقی است و نتیجه نهایی توسط مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به شرایط خاص توپوگرافی تبریز گفت: ارتفاع مثبت برخی نقاط شهر نسبت به باند فرودگاه در مواردی تا ۱۶۵ متر میرسد. این بدان معناست که برخی ساختمانها بهصورت طبیعی در ارتفاع بالاتری نسبت به باند قرار دارند. اما در مسیر نشست هواپیماها، محدودیتهای خاصی وجود دارد که باید حتماً رعایت شود.
آذری توضیح داد: هر ساختمانی که در مسیر نشست قرار دارد، حتی در فاصله ۵ یا ۶ کیلومتری باند، باید بر اساس شرایط موقعیت و ارتفاع طبیعی زمین، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
برای نمونه، ساختمانی که ۶ کیلومتر از باند فاصله دارد ممکن است مجاز به داشتن ارتفاع بیشتری نسبت به ساختمانی در فاصله ۵ کیلومتری باشد.
وی خاطرنشان کرد: روند استعلامات لازم برای ساختوسازها، در روالی عادی و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ داده میشود و محدودیتها صرفاً در مسیر نشست هواپیماها اعمال میشود، نه در کل محدوده شهری. همچنین بر اساس نشریه ۲۳۳، مشاوران طراحی پروژهها موظف به بررسی الزامات پروازی پیش از ارائه طرح هستند.
مدیرکل فرودگاههای آذربایجان شرقی در پایان گفت: اگر این الزامات رعایت نشود، احتمال دارد برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی پرواز به فرودگاه تبریز را متوقف کنند، بنابراین رعایت این ضوابط یک ضرورت غیرقابل اغماض است.
انتهای پیام/