در همایش هم اندیشی سمن‌های غیردولتی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه مطرح شد؛

انجام نگرفتن لایروبی و رهاسازی آب می‌توانست خسارات سنگینی به آذربایجان وارد سازد

1398/02/18 - 12:38 - کد خبر: 1345 نسخه چاپی

نصر: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، لایروبی و رهاسازی آب را از عمده‌ترین علل برای جلوگیری از خسارات ناشی از بارش‌ها دانست و افزود: انجام نگرفتن لایروبی و رهاسازی آب می‌توانست خسارات سنگینی به آذربایجان وارد سازد.

به گزارش نصر،"مسعود تجریشی" عصر دیروز در همایش هم اندیشی سمن‌های غیردولتی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه، با اشاره بر سخنان رئیس جمهور در مبنی بر اهمیت و لزوم احیای دریاچه ارومیه که این خود نیازمند برنامه‌، تشکیلات و نظارت‌های خاصی است به طوری که با ورود سالیانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب، می‌توان تراز دریاچه را بالا برد.
وی ادامه داد: مطالعات و چگونگی احیای دریاچه ارومیه با کمک ۷۵۰ نفر در داخل کشور و ۵۰ نفر در خارج از کشور سپرده شده و با توجه بر اینکه پیوست های اجتماعی به یک نقطه ضعف تبدیل شده است بسیار شنیدیم که دریاچه ارومیه قابل احیا نیست اما اکنون خود دریاچه توانسته است خود را احیا کند و این بر قابل احیا بودن دریاچه دلالت دارد.
وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم تراز دریاچه را به ۱۲۷۱,۹ برسانیم ۹۵ درصد ریزگردها به زیر آب فرو خواهند رفت ادامه داد : مرحله تثبیت پشت سر گذاشته شده و بنا بر تامین منابع مالی از سوی دولت ، در سال ۱۴۰۴ شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود .

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، اقداماتی نظیر لایروبی را برای هدایت آب سمت دریاچه مهم تلقی کرد و گفت: ۱۱۳ کیلومتر در آذربایجان غربی و ۱۴۰ کیلومتر در آذربایجان شرقی که در مجموع ۲۵۳ کیلومتر لایروبی را در طی ۴ سال به اتمام رسانبده‌ایم.

وی  با اشاره بر آغاز  رهاسازی آب از بهمن ماه سال جاری افزود : در نظر گرفتن معیشت مردم امری مهم است چنانچه در شهرستان تکاب، با کاشت زعفران به یک منبع درآمدی خوب دست یافته‌ایم این در حالی است که یکی از برنامه‌های اساسی و اصلی ستاد احیای دریاچه ارومیه ، کاشت گیاهان دارویی به جای پر مصرف آبی است.  

انتهای پیام/

انجام نگرفتن لایروبی و رهاسازی آب می‌توانست خسارات سنگینی به آذربایجان وارد سازد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار