مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه :

احداث ۱۸ ساله خط یک متروی تبریز تبعات جبران ناپذیر داشت/ هر کیلومتر از خط مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

1398/02/18 - 11:52 - کد خبر: 1337 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: راه اندازی خط یک مترو ۱۸ سال طول کشید و در طول این سال ها منابع گران قیمت مردمی از میان رفت و این بازه زمانی طولانی برای اجرای یک پروژه آسیب های بسیاری از نظر اجتماعی و اقتصادی برای شهر داشت.

به گزارش نصر، مصطفی مولوی فرد در نشست خبری سازمان قطار شهری تبریز و حومه با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله و برنامه های سال ۹۸ این سازمان، با بیان اینکه خط یک مترو برای اتمام در اولویت برنامه های سازمان قرار دارد، گفت: پیاده سازی و اتمام خط یک مترو در سه فاز اولویت سازمان قطار شهری تبریز و حومه است.

وی افزود: فاز اول خط یک مترو از ائل گلی تا ایستگاه شهریار و فاز دوم این خط تا میدان ساعت به بهره برداری رسیده است، نقص های ساختمانی، سیستم اطفای حریق و مخابراتی و پله برقی ایستگاه های این فاز رو به تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ ضلع جنوبی ایستگاه ۷ افتتاح شد، ایستگاه ۸ به مدار آمد و ایستگاه ۹ اماده به بهره برداری رسید، اذعان داشت: کارهای ابتدایی ایستگاه ۱۲ که به دلیل ایام عید متوقف شده بود از سر گرفته شد و مرحله خاک برداری این ایستگاه تقریبا به پایان رسیده و اماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه مقرر شده است برای ایستگاه های ۱۰ تا ۱۲ به جای پله برقی، اسانسور نصب شود، اظهار داشت: ایستگاه ۱۵ و ۱۶ بدون پیمانکار بود و به دلیل پیشروی نداشت، اما با تعیین پیمانکار در عرض ۹ ماه ریل گذاری شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به اینکه در فاز یک روزانه نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر ریل گذاری کرده ایم، گفت:راه اندازی هر کیلومتر از خطوط مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با ابراز نارحتی از اینکه راه اندازی خط یک ۱۸ سال طول کشید،گفت:در طول این سال ها منابع گران قیمت مردمی از میان رفت و این بازه زمانی طولانی برای اجرای یک پروژه آسیب های بسیاری از نظر اجتماعی و اقتصادی برای شهر داشت.

مولوی فرد ادامه داد: نسبت به تجربه ای که در اجرای خط یک به دست آورده ایم، مقرر شد اولویت اجرای خط دو در حفاری و ریل گذاری باشد و اکنون از ضلع غربی و شرقی شهر برای خط دو در حال حفاری می شوند.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۲ متر از خط دو مترو حفاری می شود، اضافه کرد: با این روند تا آخر سال ۹۹ فاز یک خط دو پایان می یابد.

این مدیر عامل در ادامه نشست خبری به تغییرات اعمال شده در خط سه قطار شهری اشاره کرد و گفت: طول این خط از ترمینال به بیمارستان عالی نسب طراحی شدو از بسیاری هزینه های اضافی کاسته شد همچنین این تغییر با در نظر گرفتن پدافند غیر عامل برنامه ریزی شد تا امکان دسترسی از تونل به بیمارستان فراهم شود.

وی افزود: اگر هزینه راه اندازی از خط سه مترو در ردیف بودجه سال ۹۹ قرار بگیرد، بهره برداری آن آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه ایستگاه مترویی که برای منطقه فرودگاه در نظر گرفته شده بود حذف شد، اظهار داشت: فرودگاه تبریز رفت و آمد با حجم بالا ندارد و تعداد پروازها در طی یک روز محدود است، از این رو احداث خط مترو برای این مسیر هزینه ای اضافی بود اما برنامه داریم برای این مسیر خط تراموا راه اندازی شود.

وی  ادامه داد: مطالعات خط ۴ در دست اقدام است و برای خط ۳ تغییرات مثبتی در مسیر و ایستگاه های آن ایجاد شده و مسیر ۱۵ کیلومتری آن با همان حجم مسافر پیش بینی شده، به نصف کاهش یافته تا بر این اساس رقم سه هزار میلیارد تومان در هزینه آن صرفه جویی شود.

وی با تاکید بر اینکه طراحی خطوط قطار شهری بر مبنای ترافیک شهری به روز شده است، بیان کرد: هم اکنون ۱۱ کیلومتر از قطار شهری مورد استفاده مردم قرار دارد و هفت کیلومتر از آن هنوز باقی مانده است. با این حال پیش بینی می کنیم که طرح قطار شهری تبریز تا سال ۱۴۲۵ به پایان برسد و مردم تبریز بتوانند از هر نقطه ای از شهر به نقطه ای دیگر با مترو تردد کنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری و حومه با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد احداث و تجهیزات مترو وابستگی به کشورهای خارجی است و به دلیل تحریم ها پیشرفت بهره برداری ایستگاه ها کند است، اذعان داشت: گاها در تهیه تجهیزات و تامین منابع مالی به مشکل می خوردیم به این دلیل به سراغ فاینانس می رویم.

وی با بیان اینکه تا کنون ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان هزینه احداث خط یک مترو شده است، افزود: تا کنون خط دو مترو یک هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان و خط سه ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی ادامه داد: جمع کل هزینه ای که تا کنون برای احداث خطوط مترو صرف شده با قیمت رو حدود ۷ هزار و ۳۶۸ میلیارد است.

مولوی فرد در ادامه به میزان اعتبارات مصوب برای مترو در سال ۹۸ توسط شهرداری و دولت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یک هزار و ۶۱۸میلیارد تومان از سوی دولت و شهرداری به احداث مترو در سال ۹۸ اختصاص یافته است که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از فروش اوراق مشارکت تامین شده است.

انتهای پیام/

احداث ۱۸ ساله خط یک متروی تبریز تبعات جبران ناپذیر داشت/ هر کیلومتر از خط مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار