مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تأکید کرد:
ضرورت برنامه ریزی ویژه برای استقبال از گردشگران نوروزی در تبریز
1403/12/12 - 12:52 - کد خبر: 132221
نسخه چاپی
نصر: مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی در جلسه ستاد خدمات سفر کلانشهر تبریز با اشاره به همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و جایگاه ویژه تبریز در جذب گردشگران، از لزوم برنامهریزی گسترده برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی خبر داد و بر افزایش ۲۰ درصدی ظرفیتها در حوزههای خدماتی، نظارتی و تبلیغاتی نسبت به سالگذشته تأکید کرد.
به گزارش نصر، احمد حمزهزاده در جلسه ستاد خدمات سفر کلانشهر تبریز، ضمن اشاره به تقارن نوروز ۱۴۰۴ با ماه رمضان و شبهای قدر، بر ضرورت تدوین برنامههای منسجم و ویژه تأکید کرد و گفت: این شرایط خاص ایجاب میکند که نظارتها، تولید اقلام تبلیغاتی و آمادهسازی شهری با کیفیت و حجم بیشتری انجام شود.
در همین راستا، برنامهریزی برای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیتها در تمامی بخشها نسبت به سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد گردشگری استان، اظهار کرد: تبریز با وجود اینکه در فصل گردشگری قرار ندارد، سال گذشته جزو هفت استان برتر گردشگرپذیر کشور بود.
همچنین روستای کندوان پس از ماسوله، دومین روستای پربازدید کشور شد که این آمار نشاندهنده ظرفیت بالای استان در جذب مسافران است. امسال نیز با توجه به افزایش تقاضا، پیشبینی میشود تعداد گردشگران ورودی به استان رشد محسوسی داشته باشد که این امر نیازمند هماهنگی و اقدامات گستردهتری است.
او ضمن ارائه آماری از رشد گردشگری استان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مراکز اقامتی استان اقامت داشتهاند که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین نزدیک به یک میلیون بلیت برای بازدید از موزهها و محوطههای تاریخی به فروش رسیده که رشدی ۱۲۰ درصدی را نشان میدهد. پیشبینی میشود امسال نیز این روند افزایشی ادامه داشته باشد و شاهد رشد ۲۰ درصدی حضور گردشگران در استان باشیم.
این موضوع باید در برنامهریزیهای دستگاههای اجرایی لحاظ شود تا پاسخگوی نیاز مسافران باشیم.
حمزهزاده با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز در جغرافیای ایران، تصریح کرد: تبریز بهعنوان طولانیترین پایتخت ایران در تاریخ، همواره نقش مهمی در تحولات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور داشته است.
این پیشینه غنی موجب شده تا سطح انتظارات گردشگران از این شهر متفاوت باشد و خدمات ارائهشده در سطحی بالاتر از استانداردهای معمول قرار گیرد. در همین راستا، ارتقای کیفیت خدمات گردشگری و نظافت شهری باید در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت استانداردسازی مراکز اقامتی تصریح کرد: با همکاری انجمن حرفهای واحدهای پذیرایی و انجمن هتلداران، تاکنون بیش از ۸۰ مرکز اقامتی استان استانداردسازی شدهاند. این روند باید ادامه یابد تا کیفیت اقامت گردشگران در استان به سطح مطلوبی برسد. همچنین گشتهای تلفیقی و نظارت بر مجتمعهای رفاهی از دیگر اقداماتی است که بهمنظور بهبود خدمات و پاسخگویی به حجم بالای مسافران در ایام نوروز اجرایی خواهد شد.
او در پایان بر اهمیت همکاری تمامی دستگاههای اجرایی برای مدیریت سفرهای نوروزی تأکید کرد و گفت: انتظار میرود با انسجام و همافزایی میان نهادهای متولی، شرایطی فراهم شود که نوروز ۱۴۰۴ برای گردشگران ورودی به استان، تجربهای خاطرهانگیز و بدون دغدغه باشد.
انتهای پیام/