در مراسم تجدید میثاق رییس قوه قضاییه با آرمان های امام؛
سید حسن خمینی: اصل اول مبارزه با فساد شفافیت است
1403/11/14 - 10:11 - کد خبر: 130359
نسخه چاپی
نصر: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک اتفاق بزرگ در تاریخ جهان بود؛ گفت : اصل اول مبارزه با فساد شفافیت است.
به گزارش نصر، سید حسن خمینی روز یکشنبه در مراسم تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای عالی قضایی با آرمان های امام خمینی گفت:مبارزه با فساد به شرط اینکه به احساس فساد بودن و غیر قابل اصلاح بودن همه چیز منجر نشود، یکی از بزرگترین عوامل امیدزا است.
تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) افزود: ایام ماه رجب و شعبان پیوند مبارکی با یکی از ادعیه معروف دارد.مقام معظم رهبری از امام سؤال پرسیده بودند و ایشان دعای کمیل و مناجات شعبانیه را توصیه کردند.در این دعا عبارتی وجود دارد که میگوید "خدایا امید من به تو منقطع نمیشود". یکی از بزرگترین گناهان "یأس" است. نتیجه یأس از خدا "عنود" میشود؛ چیزی که در ادبیات دینی ما به شدت مورد نهی است.امروز جنس فضای لیبرال دموکراسی چشم انتظاری ما از خدا را قطع کرده است.کسانی که زوال ما را میخواهند؛ امید ما را هدف گرفتهاند؛ بزرگترین وظیفهای که هر کسی دارد، "ایجاد امید" است.
یأس مولد سقوط است؛ یأس مولد ترس است
یادگار امام ادامه داد: آیا این به معنای انتظار و امید واهی است؟! کار خودمان را بر اساس یافتههای انسانی پیش ببریم؛ قسمتهایی که کار ما نیست را به خدا واگذار کنیم . هیچ چیزی یک جامعه را به اندازه فساد و توهم فساد زمینگیر نمیکند. مبارزه با فساد به شرط اینکه به احساس فساد بودن و غیر قابل اصلاح بودن همه چیز منجر نشود، یکی از بزرگترین عوامل امیدزا است . چیزی که بیش از هر چیزی میتواند ما را زمینگیر کند، "فساد اقتصادی" است.
اصل اول مبارزه با فساد "شفافیت است
سید حسن خمینی گفت : خداوند در ۱۲ بهمن دلهای مردم را گره زد و اللهاکبرها را واحد کرد؛ و ان شاءالله این کرامت را خدا برای ما حفظ کند.
وی تصریح کرد : امروز بسیار تلاش می شود که جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف خودش از چشم ها بیفتد. ما با یک امپراتوری رسانه ای مستظهر به انواع و اقسام دسایس مواجه هستیم. در همین ماه های اخیر دیدیم چگونه همه کسانی که یک روزی خواب سرنگونی جمهوری اسلامی را می دیدند، دست به دست هم دادند و همه دور هم جمع شدند و مثل جنگ احزاب شد. هدف آنها این بود که اجتماع پیرامون جامعه اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی از بین برود. هدف دیگر این بود که این مودت را هدف بگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک اتفاق بزرگ در تاریخ جهان بود؛ به تعبیری انفجار نور، بازگشت به معنویت، دین و کرامت انسانی و خروج از آن چیزی بود که مردم به عنوان استبداد ستمشاهی می شناختند.
یادگار امام با اشاره به عهدنامه مالک اشتر، افزود: امیرالمؤمنین(ع) تعبیری خطاب به مالک دارند که بالاترین چشم روشنی حاکمان «اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ، وَظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِیَّةِ» است. از منظر شخصیتی مانند امیرالمؤمنین(ع) چشم روشنی حاکمان هم به وضعیت خودشان بر می گردد و هم به چیزی که مطلوب آنها در حکومت است؛ یعنی رضای خدا. یعنی اگر این دو امر محقق شد می توان امیدوار بود به اینکه خدای سبحان از حکومت و والیان و متصدیان راضی است.
وی تصریح کرد: اولین موردی که حضرت می فرمایند «اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ» است. بسیاری گفته اند استقامت عدل به این نیست که شما عدالت را در یک نقطه ایجاد کنید؛ بلکه باید عدالت پایدار باشد. در جوهره انسانی ما یک حال و یک ملکه داریم. امام در کتاب های اخلاقی نسبت به اینکه سعی کنید در مرحله اول به یک حال اخلاقی، عرفانی و شهودی برسید و بعد سعی داشته باشید که آن را تبدیل به ملکه کنید که همواره با این حال باقی بمانید، بسیار تعمق کرده اند.
سید حسن خمینی ادامه داد: در عدالت هم با دو تعبیر مواجهیم؛ یکی «اقامه» و دیگری، «استقامت». اقامه عدالت یعنی عدالت در جامعه بر پا می شود، اما استقامت عدالت یعنی باید عدالت در جامعه به ملکه تبدیل شود و ریشه های تربیتی پیدا کند. بخشی از مسأله استقامت عدل حتما بر عهده دوستان ما در قوه قضائیه است. البته استقامت عدل محتاج فراگیری فرهنگ عدالت در جامعه و وظیفه همه است و فقط وظیفه یک قاضی یا یک نهاد قضایی نیست.
وی تأکید کرد: اگر انقلاب به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) می خواهد «قُرَّةِ عَیْنِ الْوُلاَةِ» باشد و نام نیکویی از والیانش در میان مردم باقی بگذارد و همچنین افراد را روسفید پیش خدای متعال ببرد، در گرو این است که عدالت را به استقامت برساند و به ملکه اجتماعی تبدیل کند.
یادگار امام اظهار داشت: دومین صفتی که علی(ع) اشاره می کنند «ظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِیَّةِ» است؛ یعنی مردم با هم رفیق باشند و شکاف اجتماعی نباشد و پاره پاره نشوند. به تعبیری «یکپارچه بودن» و همان چیزی که در تعبیر امام بزرگوار ما همواره به عنوان «وحدت کلمه» اشاره می شد؛ که به معنای جمع بودن همه پیرامون یک نقطه کانونی است.
وی افزود: حضرت در ادامه می فرمایند این رفاقت ها، دوستی ها و مهربانی های اجتماعی نسبت به هم یک جا ظاهر می شود و این است که سینه های آنها سالم و حالشان خوب باشد. می گوید وقتی مردم خیرخواه هستند که همه دور حاکمان جمع و پیرامون حاکمان مجتمع شده باشند و حکومت برای آنها سخت نباشد و احساس سنگینی نکنند؛ فکر نکنند باری بر دوش آنها است.
وی گفت: البته لطف خدا هست و واقعا هم باید از خدای سبحان شاکر و از قاطبه مردم متشکر بود. توده های اجتماعی با وجود همه دردها، رنج ها و مشقت های اجتماعی که دارند، نسبت به اصل جمهوری اسلامی وفادارانه ایستاده اند. اما این وظیفه ما به عنوان گویندگان و شما به عنوان مجریان را کم نمی کند یا از بین نمی برد. باید هدف را همین چند عامل گرفت و صبورانه تلاش کرد. باید بیش از هر چیزی به همین مودت عمومی و پیوند عمومی همه با هم توجه کرد.
یادگار امام اظهار داشت: الحمدلله دوره مدیریت برادرمان جناب آقای اژه ای دوره رشد و شکوفایی بوده و تلاش های ایشان که برآمده از متن قوه قضائیه هستند، باعث دلگرمی است. این را دوستان باید در بُعدی که مربوط به قوه قضائیه است، ادامه بدهند. طبیعتا باید هدف همان استقامه عدل و مودت مردم باشد. هرچه بیشتر این دو رکن اساسی در جامعه تحقق پیدا کند، چشم روشنی حاکمان هم بیشتر خواهد شد. امید ما به خدا و دل های پاک مردم است.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا