سمینار تخصصی با رویکرد سازگاری با کم آبی برگزار شد/

مسئولیت همگانی برای اصلاح مصرف آب

1403/10/05 - 14:40 - کد خبر: 127949 نسخه چاپی

نصر: بحران کم آبی و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها با ارائه خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران صبح امروز در آب منطقه ای استان برگزار شد.

به گزارش نصر،"یوسف غفارزاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی در  بحران کم آبی و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در سمینار تخصصی سازگاری با کم‌آبی (بحران کم‌آبی و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها) با بیان اینکه مسئله آب از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار بوده و موضوعی حیاتی به شمار می آید و با اشاره به  وضعیت کم آبی کشور و به تبع آن استان، اظهار کرد: ما امروز، بیش از ظرفیت منابعان داریم استفاده می‌کنیم و سالیان سال است که این روند ادامه دارد. میانگین جهانی در زمینه استفاده از آب تجدیدپذیر۴۰ درصد بوده و نباید بیش از این باشد. 
وی افزود: میانگین مصرف آب تجدیدپذیر در استان ما ۸۷ درصد و در سایر استان‌ها هم به همین منوال است و با ادامه این روند در دراز مدت با مشکل اساسی مواجه خواهیم شد و بسیاری از مناطق مجبور به تغییر محل سکونت و کوچ خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شبستر، جزو دشت‌های ممنوعه با اضافه برداشت بوده و سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه هر سال به اندازه ۵۰ سانتی متر افت می‌کند و با روند کنونی در طول ۲۰ سال تمام شده و منابع استراتژیک استان و شهرستان ما با این روند از بین خواهد رفت.
غفارزاده، کسری تجمع کشور را ۱۴۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: در کشور ما، سالانه پنج میلیارد نیز به این میزان، اضافه می‌شود و راه چاره،
برنامه‌ریزی نسبت به منابع آب موجود و سازگاری با کم آبی است. در برنامه پنج ساله هفتم این موضوع جزو شاخص‌ها بوده و وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط باید طی بازه زمانی پنج ساله، ۱۵ میلیارد متر مکعب از مصرف سالیانه خود کم کرده و سهم برش استانی از این محل، تعیین گردد.
وی ادامه داد: چگونگی اجرا و اقبال مردم از این برنامه نیز حائز اهمیت بوده و تمامی بخش‌ها از کشاورزی گرفته تا صنعت و مصارف خانگی باید به سهم خود در این خصوص نقش ایفا کنند. همراهی و برنامه‌ریزی در تمامی بخش‌ها امکانپذیر و 
اصلی ترین نکته در این مورد، همراهی مردم بوده و اجرای این برنامه‌ها با توجه به چشم انداز سی  ساله از نان شب واجب‌تر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در پایان، نقش رسانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها می‌توانند به زبان علمی و تخصصی و با فنون مختص خود در انتقال مفاهیم نقش ایفا کنند و یکی از پایه‌های اساسی در بحث سازگاری با کمبود آب و همراه کردن مردم با نهضت ایجاد شده و ایجاد انسجام به شمار می‌آیند تا در شرایطی که منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارند، پای کار بیاییم.
خسرو رفیعی، رییس انجمن روابط عمومی ایران نیز در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها وظیفه‌ای سنگین داشته و بر اساس تعاریف منابع معتبر باید برای تصمیم‌گیران تصمیم‌سازی و کار علمی کنند، اظهار کرد: کار روابط عمومی، خبرنویسی، بازاریابی، تشریفات و تبلیغات نبوده و تین مجموعه مهم، تحلیل فعالیت‌های روزانه مخاطبان، همکاران و جامعه را بر عهده دارد تا اجازه ندهد دیگران جلو بیفتند و شایعه درست شود.
وی افزود: روابط عمومی باید مدیریتی کند که بتواند پاسخگوی مردم باشد و اگر نتواند جامعه مخاطبان را شناسایی  و افکار سنجی کند و صرفا اطلاع رسانی را انجام دهد، از رسالت اصلی خود دور افتاده است.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئله آب، شوخی بردار نیست، اظهار کرد: آب مانند سایر انرژی‌های برق و گاز نیست و منابع آبی ما در حال اتمام بوده و اگر دست به دست هم ندهیم، در آینده‌ای نه چندان دور خودمان گرفتار خواهیم شد. مهم‌ترین وظیفه در زمینه آب، بر عهده وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش بوده و اداره‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تنها متولی این امر نیست‌.
رییس انجمن روابط عمومی ایران، رسالت رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در بهینه‌سازی فرهنگ مصرف آب و سازگاری با بحران کم‌آبی را مورد اشاره قرار داد و افزود: صدا و سیما برای پخش تنها یک تیزر با این موضوع، درخواست مبالغ کلان را دارد؛ در حالیکه وظیفه صدا و سیما اطلاع‌رسانی بوده و در شرایط کنونی که بحران کم آبی مواجه هستیم، باید نیمی از برنامه‌ها به بحث آب اختصاص یابد. رسانه ملی ما در چنین شرایطی کجا است؟ 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه روابط عمومی‌ها و بانوان فعال در این عرصه، بیان کرد: وظیفه بانوان در روابط عمومی به دلیل ظرافت کار، سنگین‌تر از آقایان بوده و خوشبختانه با تغییراتی در نمودارهای تشکیلاتی و اقدامات مثبت انجام شده، فضا برای حضور بانوان در روابط عمومی‌ها ایجاد شده است. هر کدام از شما با بهره‌مندی از توان و ظرفیت و جایگله اجتماعی خود باید سفیر آب نیز باشید.
وی با بیان اینکه آب، مسئله‌ای سیاسی و اقتصادی نبوده و مسئله‌ای ملی به شمار می‌آید، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها بوده و باید نگاهی وسیع داشته باشیم‌. آیا ما امروز توانسته‌ایم رسانه‌ها را وادار کنیم که به مسئله دریاچه ارومیه بپردازند. این مسئله حتی یک روز نیز نباید متوقف شود و سازمان آب آذربایجان نمی‌تواند کار بهتری در این خصوص انجام دهد و این رسانه‌ها هستند که با استفاده از ابزار نوین فناوری باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی لازم را در این خصوص انجام دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یک دست در این حوزه صدا ندارد و آمایش سرزمین فقط به وزارت نیرو اشاره نداشته و شامل همه دستگاه ها می‌شود؛ اینکه سر وزارت نیرو را در تمامی بحران‌ها مانند قطعی برق و ... بریده و خود را مبری بدانیم، مسئله‌ای حل نمی‌شود.
انتهای پیام/
مسئولیت همگانی برای اصلاح مصرف آب محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار