تفاوت‌ های کلیدی بین فروشگاه‌های موفق و شکست‌ خورده

1403/09/13 - 17:10 - کد خبر: 125807 نسخه چاپی

نصر: راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، فرصتی عالی برای کسب درآمد است؛ اما تنها داشتن یک فروشگاه اینترنتی کافی نیست! در واقع بدون داشتن دانش کافی و رعایت استانداردهای لازم، امکان دارد در این مسیر با شکست مواجه شوید.

به گزارش نصر، در این مقاله، به بررسی دلایل اصلی شکست فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم و راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق ارائه می‌دهیم.

دلایل موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی
استانداردها را رعایت کنید

راز موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی در دنیای رقابتی امروز، رعایت اصولی است که تجربه خرید را برای مشتریان راحت‌تر و امن‌تر می‌کند. با رعایت این اصول، فروشگاه‌های آنلاین قادر به جلب اعتماد مشتریان و ایجاد تجربه خرید مثبت خواهند بود که نهایتاً منجر به افزایش فروش و وفاداری مشتریان می‌شود.

به صورت دقیق برنامه ریزی کنید
برنامه‌ریزی دقیق اولین گام برای موفقیت است. اگر قبل از هر اقدامی، به‌طور دقیق برنامه‌ریزی کنید، این موضوع به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به صورت واضح‌تری مشخص و مسیر موفقیت را با اطمینان بیشتری طی کنید.

در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی، این برنامه می‌تواند شامل مواردی زیر باشد:
انتخاب محصول مناسب
شناسایی و تعیین بازار هدف
شناسایی مخاطبان هدف
طراحی استراتژی‌ بازاریابی مؤثر
مدیریت ریسک
پیش‌بینی هزینه‌ها
برای فروشگاه اینترنتی خود پلتفرم مناسب انتخاب کنید
پلتفرم فروشگاهی به‌عنوان بستری موثر برای راه‌اندازی، مدیریت و فروش محصولات در فضای آنلاین عمل می‌کند و اگر به درستی انتخاب شود، تأثیر زیادی بر تجربه کاربری، عملکرد فنی و بازاریابی فروشگاه دارد.
از پلتفرم‌های سفارشی با برنامه‌نویسی که امکان شخصی‌سازی کامل را به شما می‌دهند تا انواع فروشگاه ساز آماده با قابلیت‌های متنوع، هر کسب‌وکاری می‌تواند پلتفرم مناسب خود را پیدا کند.
 

به طراحی کاربرپسند بودن فروشگاه اینترنتی خود دقت کنید
یک طراحی جذاب و کاربرپسند، مشتریان را به ماندن در سایت ترغیب می‌کند و احتمال خرید را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، اگر طراحی فروشگاه اینترنتی شما حرفه‌ای نباشد، مشتریان به سرعت سایتتان را ترک کرده و به دنبال گزینه‌های بهتر در میان سایت‌های رقبا می‌گردند.

محصولات با کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهید
یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی باید بگیرند، انتخاب محصولات با کیفیت و ارائه آن با قیمت مناسب است.
در واقع، در انتخاب محصول باید به مواردی چون کیفیت محصول، قیمت مناسب آن، بررسی رقبا، نیاز بازار و پتانسیل رشد توجه کنید تا بتوانید اعتماد مشتریان را بدست آورید. ضمناً این موضوع یک فرآیند مداوم است که نیاز به ارزیابی مستمر دارد.

برای بازاریابی و تبلیغات برنامه منظمی داشته باشید
داشتن برنامه منظم و دقیق برای بازاریابی و تبلیغات، یکی از اساسی‌ترین عوامل موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی است؛ بنابراین، یک فروشگاه اینترنتی بدون برنامه در دنیای پر رقابت امروز، نمی‌تواند به اهداف فروش خود دست پیدا کند. در این برنامه باید به مواردی مانند مانند سئو، تبلیغات در گوگل و شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و …توجه داشت.
به خدمات پس از فروش توجه ویژه داشته باشید
ارائه خدمات پس از فروش اعم از  پاسخگویی سریع به سوالات و مشکلات مشتریان، ارائه گارانتی و سیاست بازگشت کالا، نشان‌دهنده اعتماد شما به محصولاتتان و احترام شما به مشتریان است؛ این یعنی مشتریان در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانند با شما در ارتباط باشند و مشکلات خود را رفع کنند.
همین موضوع باعث می‌شود با خیال راحت‌تری از شما خرید کنند؛ اما اگر با بی‌توجهی برند شما مواجه شوند، احتمالاً دلسرد شده و به دنبال گزینه‌های دیگری خواهند رفت.

امنیت سایت خود را افزایش دهید
به مجموعه‌ اقدامات و فناوری‌هایی مانند استفاده از پروتکل HTTPS، سیستم‌های امنیتی و... که برای حفاظت از اطلاعات کاربران، جلوگیری از هک سایت و تضمین انجام تراکنش‌های مالی امن به کار می‌رود، امنیت سایت می‌گویند.
به عبارتی، مشتریان تنها زمانی به شما اعتماد می‌کنند که اطمینان داشته باشند اطلاعات شخصی و مالی آن‌ها در امنیت کامل است.

موجودی و لجستیک را مدیریت کنید
استفاده از مدیریت دقیق موجودی کالاها و ارسال به موقع سفارش‌ها باعث موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود. مدیریت دقیق موجودی از اتمام ناگهانی کالاها، انباشت کالاهای اضافی و هزینه‌های مرتبط با آن جلوگیری می‌کند. زمانی که سفارشات به درستی پردازش شوند، مشتریان به سرعت و به طور کامل سفارشات خود را دریافت می‌کنند، رضایت آن‌ها افزایش می‌یابد.

مهم ترین دلایل شکست فروشگاه اینترنتی
همانطور آگاهی از دانش فنی و رعایت استانداردهای مهم برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی لازم است، دانستن مهم‌ترین دلایل شکست در این حوزه نیز ضروری تلقی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

عدم توجه به اهمیت برنامه‌ریزی و نقش بودجه‌بندی: بدون برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دقیق، موفقیت فروشگاه اینترنتی امکان‌پذیر نیست. در واقع عدم توجه به این موارد در هر کسب‌ و کاری باعث می‌شود احتمال موفقیت در آن به شدت کاهش یابد.
عدم شناخت بازار هدف: هدف‌گیری دقیق، کلید موفقیت است. در واقع، نباید برای فروش محصولات به همه افراد تلاش کنید؛ باید با شناسایی بازار هدف خود، محصولاتتان را به قشر خاصی از افراد بفروشید تا با تمرکز بر نیازها و خواسته‌های آن‌ها، درصد موفقیت خود را افزایش دهید.
انتخاب پلتفرم نامناسب: از آنجایی که پلتفرم، زیرساخت اصلی فروشگاه را تشکیل می‌دهد، اگر پلتفرم نامناسب انتخاب شود، می‌تواند مواردی چون عدم پشتیبانی از نیازهای کسب‌وکار، سرعت پایین سایت، افت رتبه سئو و تجربه کاربری نامناسب را به همراه داشته باشد که نهایتاً موجب ایجاد مشکلات فنی، نارضایتی مشتریان و کاهش فروش می‌شود.
عدم استراتژی بازاریابی: نداشتن استراتژی بازاریابی موثر باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی بدون هدف و برنامه مشخص عمل کند. این فقدان برنامه‌ریزی می‌تواند باعث از دست دادن فرصت‌های بازار، کاهش آگاهی از برند و کاهش فروش ‌شود.
خدمات پس از فروش ضعیف: خدمات پس از فروش ضعیف باعث نارضایتی مشتریان، از دست دادن اعتماد و کاهش وفاداری آن‌ها می‌شود؛ این امر مستقیماً به کاهش فروش و شکست در رقابت در دنیای آنلاین منجر می‌شود.
عدم آگاهی از جدیدترین روندها و فناوری‌ها: این عدم آگاهی باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی شما از رقبا عقب بماند و نتوانید به نیازهای مشتریان خود را به صورت بهینه پاسخ دهید.
عدم توجه به محصولات منحصربه‌فرد یا خدمات مشتری برتر: این عدم توجه باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی نتواند از رقبا متمایز شود؛ همچنین می‌تواند وفاداری مشتریان را کاهش دهد و نقش فروشگاه را در رقابت بی‌اثر ‌کند که منجر به شکست فروشگاه اینترنتی می‌شود.
موجودی ناکافی محصولات: زمانی که موجودی محصولات ناکافی باشد، مشتریان نمی‌توانند محصول مورد نظر خود را تهیه کنند، پس به رقبا مراجعه می‌کنند؛ این تجربه ناخوشایند باعث نارضایتی مشتریان و کاهش فروش می‌شود.
عدم توجه به لجستیک کارآمد: اگر فرآیند بسته‌بندی، ارسال و پیگیری سفارش‌ها به درستی مدیریت نشود، باعث افزایش هزینه‌های ارسال و نارضایتی مشتریان می‌شود. این موضوع نه‌تنها منجر به از دست دادن مشتریان فعلی می‌شود، بلکه اعتبار فروشگاه را نیز به خطر می‌اندازد.
فرایند پرداخت پیچیده: اگر فرایند پرداخت پیچیده باشد، موجب سردرگمی و نارضایتی مشتریان و نیمه‌کاره رها شدن خرید می‌شود. این مسئله منجر به افت اعتماد مشتریان، کاهش فروش و شکست فروشگاه اینترنتی می‌شود.

پشنهاد آخر؛ روی جلب اعتماد و حفظ وفاداری مشتریانتان تمرکز کنید!
 

عواملی چون ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، برآورده کردن انتظارات مشتریان و ارتباط موثر با آن‌ها، تجربه کاربری کارآمد، خدمات پس از فروش برتر، توجه به امنیت اطلاعات، تحویل به‌موقع کالا و بهبود مستمر کیفیت سایت نه تنها باعث جلب اعتماد و حفظ وفاداری مشتریان و همچنین افزایش فروش می‌شود، بلکه مشتریان نیز کسب‌وکارتان را به دیگران معرفی می‌کنند.
انتهای پیام/
تفاوت‌ های کلیدی بین فروشگاه‌های موفق و شکست‌ خورده نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار