گزارش/
کشف نقش پلتفرمهای دیجیتال در شکلدهی به کنجکاوی انسان
1403/08/08 - 10:17 - کد خبر: 123654
نسخه چاپی
نصر: محققان دانشگاه پنسیلوانیا با بررسی عادات جستوجوهای اینترنتی، تفاوتهایی با توجه به سطح آموزش و برابری جنسیتی کشف کردند که میتواند به دانشمندان به فهم بهتر ماهیت کنجکاوی یاری برساند.
به گزارش نصر، از «نیوز مدیکال»، هر فردی ممکن است زمانی در جستوجوی یک اطلاعات خاص وارد اینترنت شده باشد اما در نهایت از «چاله خرگوشی ویکیپدیا» (اشاره به داستان آلیس در سرزمین عجایب) سر درآورده باشد و در این جستوجو چنان غرق اطلاعات جور واجور و جالب شده باشد که اصلا یادش برود اصلا برای یافتن چه چیزی وارد اینترنت شده بود!
بنا به گفته «دنی باست» محقق دانشگاه «پنسیلوانیا» این سبک کسب اطلاعات «موشکافی» یا کنجکاوی نامیده میشود. این کار شخصی است که از یک ایده یا یک جزء اطلاعات به دیگری میشود و دو جزء اطلاعات ممکن است خیلی ارتباطی با هم نداشته باشند.
باست خاطرنشان کرد: فرد کنجکاو اینترنتی (busybody) عاشق هر گونه اطلاعات جدید است و خوشحال است که از یک شاخه به شاخه دیگر میپرد بدون اینکه هیچ نظم یا علتی داشته باشد و این در مقابل فرد «شکارچی اطلاعات» قرار میگیرد که که فرد هدفمندتر و متمرکزتر بوده و به دنبال حل یک مشکل است.
باست و همکارانش در این تحقیق تفاوتهای شدیدی بین عادات جستوجوهای اینترنتی بین کشورهای با سطح آموزش و برابری جنسیتی بالاتر با کشورهای دارای برابری کمتر کشف کردند که این مساله پرسشهای مهمی درباره تاثیر فرهنگ بر کنجکاوی و یادگیری مطرح میکند.
پیش از این نیز در یک مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده ارتباطات «آننبرگ» (در دانشگاه پنسیلوانیا) با بررسی ۱۴۹ فرد مشارکتکننده، دو سبک کنجکاوی شناسایی شده بود. این محققان به سه فرضیه اصلی درباره ارتباط بین رویکردهای کسب اطلاعات و برابری اشاره میکنند.
این محققان قصد دارند انگیزههای پشت جستوجو در ویکیپدیا را نیز مورد کاوش قرار دهند و بررسی کنند که آیا کاربران با انگیزههای بیرونی مانند کار یا کنجکاوی درونی مانند علاقه شخصی این کار را میکنند. آنها همچنین قصد دارند تحلیل خود را گسترش دهند تا سایر پلتفرمهای دیجیتال را نیز در بر بگیرد.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا